روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۹۲

پرواز تجاری تهران - آستاراخان

ایسنا روز گذشته، اولین پرواز در مسیر تهران-آستاراخان راه‌‌اندازی شد تا همکاری‌های تجاری ایران و روسیه تسهیل شود. معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به این موضوع گفت: این پرواز برای توسعه و تسهیل تجارت میان دو کشور برقرار شده است که نقطه عطفی در روابط بازرگانی این دو کشور خواهد بود. محمدرضا مودودی همچنین ادامه داد: این اقدام در راستای توجه هرچه بیشتر به موضوع تجاری و بازرگانی بین دو کشور بوده و توسط هواپیمایی تابان برای کمک به تجار ایرانی راه‌اندازی می‌شود هرچند محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و افراد غیرتاجر نیز می‌توانند از این فرصت پروازی استفاده کنند. به گفته معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران بخشی از هزینه پروازها توسط این سازمان به عنوان یارانه پرداخت شده و از محل مشوق‌های صادراتی سال 1394 تامین اعتبار شده و در روزهای سه‌شنبه و جمعه هر هفته پروازهای بین تهران و آستاراخان انجام خواهد شد.


افزایش همکاری گمرکی با کره

گروه تجارت کره جنوبی از شرکای عمده تجاری ایران محسوب می‌شود که بخش زیادی از نفت مورد نیاز خود را به ویژه پس از رفع تحریم‌ها از ایران تامین می‌کند. حجم مبادلات ایران و کره جنوبی در سال 94 با رقمی‌ معادل 6/1میلیارد دلار از رشد نسبی برخوردار شد و صادرات ایران به این کشور با افزایش قابل‌توجهی همراه بود. چنانچه در دیدار سفیر کره جنوبی با رییس‌ کل گمرک ایران، برای رفع محدودیت‌های گمرکی میان ایران و کره توافقی صورت گرفت و مقدمات رفع محدودیت‌های گمرکی میان دو کشور فراهم شد. براساس توافقات صورت گرفته میان «کیم سئونگ هو» و مسعود کرباسیان همکاری‌های گمرکی کره جنوبی و ایران در بخش معرفی فعالان اقتصادی معتبر، تبادل الکترونیکی اسناد، آموزش و مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر گسترش می‌یابد. بر این اساس کره جنوبی آمادگی خود را برای حذف کاغذ، پذیرش الکترونیکی اسناد و ارزش گمرکی کالاها اعلام کرد.


یارگیری تجاری در منطقه

گروه تجارت در دوازدهمین نشست ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران، فعالیت سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور در حوزه اقتصاد، محور اصلی مباحث قرار گرفت و اعضای این ستاد، نظرات و پیشنهادات مختلفی در زمینه نقاط ضعف و قوت دیپلماسی اقتصادی کشور ارائه دادند. اعضای ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران اگرچه در بررسی و ارزیابی فعالیت سفارتخانه‌ها در حوزه اقتصاد اختلاف‌نظرهایی داشتند اما متفق‌القول بر تقویت سفارتخانه‌ها و انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان اقتصادی تاکید داشتند و اعلام کردند این ستاد حاضر است برای بهبود دیپلماسی اقتصادی کشور در خارج از مرزها و برای معرفی اقتصاد ایران هر آنچه در توان دارد و قانون اجازه می‌دهد، انجام دهد. در این نشست بهروز علیشیری، رییس سابق سازمان سرمایه‌گذاری بر کمک‌های اقتصادی و فنی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در عرصه روابط کشورها، یارگیری‌ها در سطح منطقه با محوریت کشور چین در حال شکل‌گیری است؛ از این رو سیاستمداران ما باید به این مساله توجه جدی داشته باشند. علیشیری همچنین با انتقاد از تحرک پایین برخی سفارتخانه‌های کشور در خارج تاکید کرد که تیم اقتصادی سفارتخانه‌ها به ویژه رایزنان بازرگانی باید اطلاعات دقیق و مشخصی از قوانین و مقررات کشورهای محل ماموریت خود داشته باشند و آن را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند.


صادرات لبنی به عراق آزاد شد

گروه تجارت با تایید سازمان جهانی بهداشت دام مبنی بر مهار بیماری تب برفکی در ایران، ممنوعیت صادرات لبنیات به عراق برداشته شد. سازمان جهانی بهداشت دام 11 خرداد ماه گزارشی در مورد مهار شدن بیماری تب برفکی در ایران منتشر کرد که رییس سازمان دامپزشکی عراق با استناد به آن ممنوعیت صادرات لبنیات ایران به عراق را لغو کرد. اما سازمان دامپزشکی عراق به تازگی نامه رفع ممنوعیت واردات لبنیات از ایران را به سازمان‌های ذی‌ربط و مرزهای عراق ابلاغ کرده است. صادرات لبنیات ایران به عراق به دلیل نگرانی از شیوع بیماری تب برفکی از 6 خرداد ممنوع شد و مسوولان عراقی رفع این ممنوعیت را منوط به تایید گزارش مهار بیماری تب برفکی از سوی سازمان جهانی بهداشت دام کرده بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر