توزیع سبدهای امنیت غذایی در 5 مرحله

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۸۷

گروه صنعت

رکود شدید حاکم بر اقتصاد ایران، سومین سال از عمر خود را طی می‌کند؛ رکودی که با وجود پیش‌بینی‌های دولت و فعالان اقتصادی مبنی بر پایان یافتن در ماه‌های نخست سال جاری، همچنان چتر خود را بر سر اقتصاد ایران گسترانده است. تجربه نشان داده که به‌طور معمول با نزدیک شدن به ماه رمضان و آغاز فصل روزه‌داری، اندکی از رکود اقتصادی کشور کاسته می شود و به واسطه تکاپوی مردم برای تهیه مایحتاج ماه رمضان، یک تحول اقتصادی در مقیاس کوچک رخ می دهد؛ از این رو اهالی بازار و کسبه که از وضعیت کسب و کار رضایت چندانی ندارند، امیدوارند که با آغاز ماه رمضان شرایط اقتصادی را برای یک رونق هرچند موقتی مهیا ببینند.

حال با آغاز ماه رمضان که از روز گذشته میزبان مهمانان روزه‌دار شده است، خانوارهای ایرانی چه بخواهند و چه نخواهند، مصرف برخی اقلام و کالاهای اساسی را افزایش می‌دهند. در این میان فروشندگان با بهره‌گیری از فرصت به دست آمده تلاش می‌کنند که از رونق بازار به نحو احسن استفاده کنند و از سوی دیگر برخی فروشندگان مطابق سنت هر ساله، خارج از محدوده تعیین شده، قیمت اقلام مورد نیاز مردم را افزایش می‌دهند تا از فرصت این رونق موقت نهایت استفاده را کرده باشند؛ اگرچه مسوولان هر سال بر این نکته تاکید می کنند که در این ماه با گران‌فروشی برخورد خواهند کرد و اگر واحد صنفی در این ماه تخلفی انجام دهد؛ به‌طور ویژه با آن واحد برخورد خواهد شد. اما همچنان کسانی هستند که فرصت پیش‌آمده را برای گران‌فروشی غنیمت می‌شمارند. در این راستا و با هدف کنترل امنیت غذایی مردم به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر، قرار است دولت سبدهای امنیت غذایی را در 5مرحله بین اقشار آسیب‌پذیر توزیع کند که نخستین سبد در ماه رمضان و هفته آینده توزیع می‌شود. از سوی دیگر اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌یی بزرگ، ضمن انتشار این خبر، اعلام کرده است که برای رفاه حال قشر آسیب پذیر جامعه، امسال کارت‌های اعتباری در اختیار آنها قرار می‌گیرد که دارای اعتبار 80 تا 120هزار تومان است و با توجه به طرح ویژه‌یی که به مناسب ماه مبارک رمضان اجرایی شده است، دارندگان این کارت‌ها می‌توانند بدون محدودیت در انتخاب کالای مورد نیاز خود، به میزان 105 تا 154هزار تومان قدرت خرید داشته باشند، چراکه تخفیف‌های در نظر گرفته شده در قالب طرح ویژه ماه رمضان از 20 تا 50درصد روی قیمت درج شده روی کالاست. جشنواره ویژه ماه مبارک رمضان در فروشگاه‌های زنجیره‌یی، به نحوی طراحی شده است که از هر ۴ روزه‌دار ماه رمضان در سفره‌های سحری و افطاری، یک نفر بتواند مهمان این فروشگاه باشد، چراکه متوسط تخفیف‌ها روی کالاهای شاخص و پرمصرف خانوارها ۲۷درصد است. در این طرح بیش از ۲۵۰۰قلم کالای اساسی حضور دارند که در شرایط رکود اقتصادی که مردم میل کمتری به خرید دارند، می‌تواند کمکی به اقتصاد خانوارها بوده و نمونه‌یی بارز از اقتصاد مقاومتی باشد.


هزینه یک سفره افطاری

اما برآورد هزینه سفره افطاری در ماه مبارک رمضان برای یک خانواده 4نفره که شامل اقلامی‌همچون نان سنگک، چای، پنیر، خرما و سبزی خوردن باشد، نشان می‌دهد که هزینه یک سفره افطاری به‌طور متوسط 8 تا ۱۰هزار تومان می‌شود و اگر اقلام دیگری همچون زولبیا و بامیه، گردو، آش رشته یا حلیم به آن اضافه شود، حدود ۳۰ تا ۴۰هزار تومان هزینه خواهد داشت. این درحالی‌است که سال گذشته اعلام شد، هزینه یک سفره افطار برای یک خانواده 4 نفره به‌طور متوسط، 17هزار تومان تمام می‌شود. در این میان، امسال دومین سالی است که بر خلاف سال‌های گذشته، نمایشگاه ضیافت برای تامین مایحتاج ماه رمضان خانوارهای ایرانی برپا نمی‌شود. علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران عدم استقبال مردم از این نمایشگاه‌ها را دلیل اصلی برچیده شدن آن طی سال گذشته و امسال می‌داند. این در حالی است که مقرر شد امسال واحد‌های صنفی با فروش ویژه اقلام پرمصرف، زمینه کنترل هزینه خانواده‌ها را در ماه رمضان فراهم کنند.


قیمت خرما در صدر قیمت‌ها

در ماه مبارک رمضان اقلامی‌مانند زولبیا و بامیه، آش، حلیم و خرما که شاید در ماه‌های عادی کمتر مورد استفاده خانوار قرار می‌گیرد، به سبد کالایی آنان افزوده می‌شود، همچنین در این ماه هندوانه، ملون و طالبی به پرمصرف‌ترین میوه‌ها تبدیل می‌شوند. البته افزایش قیمت برخی کالاها در سال جاری سبب می‌شود که مردم رمضان گران‌تری را نسبت به سال قبل تجربه کنند. برای اینکه برآورد کنیم یک سفره افطار چقدر تمام می‌شود، باید از وضعیت قیمت اقلامی‌که در ماه رمضان مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرند، اطلاع دقیقی داشته باشیم. یکی از مواد غذایی پر مصرف در این ماه خرماست که قیمت آن در مقایسه با سایر اقلام خوراکی نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت 30درصدی مواجه بوده است و بر اساس گفته دبیر انجمن خرما، هر کیلو خرما که باید با حداکثر قیمت 5هزار تومان به فروش برسد، در حال حاضر به قیمت 12هزار تومان عرضه می‌شود. به گفته علی اصغر موسوی، با توجه به اینکه هنوز به فصل برداشت خرما نرسیده‌ایم، در ماه رمضان امسال هم خرمای تازه به بازار عرضه نخواهد شد. اما با این وجود این ماده غذایی در این ماه با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. به‌نظر می‌رسد در حال حاضر بازار خرما وضعیت مناسبی ندارد و قیمت بسیار بالایی پیدا کرده که همچنان هم این روند ادامه دارد. موسوی در این زمینه می‌گوید: دلالان خرما به‌دلیل اینکه از این وضعیت سود می‌برند باعث افزایش قیمت شده‌اند تا قیمت خرما در بازار فعلی نامتعارف و غیرمتعادل باشد. این در حالی است که قیمت‌ همه کالاها ثابت است یا مقداری با کاهش همراه بوده است.


تخفیف 15 درصدی برای لبنیات

از دیگر اقلام مصرفی ماه رمضان می‌توان به لبنیات اشاره کرد که در این باره نیز برخی اخبار حکایت از گرانی بدون‌دلیل آن دارد.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در این مورد می‌گوید: در ماه رمضان قیمت محصولات لبنی به هیچ عنوان افزایش نخواهد یافت و اتفاقا در طرح ضیافت که به مناسبت ماه رمضان برگزار می‌شود با 15درصد تخفیف همراه خواهد بود. به گفته وی، بعد از ماه رمضان درخصوص افزایش قیمت‌های محصولات لبنی با توجه به شرایط بازار اصلاحیه‌هایی به ستاد تنظیم بازار داده‌ایم که در زمان مقتضی اعلام خواهد شد.

نرخ نان دولتی؛ 800 تومان

همچنین یکی از اقلام اساسی مورد استفاده در وعده سحر و افطار نیز نان است که گفته می‌شود هر سال میزان مصرف این ماده غذایی در ماه رمضان کمتر می‌شود اما حجم تقاضا در یک وعده متمرکز می‌شود.

محمدرضا نظرنژاد، رییس اتحادیه نان سنگک تهران با اشاره به نرخ نان سنگک در ماه رمضان می‌گوید: در حال حاضر 30درصد از نانوایی‌های تهران آزادپز شده‌اند و قیمت نان آزادپز 450گرمی‌1300تومان، نان 450گرمی ‌یک‌طرف کنجد‌دار 1500تومان، نان سفارشی 550گرمی ‌سنگین دوطرف کنجد‌دار 2 هزار تومان و نرخ نان دولتی در بازار 800 تومان است .همچنین شیرینی سفره‌های افطار یعنی زولبیا و بامیه نیز هر ساله با افزایش قیمت نسبی روبه‌رو است. علی بهره‌مند، رییس اتحادیه قنادان و فروشندگان شیرینی در این باره گفته است که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید زولبیا و بامیه در سال جاری، نرخی که برای این محصول ارائه شده 11هزار تومان بود که ستاد تنظیم بازار با آن موافقت نکرد و درنهایت نرخ زولبیا و بامیه بین 9100 تا 9600 تومان تعیین شد؛ این در حالی است که سال گذشته هر کیلوگرم زولبیا و بامیه 8200تومان به فروش رسید.

آش و حلیم؛ کیلویی 8 هزار تومان

آش و حلیم و کله‌پاچه نیز در ماه رمضان از اقلام غذایی سفره افطار است. علی محمدی، رئیس اتحادیه کبابی، آش و حلیم‌فروشان می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم حلیم 9هزار تومان و قیمت آش نیز 8500تومان برای ماه رمضان مصوب شده است؛ این در حالی است که سال گذشته هر کیلوگرم حلیم با مخلفات 8هزار و 500تومان، حلیم ساده 8هزار تومان و آش رشته 7هزار تومان بود که امسال نیز حدود 10 تا 15درصد افزایش داشت. رضا رواسیان، رئیس اتحادیه طباخان نیز در مورد نرخ کله‌ءپاچه گفت: در ماه رمضان هیچ افزایش نرخی برای کله‌پاچه در نظر نگرفته‌ایم و قیمت یک دست کله‌پاچه کامل و باکیفیت در سال گذشته 38هزار تومان بود که امسال نیز به همین قیمت به فروش می‌رسد.


نوسان قیمت گوشت و مرغ در بازار

انواع گوشت مرغ، گوساله و گوسفند نیز از اقلام پرمصرف در ماه رمضان است، که هر ساله نیز به میزان افزایش تقاضا، قیمت آن در آستانه ماه رمضان رشد می‌کند و صد البته که دیگر پس از پایان ماه رمضان کاهشی در این اقلام دیده نمی‌شود و حداکثر بازار تا مدتی به ثبات می‌رسد. حمید فاضلی، مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداری در خصوص احتمال نوسان قیمت مرغ در ماه رمضان گفت: در ماه رمضان با توجه به اینکه میزان خریدها افزایش پیدا می‌کند قیمت‌ها نیز صعودی می‌شود، اما پس از ماه رمضان قیمت‌ها مجددا پایین خواهد آمد اما این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که برنامه‌ریزی تولید مرغ و عرضه آن در زمان پیک مصرف در کشور ما وجود ندارد و ممکن است قیمت هر کیلوگرم مرغ در ماه رمضان به مرز 8هزار تومان برسد. همچنین علی خندان نوجوان، رئیس اتحادیه گوشت گاوی گفت: نرخ گوشت قرمز برای ماه رمضان تغییری نخواهد کرد، در حال حاضر بهای هر کیلوگرم گوشت گوساله به صورت مخلوط 30هزار تومان برای مصرف کننده است و قیمت هر کیلو ماهیچه در مراکز عرضه و فروش این محصول 33هزار تومان تعیین شده است. رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار با اشاره به فصل گرما و کاهش میزان تقاضا در ماه مبارک رمضان گفت: قیمت تخم‌مرغ با اندکی کاهش عرضه خواهد شد.به گفته وی، در حال حاضر نرخ یک شانه تخم مرغ در بازار حدود 8هزار و 500تومان تا 9000تومان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر