اخبار

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۸۶

خروج مسکن از رکود تدریجی خواهد بود

حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام افزایش معاملات در سال جاری و اینکه بازار مسکن به سراشیبی رونق افتاده است، گفت: خروج مسکن از رکود، تدریجی خواهد بود و خروج غیرتورمی را در بازارخواهیم داشت.مظاهریان درباره پیش‌بینی خود از بازار مسکن در سال جاری گفت: پیش‌بینی‌های آشکاری از حرکت بازار مسکن و خروج از رکود وجود دارد و با نگاهی به معاملات در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد افزایشی ۱۰درصدی معاملات بودیم و در اردیبهشت ماه نیز این روند تداوم داشت.وی ادامه داد: طبق اعلام بانک مرکزی امسال ۸.۲ درصد افزایش معاملات داشتیم که نشانه‌های خوبی برای بازار مسکن است و نیمه دوم سال شاهد خروج مسکن از رکود خواهیم بود.وی با اشاره به پرداخت وام‌های صندوق پس‌انداز یکم که از نیمه دوم خرداد ماه وارد بازار مسکن شدند، گفت: با ورود وام‌ها فرآیند خروج از رکود تداوم می‌یابد. خروج از رکود به معنای افزایش قیمت نیست و نرخ مسکن افزایش قابل توجهی نخواهد داشت. بازار معاملات افزایش پیدا می‌کند و نشانه‌های خوبی برای مسکن است.

در مقابل اما ایرج رهبر، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تاکید بر اینکه هیچ نشانه‌یی از رونق در مسکن مشاهده نمی‌شود، گفت: در حوزه ساخت و ساز دچار رکود شده‌ایم و دولت باید زیرساخت‌های لازم برای تولید را فراهم کند.

به گزارش تسنیم، ایرج رهبر در گفت‌وگو با تسنیم افزود: همیشه این‌گونه بوده که درآستانه فصل جابه‌جایی‌ها مقداری معاملات بیشتر می‌شود و این مساله به هیچ عنوان نشانه رونق بازار مسکن نیست.

وی با تاکید بر اینکه طی سال های اخیر به واسطه رکود شاهد نوسانات خیلی کمی در بخش مسکن بوده‌ایم، افزود: بازار مسکن در دوران اوج، دستخوش تغییرات بسیار جزیی می‌شود و این‌گونه نیست که فکر کنیم این بخش در حال خروج از رکود است.


وجود ۲۶ هزار متر

بافت ناکارآمد در کلان‌شهرها

‌مجید روستا، عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه جمع کل مساحت بافت‌های ناکارآمد در کلان‌شهرهای کشور برابر با ۲۶ هزار و ۵۸۰ مترمربع گزارش شده است، گفت: شهرداری‌ها در فرآیند بازآفرینی، توانمندسازی، بهسازی و نوسازی شهری نقش بسیار پررنگی خواهند داشت که ظرفیت‌سازی مدیریت شهری، برنامه‌ریزی و هماهنگی، توسعه و جلب مشارکت‌ها، ایجاد ترتیبات نهادی، تامین مالی و ... نمونه‌یی از این موارد به شمار می‌رود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روستا اعلام کرد: طبق مطالعات صورت گرفته و با توجه به گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری در کشور، این مساله پدیده‌یی گذرا و ناپدیدشدنی نیست و در سطح شهرهای کشور در حال گسترش است و از آنجا که این سکونتگاه‌ها با مسائل پیچیده‌یی روبه‌رو هستند، این مشکلات قابلیت سرایت به باقی شهر را دارند و عدم رفع آنها، قشر فقیر شهری را در چرخه‌یی از فقر وعدم ارتقای اجتماعی گرفتار خواهد کرد.وی ادامه داد: مدیریت شهری به علت غیرقانونی بودن مالکیت زمین‌ها، عدم پرداخت عوارض از طرف ساکنان این‌گونه سکونتگاه‌ها و فقدان برنامه‌ریزی‌های فراگیر در خدمات‌رسانی دچار تردید و نارسایی زیاد شده‌اند از سوی دیگر عملکرد سنتی نظام مدیریت شهری ایران ابعاد مسائل شهری را گسترش داده و پاسخگوی چالش‌های فراروی شهرنشینی کشور نیست.

به گفته روستا، مطالعات نشان می‌دهد مساله فقر شهری در شهرهای کشورهای درحال توسعه مانند ایران صرفا نه درماهیت رشد شهرنشینی بلکه ناشی از ضعف برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در اقدام یکپارچه جهت کنترل و بهبود این نوع از سکونت‌گزینی است.روستا در تشریح فعالیت ظرفیت‌سازی مدیریت شهری در سطح کلان‌شهرها بیان کرد: پشتیبانی از ایجاد محیطی توانمند برای تمرکززدایی و تشکیل مدیریت شهری کارآمد در راستای توسعه محلی، توانمند کردن شهرداری‌ها برای پذیرفتن مسوولیت اصلی، توانمند کردن شهرداری‌ها برای بررسی و اجرای طرح‌های ویژه و... با تمرکز بر فرآیند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف نوسازی و بهسازی شهری (بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و...) مورد بررسی قرارمی گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر