کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۸۱

تمهیدات وزارت بهداشت برای جلوگیری از خروج نخبگان

ایسنا| معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر تمهیدات این وزارتخانه برای ممانعت از مهاجرت نخبگان حوزه پزشکی گفت: یکی از دلایل بالا بودن آمار خروج نخبگان در رشته های پزشکی این است که بیشتر نخبگان برای تحصیل وارد رشته‌های پزشکی می شوند و چون امکان تحصیل همه آنها در مقاطع بالاتر وجود ندارد بنابراین به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. دکتر باقر لاریجانی با اعلام این مطلب اظهار داشت: سالانه حدود 2میلیون نفر برای پذیرفته شدن در یکی از رشته های پزشکی رقابت می کنند که تعداد زیادی از این افراد نخبگان برتر هستند، بنابراین گرایش نخبه ها در رشته‌های علوم پزشکی بیشتر از رشته‌های غیرپزشکی است.وی در ادامه با اشاره به افزایش 15 درصدی ورود دانشجویان نخبه به حوزه پزشکی طی یک سال گذشته تصریح کرد: بسیاری از این افراد بعد از پذیرفته شدن در رشته پزشکی علاقه‌مند هستند با شرکت در آزمون تخصصی که آزمونی بسیار سخت برای کسب 2500 صندلی است، مدارج بالا یعنی تخصص و دکترا دریافت کنند بنابراین کسانی که در این رقابت سخت پیروز نمی‌شوند، کشورهای دیگر را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند. دکتر لاریجانی تاکید کرد: آمار بالای خروج نخبگان در حوزه پزشکی در مقایسه با گروه‌های دیگر به این دلیل است که تعداد نخبگان و استعدادهای درخشان معمولا در رشته‌های پزشکی بیشتر است. در مجموع افرادی که در یکی از رشته‌های پزشکی کشور تحصیل و بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند به خدمت خود در کشور ادامه می‌دهند.


سوادآموزی بیش از 700 هزار افغانستانی در ایران

رییس سازمان نهضت سوادآموزی از آموزش بیش از 700 هزار نفر از اتباع افغانی طی 30سال گذشته در نهضت سوادآموزی ایران خبرداد. علی باقرزاده در نشست مشترک با محمد رحیمی، معاون سوادآموزی وزارت معارف افغانستان که در ساختمان شماره یک سازمان برگزار شد، با بیان اینکه سال پس از صدور فرمان تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور توسط امام خمینی (ره)، سند جهانی آموزش برای همه (EFA) در دستور کار قرارگرفت، اظهار کرد: امام خمینی (ره) در پیام خود به مناسبت تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی در کشور، با سواد شدن را مهم‌تر از مسکن و بهداشت عنوان می‌کنند. رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه طی 30 سال گذشته بالغ بر700 هزار نفر از اتباع کشور افغانستان در ایران از برنامه‌های سوادآموزی استفاده کرده‌اند، تصریح کرد: نرخ باسوادی جمعیت افغانی در ایران را از 6درصد به بیش از 62 درصد افزایش داده‌ایم .وی با تاکید بر اینکه در اوایل انقلاب، بیشتر اتباع افغانستان در ایران باسواد شده و تحصیلکرده بودند، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر وضعیت سواد معکوس شده و اغلب مهاجران اتباع افغانستان بی‌سواد یا کم‌سواد هستند. رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه خدمات جمهوری اسلامی ایران فقط منوط به سوادآموزی نمی‌شود، افزود: ایران در آموزش رسمی، بالغ بر 300 هزار دانش‌آموز در مدارس کشور را طی چند سال گذشته سازماندهی کرده است و در سال جاری هم حدود 430 هزار دانش‌آموز اتباع افغانستان در کلاس‌های درس مدارس ثبت‌نام شده‌اند.


خرید تضمینی گندم

به ۳ میلیون تن رسید

تسنیم- مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم به ۳میلیون تن رسید، گفت: خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰درصد رشد داشته است. علی قنبری گفت: از آغاز خرید تضمینی گندم تا 17 خرداد ماه سال‌جاری، 3میلیون تن گندم به ارزش ریالی حدود 38 هزار میلیارد ریال از کشاورزان در 20 استان کشور خریداری شده است. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی افزود: 488 مرکز خرید در این 20 استان فعال است که گندم‌های عرضه شده کشاورزان را در قالب 437هزار محموله خریداری کرده‌اند. وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد رشد داشته است، گفت: سال گذشته تا این تاریخ 2 میلیون و 350 هزار تن گندم خریداری شده بود. قنبری افزود: تمام تلاش شرکت بازرگانی دولتی ایران از قبل شروع خرید تضمینی گندم و در طول آن، بر پرداخت به موقع پول کشاورزان است، به‌طوری که بهای حدود 70 درصد گندم‌های خریداری شده با عاملیت بانک کشاورزی و همکاری سازمان مدیریت، بانک مرکزی و سایر بانک‌ها پرداخت شده است. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد: مابقی ۳۰درصد مطالبات کشاورزان از محل منابع شرکت بازرگانی دولتی ایران، تسهیلات بانک‌ها و منابع سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تامین و در حال پرداخت است. معاون وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد: تاکنون استان‌های اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، کرمان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد عملیات خرید گندم کشاورزان را شروع کرده‌اند. قنبری بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را از استان خوزستان با خرید بیش از یک میلیون و 375 هزار تن اعلام کرد که نسبت به کل خرید سال گذشته آن استان، 400 هزار تن افزایش خرید داشته‌ایم. وی استان‌های گلستان با خرید بیش از 600 هزار تن و فارس با خرید بیش از 370 هزار تن را به ترتیب رتبه‌های بعدی خرید تضمینی کشور اعلام کرد. مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران عنوان کرد: امسال گندم معمولی و دوروم با قیمت‌های مصوب 12750 ریال و 13068 ریال با افت مفید 4 درصد و افت غیر مفید 2 درصد از کشاورزان خریداری می‌شود و مهم‌ترین مشخصه‌ گندم های خریداری شده کیفیت بالای آن است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر