میانگین 15‌درصدی افزایش حقوق بازنشستگان

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۷۸

گروه اقتصاد اجتماعی|مهدی کریمیان|

صبح دیروز محمد علی ابراهیم زاده، معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری در نشست با خبرنگاران از افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان کشوری از ۱۲ تا ۲۰‌درصد خبر داد و اعلام کرد: «مصوبه هیات وزیران دولت روز شنبه به دست ما رسید و احکام صادر شده است ومعوقات ماه های فروردین و اردیبهشت به همراه حقوق خرداد ماه به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.» ابراهیم‌زاده با اشاره به افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان گفت: «بر اساس بند الف ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه هیأت دولت این اختیار را دارد که حقوق شاغلان و بازنشستگان را در هر سال افزایش دهد در این ماده تاکید شده که باید این افزایش برای شاغلان و بازنشستگان متناسب باشد که ما سعی کردیم این موضوع را در سال جاری مد نظر داشته باشیم.بازنشستگانی که حداقل حقوق ۷۵۰‌هزار تومان را دریافت می‌کردند، حقوقشان با افزایش ۲۰‌درصد به ۹۰۰‌هزار تومان می‌رسد و به همین میزان به ازای هر ۵۰‌هزار تومان حقوق تا یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان پلکانی افزایش پیدا می‌کند و حقوق بالای یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان نیز ۱۲‌درصد افزایش خواهد داشت. میانگین افزایش حقوق بازنشستگان در طرح پلکانی 15درصد است. علاوه بر افزایش حقوق، مزایای دیگری مانند حق عائله‌مندی و اولاد نیز به بازنشستگان تعلق می‌گیرد که ۱۲۴‌هزار و ۸۰۰ تومان حق عائله‌مندی و ۳۲هزار و ۳۰۰ تومان نیز حق اولاد بازنشستگان است. افزایش پلکانی حقوق تا زمانی که فاصله حقوقی آنها به صفر برسد، به شرطی که شاغلینی که به جرگه بازنشستگان می‌پیوندند تفاوتی نداشته باشند، ادامه دارد که این موضوع با شرایط فعلی به چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد.»


حداقل 900‌هزار تومان و حداکثر 6میلیون تومان

وی ادامه داد: «براساس قوانین، حداقل دریافتی در سال 95رقمی معادل 900‌هزار تومان و حداکثر دریافتی 7 برابر حداقل حقوق یعنی 6میلیون و 300‌هزار تومان در نظر گرفته شده است. تمام مقامات کشور مشمول این قانون می شوند و حقوق دریافتی آنها از حداکثر تعیین شده بالاتر نیست. اما برخی از مشترکان از این قانون مستثنی شده‌اند. اقشار خاصی از بازنشستگان در زمانی که شاغل بودند کسورات بیش از 7 برابر پرداخت کرده‌اند که در زمان بازنشستگی نیز از دریافتی بیش از 7 برابر حداقل دریافتی برخوردار هستند. بالاترین حقوق دریافتی در صندوق بازنشستگی کشوری امسال با احتساب 12درصد افزایش به حدود 16میلیون تومان می رسد که تنها یک نفر این رقم را دریافت می کند! در موارد خاص و با حکم مراجع قضایی حقوق دریافتی تعداد کمی از بازنشستگان بالاتر از سقف دریافتی مصوب می رسد. حدود 2.5 الی 3‌درصد از جمعیت حقوق بگیران این صندوق دریافتی بالای سقف مجاز دارند مانند اعضای هیات علمی، قضات و مستشاران. با احتساب تعداد یک‌میلیون و 280‌هزار نفری تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری تعداد این افراد به حدود 384‌هزار نفر می رسد.»


بازنشسته، ازکار افتاده و بازخرید حقوق یکسان می گیرند

معاون فنی صندوق بازنشستگی افزود: «هر شخصی که بعد از بازنشستگی زیرنظر این صندوق باشد صرف نظر از اینکه زودتر از موعد بازنشسته شده باشد یا از کار افتاده باشد یا بازخرید باشد حقوق یکسان دریافت می کند. در واقع صندوق بازنشستگی کشوری به رویه های قبل از بازنشستگی توجهی ندارد و ملاک صرفا بازنشستگی است. اگرفردی با سابقه خدمت حتی یک روز خدمت فوت کند یا از کار افتاده شود بازنشسته محسوب می شود و حقوق و مزایا به شخص یا بازماندگان پرداخت خواهد شد. البته قانون بازنشستگی پیش از موعد تا سال گذشته اجرا

می‌شد اما امسال هنوز قانونی در این مورد ابلاغ نشده است. ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی معدل دریافتی دو سال آخر خدمت شخص خواهد بود.»

ابراهیم‌زاده در مورد بیمه بازنشستگان گفت: «اگر فردی بخواهد خودش صندوق بیمه‌ای را تغییر دهد، قانونگذار فقط یک بار به وی اجازه این کار را داده و باید مابه‌التفاوت بیشتری را پرداخت ‌کند. معمولا این نقل و انتقال بین سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری است. اما در مورد افرادی که دستگاه و یا نوع استخدام آنها تغییر می‌کند، قانونگذار مرتبه‌ای را تعیین نکرده و مابه‌التفاوت بیمه پرداختی نیز کمتر خواهد بود .صندوق بازنشستگی کشوری در بخش بیمه تکمیلی خرید خدمت می کند اما در بخش بیمه عمومی، سازمان بیمه سلامت عهده‌دار مسئولیت درمان شاغلان و بازنشستگان است. با باز نشسته شدن شخص خللی در بیمه سلامت وی به وجود نمی‌آید.»وی از صدور احکام افزایش حقوق بازنشستگان کشوری خبر داد و گفت: «پس از ابلاغ مصوبه هیات وزیران، احکام مورد نظر صادر و به استان‌ها اعلام شده است و بر همین اساس در خرداد ماه هم افزایش حقوق و هم معوقات دو ماه اول سال به حقوق آنها واریز می‌شود.»معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: «پرداخت حق عائله‌مندی سالیان متمادی بر عهده خود دستگاه‌ها بود و ردیف بودجه دریافت می کردند. از اوایل دهه 90 این مسئولیت به عهده صندوق بازنشستگی گذاشته شد اما نوع ردیف بودجه تغییری نکرد. در واقع دولت به عوض اینکه بودجه حق عائله مندی بازنشستگان را به خود دستگاه ها بدهد به صندوق بازنشستگی کشوری اختصاص می دهد. در واقع صندوق در این موارد تنها حالت کار‌گزاری دارد که بودجه را دریافت و آن را به بازنشستگان پرداخت می کند. وی با اشاره کوتاهی به تشکیل دولت جدید ابراز امیدواری کرد که صندوق بازنشستگی کشوری بهتر و بیشتر از قبل با مجلس جدید به خصوص کمیسیون اجتماعی و کمیسیون بهداشت و درمان همکاری و تعامل داشته باشد.بر اساس این گزارش، بازنشستگانی که ۷۵۰‌هزار تومان دریافت می‌کردند از افزایش ۲۰‌درصدی، ۷۵۰ تا ۸۰۰‌هزار تومان با افزایش ۱۹.۵‌درصدی، ۸۰۰ تا ۸۵۰‌هزار تومان افزایش ۱۹‌درصدی، ۸۵۰ تا ۹۰۰‌هزار تومان افزایش ۱۸.۵‌درصدی، ۹۰۰ تا ۹۵۰‌هزار تومان افزایش ۱۸‌درصدی، ۹۵۰ تا یک میلیون تومان افزایش ۱۷.۵‌درصدی، یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ۵۰‌هزار تومان افزایش ۱۷‌درصدی مواجهند و به همین ترتیب تا یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان این افزایش‌ها به ازای هر ۵۰‌هزار تومان نیم‌درصد کاهش پیدا می‌کند بطوری که بیش از یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان ۱۲‌درصد با افزایش حقوق روبه‌رو خواهند بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر