ضررهای حذف بازار عراق

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۵۷

|علی محمد بد|

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان

رکود داخلی در بخش ساخت‌وساز و عمران سبب افزایش صادرات سیمان ایرانی به عراق شده و این موضوع کاهش شدید قیمت سیمان ایرانی را در برداشته است. عراقی‌ها معتقدند، ایران دامپینگ انجام داده است. در عین حال، به دلیل رکود در ساخت و ساز داخل، کارخانجات ایرانی حتی با سود اندک حاضر به صادرات سیمان به عراق شده‌اند، بنابراین عرضه زیادتر از تقاضا، سبب کاهش قیمت این محصول در کشور عراق شده و بنابراین دولت عراق به بهانه حمایت از تولید داخل از واردات سیمان ایرانی سر باز می‌زند.

دولت عراق معتقد است تولیدکنندگان ایرانی دامپینگ انجام داده‌اند، یعنی قیمت سیمان را نسبت به سایر کشورها پایین‌تر آورده‌اند و این موضوع به تولیدکننده عراقی نیز لطمه وارد کرده است. البته این موضوع که قیمت سیمان ایرانی نسبت به ترکیه یا حتی قیمت تولیدی داخل عراق نیز پایین‌تر بوده است درست است و باید تصریح کنم که آنها نمی‌توانند با قیمت سیمانی ایرانی رقابت کنند. طبیعی است زمانی که عرضه را افزایش دهیم قیمت کاهش خواهد یافت و این کاهش قیمت کارخانجات سیمان را در عراق با مشکل مواجه کرده است. سهمیه‌بندی می‌تواند عرضه را کاهش داده و قیمت به‌طور خودکار افزایش یابد و تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شده قیمت صادراتی هم خود به خود افزایش پیدا می‌کند که هم به نفع صادرکننده داخلی است و هم به‌ نفع تولیدکنندگان داخلی کشور عراق.

بررسی‌ها نشان می‌دهند ۶۳درصد از سیمان صادراتی ایران به مقصد عراق بارگیری می‌شود و سایر کشورها که در حدود بیش از ۳۰کشور را شامل می‌شود رقمی در حدود ۳۷درصد از صادرات سیمان ما را تشکیل می‌دهد. بر این اساس باید گفت با کاهش صادرات به عراق باید صادرات به کشورهای دیگر را افزایش دهیم یا با صادرات به کشورهایی همچون کویت، قطر، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و... این مشکل را از سر‌راه صادرات سیمان برداریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر