قرن 21، قرن رویارویی چین و امریکا

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۵۳


گروه جهان دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد چین و ایالات متحده یک بار دیگر دور میز مذاکرات جمع شدند تا ضمن بررسی اصلی‌ترین اختلافات، سر و سامانی نیز به روابط پرتنش دوجانبه خود دهند. این بار اختلافات دوطرف زیاد است و ظاهرا آرامش دو کشور نیز کاهش یافته است. خلاف این روند، تنش‌ها در اوج است و آب‌های مواج دریای جنوبی بیش از هر زمانی تهدیدی برای این مناسبات به حساب می‌آید.

به گزارش شینهوا، تا مدتی قبل چینی‌ها می‌گفتند که روابط‌شان با آمریکا مهم‌ترین نوع رابطه بزرگ‌ترین کشور در حال رشد جهان با توسعه یافته‌ترین کشور دنیاست اما به نظر می‌رسد که این الفاظ نمادین نتوانسته این همه مناقشه را در پس پرده مخفی نگهدارد. امروز شرایط دو کشور به‌گونه‌یی شده که می‌توان گفت تقریبا هر روز وزیران دفاع و یا مقام های ارشد وزارت خارجه و دولتمردان و نظامیان دو کشور از یکدیگر درباره دریای جنوبی و مسائل اقتصادی و اختلافات منطقه‌یی و جهانی گلایه می‌کنند.حالا دیگر از مساله افزایش تعرفه فولاد تا مرز 500 درصد روی فولاد وارداتی چین به آمریکا گرفته تا مناقشات نظامی و دریانوردی دریای جنوبی هر روز مطالبی انتقادی مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها ارزش تبادلات تجاری کلان دو کشور است که توانسته اختلافات را در سایه نگه دارد، گرچه به گفته برخی مقام‌های امریکایی‌ها حتی این مسائل هم نمی‌تواند اختلافات دوطرف در دریای جنوبی را متوقف کند.بحران در روابط چین و آمریکا جدی‌تر از آن است که تصور می‌شود. آمریکایی‌ها کمر همت بسته‌اند که با پشتیبانی گسترده از فیلیپین، ژاپن و ویتنام و با تحریک دیگر کشورهای آسیایی چین را در منطقه خود مهار کنند و برای این کار از بیشترین قدرت نظامی هم استفاده می‌کنند. اگر اوضاع مهار نشود این احتمال وجود دارد که ناوهای هواپیمابر هسته‌یی و جنگنده‌های پیشرفته‌تر آمریکا هم وارد دریای جنوبی شوند. در بخش اقتصادی هم که منازعات دیرینه است. مساله ارزش یوآن مشکل‌ساز شده است و تضعیف تدریجی آن باعث شده موج انتقادهای آمریکا از چین بیشتر شود.

در عرصه تولید و صادرات فولاد آمریکایی‌ها می‌گویند چین از تولیدکنندگان به شکل ویژه حمایت می‌کند و به همین دلیل تعرفه سنگینی روی فولاد چین بسته‌اند. در دریای شرقی و جنوبی آمریکا کاملا از ژاپن و فیلیپین حمایت می‌کند و دیگر ابایی از اعلام مواضع صریح ضد چینی خود ندارد. از سوی دیگر، چین هم در دریای جنوبی جزایر شنی می‌سازد، رزمایش برگزار می‌کند و و ناوها و گشتی‌ها و جنگنده‌هایش در آن حضور مداوم دارند. به اعتقاد کارشناسان، مشکلات و چالش‌های عدیده اقتصادی و سیاسی و نظامی میان چین و ایالات متحده که حالا علنی‌تر از هر زمانی شده، اجازه نخواهد داد که گفت‌وگوهای اقتصادی و راهبردی آنها به نتیجه‌یی مطلوب برسد. تایوان، تبت، سین‌کیانگ، ارزش یوآن، دریای جنوبی، جنبش‌های ضدچینی، مبارزه با تروریسم، امنیت دریایی، ‌تعرفه روی کالاهای وارداتی و صادراتی و ده‌ها اختلاف دیگر میان دو کشور حاکی از آن است که قرن بیست و یکم قرن رویارویی چین و آمریکا با بیشترین سطح اختلافات در جهان خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر