عربستان نامش را از لیست سیاه سازمان ملل خارج کرد

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۴۹

گروه جهان

نام ائتلاف عربستان از لیست سیاه کشورهای ناقض حقوق کودکان خارج شد. سازمان ملل دلیل این را انجام بررسی‌های بیشتر برای نتیجه‌گیری اعلام کرد. هفته گذشته در گزارشی که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ارائه کرد، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان مسوول مرگ و نیز زخمی شدن ۶۰ درصد از کودکان در جریان جنگ یمن طی سال گذشته شناخته شده بود. این گزارش تاکید کرده بود که در جریان حملات این ائتلاف ۵۱۰ کودک کشته و ۶۶۷ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، دو سال است که کشتار کودکان در جنگ‌ها تبدیل به صحنه زورآزمایی سیاسی کشورها در سازمان ملل شده است. سال گذشته«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد پس از فشار‌های زیاد از سوی اسراییل و امریکا نام حماس و اسراییل را از لیست کشورهای ناقض حقوق کودکان در جنگ خارج کرد. این کار با وجود توصیه‌های اکید یکی از فرستاده‌های سازمان ملل انجام شد.

اواخر روز دوشنبه یعنی تنها چهار روز پس از وارد کردن نام ائتلاف عربستان به لیست سیاه سازمان ملل، بان کی مون اعلام کرد که این نام موقتا از لیست حذف می‌شود تا بررسی‌های بیشتری انجام شود. دبیرکل سازمان ملل در بیانیه خود اعلام کرد: «نیروهای ائتلاف باید تیم مورد اطمینان خود را برای بررسی هر چه سریع‌تر موضوع به نیویورک اعزام کنند.» این تصمیم بلافاصله پس از سخنرانی‌نماینده عربستان سعودی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد.

«عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل درباره این تصمیم گفت: «صدور این گزارش می‌تواند به اهداف مذاکرات صلح یمن آسیب‌های جدی وارد کند؛ چراکه ما اکنون پیگیر مذاکرات یمن در کویت هستیم و سرسختانه برای پایان دادن به خشونت‌ها در یمن تلاش می‌کنیم. ریاض به صراحت بیان می‌کند از متن گزارشی که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره خشونت‌ها در یمن ارائه کرده است به ‌شدت ناراحت است و آن را بی‌اساس می‌خواند.»

ساعاتی پس از این سخنرانی«استفان دوجوریک» سخنگوی بان کی‌مون گفت:«دبیرکل سازمان ملل با پیشنهاد عربستان سعودی برای بررسی مشترک اسناد و مدارک مورد استناد در گزارش درخصوص کشتار کودکان یمن موافقت کرده است. تا نتیجه این تحقیقات اعلام شود، اسم ائتلاف از پیوست گزارش حذف می‌شود.» پیش‌تر نیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواستار برگزاری نشستی فوری با دبیرکل سازمان ملل برای تصحیح گزارش این سازمان درباره یمن شده بودند.

عربستان سعودی از سال 94 با تشکیل ائتلافی متشکل از برخی کشورهای عربی و با حمایت امریکا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رییس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت به کشور و مردم یمن حمله کرد که بر اثر آن تاکنون بیش از هفت هزار شهروند یمنی ازجمله شماری زیادی از زنان و کودکان کشته یا زخمی شده و ده‌ها هزار نفر نیز آواره شده‌اند. همچنین بر اثر این حملات تاکنون بیش از 80 درصد تاسیسات خدماتی و زیربنایی و بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، انبارهای دارو و غذا، مدارس و منازل مردم ویران شده یا آسیب دیده است. آمار سازمان ملل حاکی از آن است که از آغاز درگیری‌ها در یمن دست کم 6400 نفر کشته شده‌اند و ۸۰درصد جمعیت این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه است. اما خارج کردن اسم عربستان سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودک نشان می‌دهد که فعالیت سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر تحت تاثیر کشورها و نفوذ و پول آنها قرار دارد. حتی رسانه‌های غربی اخبار جنگ یمن را پوشش نمی‌دهند و از این رو عربستان در میدانی که برای هر گونه فعالیتی آزاد است ‌هر کاری می‌خواهد می‌تواند بکند.


به عربستان سلاح نفروشید

همزمان با فعالیت‌های عربستان سعودی در سازمان ملل پنج موسسه بزرگ تحقیقات صلح و امنیتی در آلمان در گزارش امسال خود با یادآوری جنایت‌های جنگی عربستان سعودی علیه مردم یمن خواستار تحریم تسلیحاتی ریاض از طرف دولت خود شدند. این موسسه‌ها هر سال گزارش خود را به عنوان یک توصیه‌نامه و پیشنهاد در اختیار دولت آلمان قرار می‌دهند. این پنج موسسه بزرگ تحقیقاتی آلمان به مناسبت سی امین سالگرد همکاری‌های خود، گزارشی درخصوص صلح در جهان منتشر کردند که در آن آمده است، عربستان سعودی یک لنگر بی‌ثبات در منطقه است و به خاطر دخالت‌های خود در جنگ سوریه و یمن موجب سخت‌تر شدن راه‌حل سیاسی در آنجا شده است. خانم«مارگارت یوهانسن» استاد و محقق موسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی دانشگاه هامبورگ در نشست خبری در شهر برلین گفت: «ما خواستار تجدید نظر در مشارکت آلمان با حکومت‌های مرتجعی مانند عربستان و قطر هستیم زیرا این کشورها حامی مالی و تفکری داعشی هستند.»در همین حال«ماکس موتچلر» محقق از موسسه تحقیقاتی صلح بی‌ای سی سی یادآوری کرد که آلمان سال گذشته بیش از 270میلیون یورو کالاهای تسلیحاتی به عربستان سعودی ارسال کرد. این صادرات شامل قطعات هواپیماهای جنگی بود. این سلاح‌ها نه تنها در سرکوب داخلی بلکه در جنگ یمن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش‌تر سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی که علیه یمن تجاوز نظامی انجام می‌دهد، شد. این سازمان بین‌المللی حقوق بشری در بیانیه‌یی گفته بود که مستندات محکمی جمع‌آوری کرده که نشان می‌دهد، عربستان با تجاوز به یمن اقدام به نقض حقوق بشر کرده و جنایات جنگی مرتکب شده است. سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده است که این نوع تسلیحات همان‌هایی هستند که عربستان سعودی و متحدانش اکنون از آنها در حملات هوایی و زمینی علیه یمن استفاده می‌کند و جنایاتی جنگی مرتکب می‌شوند که به شکل فاحشی نقض حقوق بشر است.

کنترل تسلیحات آکسفام نیز با انتشار گزارشی از کشورهای مختلف خواست دست از فروش میلیاردها دلار تسلیحات مرگبار به عربستان که در یمن علیه غیرنظامیان به کار گرفته می‌شوند، بردارند. بخش کنترل تسلیحات آکسفام از فرانسه، آلمان، ایتالیا، مونته نگرو، هلند، اسپانیا، سوئد، سوییس، ترکیه، انگلستان و ایالات متحده امریکا به عنوان کشورهایی نام برده است که در سال 2015میلادی بیش از 25میلیارد دلار تسلیحات به عربستان فروخته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر