واگرایی شاخص کل با وعده‌های اقتصادی

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۴۱

گروه بورس|

بازار سرمایه از ابتدای سال 95 در انتظار کاهش نرخ سودبانکی به سر می‌برد تا بتواند نقدینگی رها شده از بانک را به سمت خود جذب کند و در همین راستا مسوولان اقتصادی بر کاهش قریب‌الوقوع نرخ سود بانکی خبر می‌دهند اما شاخص کل بعد از انتشار این اخبار، واگرایی نشان داده و با 254واحد کاهش به 75874 واحد رسید. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که تا رفع نشدن مشکلات اقتصادی کشور نمی‌توان انتظار بازدهی زیادی از بورس داشت اما اخبار اقتصادی تاثیرگذار می‌تواند وضعیت نزولی بورس را تغییر دهد. با این وجود خبر کاهش نرخ سود بانکی تاکنون تاثیری بر شاخص نداشته است.

در همین رابطه محمد فرهنگ کارشناس و تحلیلگر بورس در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: در تشخیص واگرایی شاخص با وعده‌های اقتصادی ابتدا باید وضعیت عملکرد منتشره از سوی شرکت‌های بورسی در سال جاری را بررسی کرد زیرا عامل اصلی برگشت شاخص کل به کانال 75هزار واحدی صورت‌های مالی شرکت‌ها هستند، زیرا اغلب شرکت‌های بورسی در فصل مجامع نتوانستند نظر سهامداران خود را جلب کرده و نسبت به دوره مشابه در سال قبل عملکرد مناسبی ارائه ندادند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: از طرف دیگر بلوکه شدن پول در برخی صنایع بورسی همچون خودروسازی، فلزی و بانکی عامل دیگری برای افت شاخص تلقی می‌شود. در روزهای اخیر شاخص صنعت خودرو به دلیل برخورد با خط روند صعودی به لحاظ تحلیل تکنیکالی و رویگردانی سرمایه‌گذاران افت کرده و نمادهای خودرویی شاهد عرضه‌های سنگین بود.

فرهنگ افزود: عامل دیگر منفی شدن شاخص کل بورس، اثر‌گذاری نمادهای بانکی بر شاخص بود. کاهش نرخ سود سپرده بانک‌ها عاملی بر عرضه‌های سنگین در این صنعت شده و قیمت سهام این شرکت‌ها را به سطح قیمتی 6ماه گذشته رسانده است.


نوسانات تیپکس

در پایان معاملات دیروز بازار سرمایه با دادوستد تعداد 934میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 308میلیارد تومان در 63هزار نوبت، شاخص بورس 254واحد افت کرد و به ارتفاع 75هزار و 874واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نیز همگی منفی بودند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 92واحد، کل (هم‌وزن) 13واحد، قیمت (هم‌وزن) 11واحد، آزاد شناور 414واحد و شاخص بازار اول 233واحد و بازار دوم 224واحد افت کردند.

طبق این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت بانک ملت با 33واحد و گروه سایپا و ایران‌خودرو با هر یک به میزان 25واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت بانک صادرات ایران با 19واحد، ایران ترانفسور با 17واحد و ماشین‌سازی اراک با 14واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات بورس تهران نیز به بیش از 308میلیارد تومان بالغ شد که از این رقم مبلغ 202میلیارد تومان در بازار نقدی بورس تهران همزمان با دست به دست شدن 934میلیون و 272هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 63هزار و 979 نوبت داد و ستد محقق شده بود. طی این معاملات، نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش صنایع پیام، بورس انرژی، حمل و نقل توکا، کاشی پارس، پتروشیمی شیراز، سیمان فارس و خوزستان، بیمه پاسارگاد، فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری شیراز و صکوک «صایتل»، فولاد امیرکبیر کاشان، کیمیدارو، فرآورده‌های نسوز ایران، ‌کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی، بازرسی فنی و کنترل‌خوردگی تکینکو، کارخانجات پارس الکتریک، حق تقدم خرید توسعه و صنعتی صبا نور و حق تقدم خرید سهام نیرو کلر متوقف شدند. دیروز در نماد معاملاتی حق تقدم استفاده نشده بانک آینده در بازار پایه فرابورس 155میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان و به قیمت هر سهم 10 تومان با معاملات درون گروهی از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شد. در نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان همچنین 31میلیون سهم به ارزش بیش از 36.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. در صنعت دریایی ایران نیز 14.5میلیون سهم به ارزش کمتر از 4میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان کدهای سهامدار عمده روبه‌رو بود. همچنین در نماد حق تقدم استفاده نشده صبانور نیز اندکی بیش از 15میلیون سهم به‌طور بلوکی میان سهامداران عمده جابه‌جا شد. از سوی دیگر سهامدار عمده گسترش صنایع انرژی آذراب 8میلیون سهم به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان را میان کدهای درون‌گروهی جابه‌جا کرد. در سخت‌ آژند اما 6میلیون سهم به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین 5میلیون سهم پتروشیمی مبین از سوی سهامدار عمده حقوقی میان کدهای تابعه به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان منتقل شد. در پتروشیمی جم نیز اندکی بیش از یک میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.


دادوستد آیفکس

طبق این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران با جابه‌جایی 348میلیون ورقه به ارزش 79میلیارد تومان در 22هزار نوبت، آیفکس 2.1واحد افت کرد و به ارتفاع 812واحد رسید. معاملات فرابورس ایران در روز گذشته در شرایطی پایان یافت که ارزش خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی در تمام نمادها به 156میلیارد ریال رسید و پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس گذاشت.

دیروز اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا3» با دادوستد حدود 136هزار ورقه به ارزش 126میلیارد ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. در 4 نماد اسناد خزانه اسلامی هم در مجموع، 156میلیارد ریال مبادله شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام در روز گذشته نیز متعلق به نماد ذوب‌آهن اصفهان بود؛ به‌طوری‌که 32میلیون سهم این شرکت به ارزش 98میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

در بازار اول، 19میلیون و 750هزار اوراق بهادار به ارزش 47میلیارد ریال داد و ستد شد که طی آن بالاترین حجم و ارزش معاملات به نام سرمایه‌گذاری مسکن الوند ثبت شد. همچنین، 96میلیون و 720هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 304میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین حجم و ارزش در این بازار در اختیار ذوب‌آهن اصفهان بود. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد؛ به‌طوری‌که حجم معاملات این صندوق در روز گذشته به یک میلیون و 620هزار ورقه بهادار رسید.

بر اساس این گزارش، نماد شرکت‌های توکارنگ فولاد سپاهان، حمل و نقل ریلی پارسیان و کوثر مرکزی بیشترین افزایش قیمت و در مقابل نماد شرکت‌های مرجان‌کار، سرمایه‌گذاری مسکن الوند و کشتیرانی دریای خزر بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین‏ هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن ضمن افزایش قیمت در بازه 830 تا 848هزار ریال معامله شد و بیشترین افزایش قیمت مربوط به نماد آذر‌ماه 94 بود. طی روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت بیمه پاسارگاد پس از ارائه اطلاعات واقعی و نماد معاملاتی شرکت فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شد.


عرضه‌های تالار نقره‌ای

روز سه‌شنبه 18 خردادماه، 60هزار تن شمش بلوم و 20هزار تن تختال C شرکت فولاد خوزستان در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. همچنین 800 تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو نیز در این تالار روی تابلو عرضه رفت. از سوی دیگر تالار صادراتی بورس کالای ایران میزبان 26هزار و 100 تن قیر، لوب کات و عایق رطوبتی بود.

این گزارش حاکی است، 44هزار و 420 تن مواد پلیمری، 25هزار و 600 تن قیر، 12هزار تن وکیوم باتوم، یک هزار و 300 تن گوگرد و 8هزار تن لوب کات در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 5هزار و 45 تن جو دامی استان‌های خراسان رضوی، قم و گلستان را در قالب طرح قیمت تضمینی تجربه کرد. علاوه بر این 500 تن کنجاله آفتابگردان و 96 تن شکر سفید بسته‌بندی شده نیز در این تالار عرضه شد.


معاملات رینگ انرژی

در جلسه معاملاتی دیروز سه‌شنبه 18 خرداد 95، گاز مایع پالایش نفت شازند، گاز مایع پالایش نفت آبادان، حلال 402 و نفت کوره 280 پالایش نفت تبریز، گاز مایع خام پالایش گاز ایلام و نفت گاز (گازوییل) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مبادی انبار نفت ساری، اصفهان، مشهد، تبریز، چابهار و زاهدان به مقاصد افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه شد.

پنتان پلاس پتروشیمی پارس، قطران ذوب‌آهن اصفهان، نیتروژن مایع پتروشیمی مبین، حلال 404، نفتای سنگین تصفیه نشده، نفتای سبک، آیزوریسایکل و آیزوفید پالایش نفت شیراز، متانول پتروشیمی فن‌آوران، متانول پتروشیمی شیراز، حلال 410 پالایش نفت آبادان و نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی عرضه شد. عرضه‌های فوق در کنار معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، بازار روز آتی بورس انرژی ایران را رقم زد.

در جریان معاملات دوشنبه 17 خرداد 95 نیز، در تابلو سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، 31 هزار و 915 قرارداد به ارزش بیش از 300میلیارد و 20میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. در این روز در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز کالاهای حلال 402 و 410 پالایش نفت شیراز، نیتروژن مایع پتروشیمی مبین، برش سنگین پتروشیمی جم، قطران ذوب‌آهن اصفهان در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 2هزار و 147تن به ارزشی قریب به 13میلیارد و 675 میلیون ریال بود. طی این جلسه معاملاتی، بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 3 قرارداد معادل 72 مگاوات ساعت به ارزش بیش از 24میلیون ریال بود. گفتنی است در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 16 تیر95 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 21 خرداد 95 متوقف شدند. در مجموع ارزش کل معاملات این روز بورس انرژی ایران به بیش از 313میلیارد و 720میلیون ریال بالغ شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر