روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۳۴

موانعی بر سر خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس وجود دارد- ایرنا| رویترز در گزارشی اعلام کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر) درحال گفت‌وگو با شرکت هواپیما‌سازی امریکایی بویینگ برای خرید احتمالی تاریخی 100فروند هواپیمای مسافری است. فرهاد پرورش، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به رویترز گفته است که مشکلاتی در زمینه قراردادهای خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس وجود دارد که باید هر چه زودتر حل شود. او گفته برای اجرای تعهدات برجام، رفع این موانع الزامی است. مدیرعامل ایران ایر همچنین گفته است، مذاکره با بویینگ جریان دارد و پیش از گفت‌وگو درباره تعداد و نوع هواپیماها باید تفاهمی میان دو طرف ایجاد شود.

یک ایرانی نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری آلمان- تسنیم| به ‌دنبال عدم‌ تمایل رییس‌جمهوری کنونی آلمان از حضور دوباره در انتخابات، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره جانشینی وی در رسانه‌های آلمانی داغ شده و در این میان نام یک ایرانی بین نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری آلمان دیده می‌شود. نوید کرمانی، نویسنده و اسلام‌شناس متولد شده در آلمان از پدر و مادری ایرانی، شخصی است که نام وی به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی مطرح است. وی از شهرت خوبی در جامعه آلمان برخوردار بوده و کتاب‌های او مخاطب خاص خود را دارد. وی به عنوان مغز متفکر سیاسی هم شهرت دارد. این نویسنده، روزنامه‌نگار و شرق‌شناس جایزه صلح 2015 کتاب تجارت آلمان را دریافت کرده است. به ‌نوشته «تاگس اشپیگل» این نامزد مسلمان از حمایت خوبی بین اتحادیه احزاب متحد مسیحی برخوردار است به‌خصوص حزب سوسیال مسیحی از وی حمایت می‌کنند.

نتایج توافق هسته‌ای غیرقابل انکار است- ایسنا| پایگاه خبری نیوز روم امریکا، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در اجلاس کمیته یهودیان امریکا درباره‌ توافق هسته‌یی ایران گفت: ما بحث‌های داغی درباره‌ این توافقنامه داشتیم. فیزیکدانان هسته‌یی، مقامات نظامی، کارشناسان بیش از 100کشور از این توافق در نهایت حمایت کردند. وی ادامه داد: بسیاری از افراد در اسراییل با توافق هسته‌یی مخالف بودند اما چه از این توافق حمایت کنید یا نکنید نتایج غیرقابل انکار هستند.

آمادگی روس‌ها برای پرداخت وام به ایران- ایلنا| سرگئی استورچاک، معاون وزیر دارایی روسیه از اعلام آمادگی این کشور برای اعطای وام 2.5میلیارد دلاری به ایران طی دو هفته آینده در جهت پروژه‌های زیرساختی خبر داد. به گفته وی، تخصیص این مبلغ در صورت عقد قراردادهایی بین شرکت‌های ایرانی و روس خواهد بود. لازم به ذکر است، نوامبر گذشته ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه از آمادگی مسکو برای اعطای وام دولتی ۵ میلیارد دلاری جهت توسعه همکاری‌های صنعتی با ایران خبر داده بود.

وزارت خارجه انفجار تروریستی در استانبول را به‌ شدت محکوم کرد- آنا| حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه، انفجار تروریستی دیروز استانبول ترکیه را به ‌شدت محکوم کرد. جابری‌انصاری با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های قربانیان این عملیات تروریستی و ملت و دولت ترکیه، بار دیگر بر ضرورت رویارویی همه‌ جانبه و جدی جامعه جهانی با تروریسم و افراط‌گرایی تاکید کرد. گفتنی است، انفجار روز گذشته در ترکیه 47 زخمی و کشته بر جای گذاشته است.

نشست کمیته راهبری شورای همکاری‌های ایران و ژاپن برگزار شد- ایسنا| با سفر تسوکاسا اوئمورا، مدیرکل خاورمیانه و آفریقا وزارت خارجه ژاپن، نخستین نشست کمیته راهبری شورای همکاری‌های ایران و ژاپن برگزار شد. این کمیته براساس آنچه که پیش‌بینی شده دارای 7 کار گروه ازجمله کارگروه‌های تجارت و سرمایه‌گذاری، کمیته اقتصادی مرتبط با کمک‌های توسعه، بهداشت و درمان، محیط زیست، فرهنگی و ورزشی، همکاری‌های علمی و دانشگاهی و شورای تجاری بین دو کشور است. یک مقام وزارت خارجه ژاپن در این خصوص اعلام کرد: دو کشور قرار است وضعیت کنونی سرمایه‌گذاری و تجارت مشترک همراه با دیگر مسائل را در جریان گفت‌وگوهایی میان دو طرف بررسی کنند.

سردار سلیمانی مشاور نظامی دولت عراق است- آنا| ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق که به اردن سفر کرده است، روز گذشته ضمن دیدار با پادشاه این کشور درباره مبارزه با تروریست‌ها و کمک‌هایی که عراق در این راه می‌گیرد، سخن گفت. جعفری ابتدا درباره کمک‌های دولت ایران سخن گفت و به موضوع حضور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشورش و مبارزه وی با تروریست‌ها اشاره کرد. وی در این راستا گفت: قاسم سلیمانی در خاک عراق به ارائه مشاوره‌های نظامی می‌پردازد و این با اطلاع کامل دولت ماست.

نتایج ژئوپلیتیکی توافق چابهار بی‌شمار است- ایسنا| مایک کوگلمن، همکار ارشد مرکز نخبگان بین‌المللی وودرو ویلسون در امور جنوب و جنوب شرق آسیا در گزارشی در مورد توافقنامه چابهار میان ایران و هند اعلام کرد: نتایج ژئوپلیتیکی توافق چابهار بی‌شمار است و باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده باید حمایت آشکار خود را از این توافق اعلام کند و پیشنهادهایی برای کمک به دستیابی به ظرفیت‌های بالقوه این توافق مطرح کند. وی اضافه می‌کند: توافق چابهار از جهات بسیاری می‌تواند برای دو دوست واشنگتن در جنوب آسیا سودمند باشد. نخست اینکه این توافق فرصت بهره‌برداری از ذخایر عظیم گازی آسیای مرکزی را به هند می‌دهد. به علاوه دهلی نو با جایگاهی محکم در ایران بهتر می‌تواند از ذخایر گازی ایران بهره‌مند شود.

زمان حضور ظریف در مجلس به تصمیم هیات رییسه بستگی دارد- خانه ملت| حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه از آمادگی وزیر امور خارجه برای حضور در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: با دعوت هیات رییسه مجلس شورای اسلامی وزیر خارجه در مجلس حضور می‌یابد. وی درخصوص حضور وزیر امور خارجه در مجلس دهم اظهار کرد: بنا بود که روز یک‌شنبه آقای ظریف، وزیر امور خارجه به در مجلس حضور یابند اما به سبب میزبانی از وزیر امور خارجه ارمنستان این موضوع محقق نشد. قشقاوی افزود: در صورت حضور وزیر امور خارجه، مباحث متقابل بین مجلس و وزارت خارجه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر