سهم صفر اقتصاد هنر از حراج میلیاردی تهران

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۷۲۹

رییس کمیته گالری‌داران معتقد است: مبالغ حراجی در اقتصاد هنر ایران مطرح نیست چراکه در دست عده‌یی خاص است. این مبالغ به‌دلیل اینکه جریان‌های همسو و غیرهمسو با آن را نداریم، وارد مقوله هنر نمی‌شود. به گزارش ایلنا، رضا سمایی رییس کمیته گالری‌داران انجمن مجموعه‌داران با بیان اینکه مجموعه‌داری در ایران و دیگر کشورها دارای دو محور کلی است، اظهار کرد: مجموعه‌داران دو دسته‌اند؛ یک دسته افرادی که به صرف علاقه‌مندی به آثار هنری و بدون داشتن دانش و اطلاعات، آثار هنری را خریداری و در مجموعه‌های خود نگهداری می‌کنند. این افراد در مجموعه‌های‌شان ممکن است هر نوع اثر هنری را خریداری کنند.

او بااشاره به اینکه مجموعه‌داران بیشتر آثار کلاسیک را می‌پسندند، ادامه داد: دسته دوم افرادی هستند که یا از مشاوران هنری استفاده کرده یا خود اطلاعات و دانش هنری دارند و براساس دانشی که دارند، آثار هنری را در طبقه‌بندی‌های خاصی خریداری می‌کنند.

رییس کمیته گالری‌داران انجمن مجموعه‌داران بااشاره به اینکه 80درصد مجموعه‌داران در سراسر دنیا به نگهداری آثار علاقه‌مندند، گفت: غالب مجموعه‌داران ایرانی مجموعه‌های خود را در داخل منزل نگهداری‌ می‌کنند و متاسفانه بیش از 90درصد شرایط نگهداری این آثار در منزل و انبارها غیراستاندارد است.

سمایی درباره اصالت آثار هنری توضیح داد: اصالت یک اثر هنری به دو روش؛ تشخیص‌های آنالیزی و بررسی ساختمانی انجام می‌شود. در ریخت‌شناسی اثر، روش‌های آنالیزی که زیرشاخه‌های متعددی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین با مقایسه ساختاری بین اسناد و مدارک بازمانده از زمان هنرمند و آثار نقاشی در زمان حال و تعیین امضای هنرمند، اصالت یک اثر هنری را تشخیص می‌دهند.

او با ابراز تاسف از اینکه هیچ قانون بیمه‌یی برای آثار هنری موجود در مجموعه‌های هنری نداریم، گفت: متاسفانه مقوله بیمه یک اثر هنری برای بسیاری از شرکت‌های بیمه‌یی مجهول است و برای آنها تعریف نشده، درحالی که این مساله در دنیا رایج است. رییس کمیته گالری‌داران انجمن مجموعه‌داران تصریح کرد: ما در کشور از نظر بسته‌بندی آثار هنری با مشکل روبه‌رو هستیم. متاسفانه ساختارهای سیستمی و اداری در مجموعه‌هایی که بتوانند چنین خدماتی را ارائه کنند، هنوز در ایران وجود ندارد. سمایی معتقد است: مجموعه‌داری در ایران با خارج از کشور بسیار متفاوت است و مسائل اجتماعی سال‌های اخیر در کنار نبود برخی فعالیت‌های هنری باعث بروز این عقب‌ماندگی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر