کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۷۲۳

عرضه 70 هزار تن فرآورده نفتی و پتروشیمی

شانا| در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز گذشته (یک‌شنبه ١٦خرداد ماه) انواع مواد شیمیایی، مواد پلیمری، سلاپس واکس، قیر، وکیوم باتوم و لوب کات عرضه می‌شود. بر این اساس تالار صادراتی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز شاهد عرضه ۲۱هزار و ۵۰۰ تن قیر و لوب کات بود. به گزارش بورس کالای ایران، شرکت پالایش نفت تبریز با ۱۰هزار تن قیر و ۲هزار تن لوب کات سبک، شرکت پالایش نفت شیراز با ۸ هزار تن قیر ۶۰. ۷۰ و یک هزار تن قیر MC۲۵۰ و شرکت چتر بام عایق با ۵۰۰ تن قیر۶۰۷۰ در این تالار حاضر شدند.


افزایش 20 درصدی حجم گوگرد تولیدی

شانا|حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه شرایط خرید برای شرکت‌های خارجی راحت‌تر شده است، گفت: به دلیل کیفیت بالا، استقبال ویژه‌یی از خرید ال پی جی کشورمان شده و مشتری‌های خارجی خواهان خرید آن از ایران هستند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون همه گوگرد و ال پی جی ایران به فروش رفته و بخش قابل توجهی از آن صادر می‌شود با اشاره به بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی اعلام کرد: با افزایش تولید گاز و محصولات جانبی، امکان افزایش سهم ایران در بازار جهانی مهیا می‌شود. به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز، حجم گوگرد تولیدی پالایشگاه‌های گاز کشور در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ٢٠درصد افزایش یافته است.


راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع تجهیزات خورشیدی

شانا| مراسم رونمایی از نخستین آزمایشگاه تست مرجع تجهیزات خورشیدی صبح دیروز (یک‌شنبه، ١٦خرداد ماه) با حضور حمیدرضا کاتوزیان، رییس پژوهشگاه صنعت نفت و سیروس وطنخواه‌مقدم، دبیر ستاد فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. محمد ایازی، رییس پژوهشکده انرژی پژوهشگاه صنعت نفت در این مراسم درباره راه‌اندازی این آزمایشگاه گفت: با وجود اینکه چند سالی از تدوین استاندارد آب گرمکن‌های خورشیدی در کشور می‌گذرد اما به دلیل نبود آزمایشگاه، امکان تست آب گرمکن‌های تولید داخل یا وارداتی به کشور فراهم نبوده است. وی گفت: با راه‌اندازی این آزمایشگاه که همه مراحل طراحی، نصب و ساخت آن در داخل کشور اجرا شده است، تست آب گرمکن‌ها و کلکتورهای خورشیدی امکان‌پذیر می‌شود.


30 میلیون بشکه نفت روانه کره جنوبی شد

ایرنا| شرکت شرکت ملی نفت کره جنوبی(KNOC) اعلام کرد، میزان نفت و میعانات وارداتی کره جنوبی از ایران در چهار ماه اول امسال 113.5درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده و به 30میلیون بشکه رسید. این شرکت اعلام کرد: واردات سالانه نفت خام کره جنوبی از ایران در سال 2011میلادی 87.2 میلیون بشکه بود که در سال بعد از آن و در پی تحریم‌های بین‌المللی به 56.1 میلیون بشکه کاهش یافت و این رقم در سال 2014میلادی و در پی تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به کمترین میزان خود یعنی 44.9میلیون بشکه در سال کاهش یافت. همچنین در پی توافق هسته‌یی که نقطه عطف مهمی در ایران به شمار می‌رود، شرکت‌های کره شمالی به دلیل توسعه واردات نفت خام از ایران هستند که 5 تا 6 دلار ارزان‌تر از نفت خام قطر عرضه می‌شود. شرکت نوآوری کره جنوبی، پالایشگاه اصلی این کشور و شرکت شماره چهار هیوندای به دنبال مجتمع پتروشیمی هانوا، میزان واردات نفت خود از ایران را در ماه آوریل گذشته افزایش داده‌اند.


عدم تکمیل شرایط تجاری قرارداد فرزاد ب

ایرنا| «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت و گاز طبیعی هند گفت: ایران تاییدیه کلی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در فرزاد ب را داده ولی تاکنون هیچ‌گونه قراردادی بین دو کشور امضا نشده است. وی اظهار کرد: گفت‌وگوها بین شرکت‌های نفتی هند و ایران حداکثر تا ماه اکتبر(مهر-آبان) به نتیجه برسد. به گفته وی تاکنون شرایط تجاری قرارداد فرزاد ب تکمیل نشده است. وزیر نفت و گاز طبیعی هند خاطرنشان کرد، شرکت‌های هندی به دنبال دریافت تعرفه‌های مقرون به صرفه و مشوق‌های اقتصادی در این طرح هستند. وی افزود: ایران در این طرح به دنبال کسب حداکثر درآمد از این میدان گازی است. میدان گازی فرزاد ب در سال 2012 توسط کنسرسیومی از شرکت‌های هندی کشف شد. این میدان گازی طبق برآوردها حدود 21تریلیون و 680 میلیارد فوت مکعب گاز دارد. شرکت‌های هندی در دوران تحریم با وجود تعیین چندین ضرب‌الاجل از سوی ایران به علت تحریم‌ها از اجرای طرح توسعه این میدان خودداری کردند.


حداکثر و حداقل بارش در ایران

پاون| از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته دوم خرداد ماه سال جاری، استان گیلان پربارش‌ترین و استان یزد کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور اعلام شده‌اند. براساس اطلاعات ایستگاه‌های باران‌سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران از ابتدای مهرماه سال گذشته تا پایان هفته دوم خرداد سال جاری، استان گیلان با 885.9 میلی‌متر بارندگی، پربارش‌ترین و استان یزد با 60.3 میلی‌متر بارندگی، کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور اعلام شده‌اند. بنا بر این گزارش در رتبه‌بندی استان‌های پربارش، استان لرستان نیز با 818 میلی‌متر بارندگی بعد از گیلان رتبه دوم و استان ایلام با 743.3میلی‌متر بارندگی رتبه سوم پربارش‌های کشور را به خود اختصاص دادند. بر پایه همین گزارش در میان کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور، استان سیستان و بلوچستان با 60.6 میلی‌متر بارندگی بعد از یزد رتبه دوم و استان خراسان جنوبی با 81.64 میلی‌متر بارندگی رتبه سوم کم‌بارش‌های کشور را از آن خود کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر