روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۷۱۸

رویه‌های گمرکی در ایران 4‌برابر جهان

گروه تجارت| گمرک ایران در اطلاعیه‌یی رسمی، از پیچیدگی و تعداد بالای رویه‌های گمرکی در کشور خبر داد. بر اساس این اطلاعیه که انتشارش به‌طور رسمی از سوی گمرک ایران، نشان از نارضایتی خود این نهاد از طولانی بودن، پیچیده بودن و اضافی بودن رویه‌های گمرکی در کشور دارد، میانگین رویه‌های گمرکی در کشورهای دنیا ۴رویه است؛ حال آنکه در کشورمان ۱۶رویه گمرکی با قوانین خاص و معافیت‌های مختلف اعمال می‌شود. پیش از این، بسیاری از فعالان اقتصادی و تجار و حتی متولیان گمرک کشور از رویه‌های پیچیده گمرکی در ایران گلایه داشتند و معتقدند که دولت برای تسهیل تجاری در اوضاع کنونی، باید این رویه‌ها را اصلاح کند و نسبت به کم کردن و کوتاه کردن مدت زمان اجرای آنها گام بردارد. مسوولان گمرک نیز بارها نسبت به تعدد رویه‌های گمرکی و سوءاستفاده افراد سودجو از معافیت‌های موجود هشدار داده‌اند. در ادامه تصویری می‌بینید که مقایسه تعداد رویه‌های گمرکی موجود در ایران و برخی کشورها را نشان می‌دهد. براساس این اطلاعات، صادرات، واردات، ترانزیت، مرجوعی، امانات پستی، مسافری، پیک‌های سیاسی، فروشگاه آزاد، پیله‌وری، مناطق ویژه، مناطق آزاد، ته‌لنجی، سوآپ، بازارچه‌های مرزی، تعاونی مرزنشینی و ورود موقت، 16رویه گمرکی در ایران هستند که هر کدام از این رویه‌ها، خود دستورالعمل‌ها و مراحل پیچیده خاص خود را دارند و تجار باید برای تحقق امر تجاری خود، این رویه‌ها را پشت سر بگذارند. این در شرایطی است که کشورهای مورد مقایسه‌یی مثل هند، کره جنوبی و استرالیا از این رویه‌های پیچیده به دور هستند؛ برای نمونه، هند صرفا 6رویه گمرکی شامل صادرات، واردات، امانات پستی، ترانزیت، مسافری و ورود موقت دارد. استرالیا 4رویه گمرکی شامل صادرات، واردات، امانات پستی و مسافری دارد و کره جنوبی نیز 6رویه گمرکی شامل ورود موقت، مسافری، ترانزیت، امانات پستی، واردات و صادرات را در دستور کار قرار داده است.


ضرب‌الاجل 15روزه برای عرضه‌کنندگان مواد دخانی

گروه صنعت| رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از فرصت 15روزه به عرضه‌کنندگان مواد دخانی برای دریافت پروانه خبر داد. علی‌اصغر رمزی در جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با اشاره به مصرف 8میلیون نفر در کشور از مواد دخانی با اشاره به برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص راه‌اندازی سامانه آنلاین صدور پروانه برای خرده‌فروشی سیگار گفت: تمامی عرضه‌کنندگان مواد دخانی موظف هستند تا اول تیرماه به این سامانه مراجعه و پروانه خود را دریافت کنند. از این تاریخ به بعد اگر واحدی این پروانه را نداشته باشد با او برخورد قانونی خواهد شد. وی فروش مواد دخانی به نوجوانان زیر 18سال، فروش اقلام قاچاق و عرضه این مواد به صورت نخی را 3تخلف عمده مراکز عرضه مواد دخانی اعلام کرد و گفت: اگر هر کدام از این تخلفات صورت گیرد با نخستین گزارش رسمی پروانه عرضه باطل می‌شود.


مشارکت ایران با بزرگ‌ترین تولیدکننده مس اروپا

گروه معدن| رییس هیات عامل ایمیدرو از اعزام قریب‌الوقوع هیاتی از شرکت آروبیس آلمان به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس اروپا به ایران برای بررسی زمینه‌های مشترک همکاری خبر داد. مهدی کرباسیان با اعلام این مطلب اظهار داشت: در سفر اخیر به اروپا و بازدید از کارخانه آروبیس (Aurubis) با 150سال سابقه فعالیت در شهر هامبورگ آلمان و ملاقات با مدیرعامل این شرکت، مشخص شد که آمادگی همکاری و سرمایه‌گذاری در صنعت مس را دارند و قرار شد به سرعت هیاتی به ایران اعزام و زمینه‌های مشترک را بررسی کنند. وی افزود: این شرکت با تولید بیش از یک میلیون کاتد مس در مرکز شهر هامبورگ واقع بوده و کوچک‌ترین مشکل زیست محیطی ندارد، به‌طوری‌که دستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها در اتاق شهردار مستقر است و مردم به صورت آنلاین می‌توانند وضعیت هوا را کنترل کنند.


اعلام قیمت مصوب اقلام غذایی رمضان

مهر| رییس اتحادیه قنادان از تعیین قیمت زولبیا و بامیه ماه مبارک رمضان در روز یک‌شنبه خبر داد و گفت: براساس این مصوبه، قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک برای این ماه ۱۱هزار تومان تعیین شد. علی بهرمند با تشریح جزییات جلسه دیروز کمیسیون نظارت دولت برای قیمت‌گذاری اقلام ویژه ماه مبارک رمضان اظهار داشت: بر اساس تصمیم دولت، قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک ۱۱هزار تومان و درجه دو ۱۰هزار و ۵۰۰تومان تعیین شده است. از سوی دیگر، رییس اتحادیه فروشندگان ‌آش و حلیم نیز از تعیین قیمت ۱۲هزار تومانی برای هر کیلوگرم حلیم معجون با مخلفات و ۱۰هزار تومان برای ‌آش رشته در ماه مبارک رمضان خبر داد. حسین محمدی گفت: براساس مصوبه کمیسیون قیمت‌گذاری دولت، قیمت هر کیلوگرم حلیم معجون با مخلفات ۱۲هزار تومان، حلیم بدون مخلفات ۱۱هزار تومان، ‌آش رشته ۱۰هزار تومان و ‌آش شله‌قلمکار ۱۲هزار تومان تعیین شد. رییس اتحادیه فروشندگان ‌آش و حلیم افزود: هر پرس ‌آش شله‌قلمکار و حلیم ۷۰۰۰تومان و هر پرس‌ آش رشته ۶۵۰۰تومان قیمت‌گذاری شده، همچنین هر کیلوگرم شله‌زرد و حلوا نیز ۱۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده که هر پرس آن، ۷۰۰۰تومان است. وی تصریح کرد: هر واحد صنفی که ارزان‌تر از قیمت مصوب اقدام به توزیع کالاهای پرمصرف ‌آش و حلیم در ایام ماه مبارک رمضان کند، باید حتما قیمت خود را به تایید اتحادیه برساند تا بازرسی‌های لازم روی صحت پخت این مواد و کیفیت مواد اولیه ‌آش و حلیم صورت گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر