کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۷۱۰

انتقاد وزیر بهداشت از وزارت ارشاد و رسانه ملی

ایسنا| وزیر بهداشت، اعتیاد و مصرف قلیان و سیگار را مصیبت مهم خانواده‌های ایرانی خواند و در عین حال از حضور کم‌رنگ سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرد. دکتر سیدحسن هاشمی در جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با اشاره به استفاده هشت میلیون نفر در کشور از مواد دخانی اظهار کرد: گاهی برخی از مسوولان به من می‌گویند به سیگار و قلیان مردم چکار دارید. این نگاه در برخی از رده‌های بالای کشور هم وجود دارد. اعتیاد یکی از مصیبت‌های مهم خانواده‌های ایرانی است و اینکه گفته می‌شود اعتیاد از سیگار شروع می‌شود حرفی علمی است. وی افزود: 90درصد سرطان‌های ریه، 75درصد سرطان‌های دستگاه گوارش همچنین مثانه از عوارض مصرف سیگار است. اگر این موضوع رها شود کشور تا 40سال آینده به همراه مصر و پاکستان بالاترین مصرف دخانیات در دنیا را خواهد داشت. وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در زمینه اقداماتی که انجام می‌دهیم، آمار ارائه می‌کنیم ولی روز به روز فرزندان ما بیشتر معتاد می‌شوند، گفت: در کشور چندین ستاد ایجاد کرده‌ایم، اما امروز در چه شرایطی قرار داریم؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما باید در قله این برنامه‌ها باشند. وی با تاکید بر اینکه بحث قلیان مصیبت مضاعف خانواده‌های ایرانی است، ادامه داد: چرا صداوسیما این مصیبت را نشان نمی‌دهد. 80درصد مواد افزودنی به توتون قلیان‌ها که روز به روز جوانان و نوجوانان از آن بیشتر استقبال می‌کنند، سرطان‌زا است. بنزن موجود در این قلیان‌ها نیز طی سه سال باعث ایجاد سرطان می‌شود. آب قلیان هم هیچ تاثیری در سم‌زدایی ندارد و عوارض آن متوجه مصرف‌کننده و اطرافیان او خواهد شد. هر وعده قلیان به اندازه 5 تا 10پاکت مصرف سیگار ضرر دارد.


پاسخ نوربخش به ادغام بیمه‌ سلامت با تامین‌ اجتماعی

ایسنا| مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بار دیگر شنیده‌هایی مبنی بر ادغام سازمان بیمه سلامت با بخش درمان تامین اجتماعی را رد کرد و گفت: در برنامه پنجم توسعه همچنین لایحه پیشنهادی برنامه ششم صحبتی از ادغام به میان نیامده است. سیدتقی نوربخش در واکنش به برخی شنیده‌ها مبنی بر قصد دولت برای ادغام سازمان بیمه سلامت با بخش درمان سازمان تامین اجتماعی و سپس واگذاری کامل این بخش به وزارت بهداشت اظهار کرد: این بحث چند سالی است که مطرح است. وی افزود: در برنامه ششم توسعه که بررسی و تصویب آن به مجلس دهم موکول شد، صحبت و پیشنهادی از ادغام بیمه‌های درمانگر به میان نیامده و دولت هم پیش بینی در این خصوص نداشته است. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه تنها در اواخر مجلس نهم پیشنهادی القایی از سوی نمایندگان پیرامون انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت مطرح شد که آنهم رای نیاورد گفت: در برنامه پنجم توسعه نیز هیچ کجا به ادغام بخش درمان تامین اجتماعی اشاره‌یی نشده است. نوربخش در پاسخ به اینکه جنابعالی در نظام پزشکی موافق ادغام بیمه‌ها بودید، گفت: بیست سال قبل از آنکه وارد نظام پزشکی شوم کارمند تامین اجتماعی بودم و به عنوان یک کارشناس فنی و پزشکی تامین اجتماعی هیچگاه موافق ادغام بیمه‌ها نبودم و مطلبی درباره ادغام در دوره حضورم در نظام پزشکی مطرح نکردم که بعدا خلاف آن را گفته باشم.


مسائل مالی حوزه سلامت نباید رسانه‌ای شود

مهر| معاون درمان وزارت بهداشت، اظهارداشت: اخلاق حرفه‌یی در حوزه سلامت گاهی فراتر از قانون ضامن سلامت مردم است. دکتر محمد آقاجانی گفت: برگزاری این همایش با محوریت مسائل حقوقی و فنی مسبوق به سابقه نیست. وی با عنوان این مطلب که طرح مسائل صنفی و افراط و تفریط در آن موجب نگرانی و عدم اعتماد مردم به دست‌اندرکاران حوزه سلامت خواهد شد، افزود: طرح مسائل مالی حوزه سلامت در رسانه‌ها منجر یه نگاه نامطلوب به حوزه درمان خواهد شد. آقاجانی ادامه داد: پزشکان، پرستاران و قاطبه کادر درمان با ایثار و تلاش به هموطنان خدمت می‌نمایند و منافع مالی هیچگاه اولویت نبوده است. معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اخلاق حرفه‌یی پزشکی ضامن سلامت مردم است و در کنار مسائل تعرفه باید به آن توجه کرد، اظهار کرد: تصویب و ابلاغ تعرفه‌های پزشکی سیر چند ماهه داشته و محدودیت منابع بیمه‌های پایه در آن لحاظ شده که البته منطبق با قیمت تمام شده نیست. آقاجانی گفت: امید است در سال‌های آینده حرکت به سمت قیمت تمام شده در خدمات پزشکی شتاب بیشتری داشته باشد. معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با عنوان این مطلب که در تنظیم صورت حساب بیمارستان‌ها باید رعایت انصاف برای بیمار و بیمارستان به عمل‌اید، افزود: مسوولان فنی باید نقش پر رنگی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داشته باشند و نظارت بر فرآیند ارائه خدمات درمانی باید سرلوحه وظایف آنها باشد. آقاجانی تاکید کرد: طرح اعتباربخشی با ابلاغ سنجه‌های جدید انجام خواهد شد و ایمنی بیمار نقش مهم و محوری در آن دارد.


هدیه چین به ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

ایسنا| مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست به مناسبت روز ملی محیط زیست ضمن تشریح وضعیت این صندوق از هدیه سه میلیون دلاری چین به صندوق مذکور برای کاهش گازهای گلخانه‌یی خبر داد. هومن لیاقتی با اشاره به اینکه صندوق ملی محیط زیست در دور اول ریاست ابتکار برنامه‌ریزی شد و درحال تشکیل بود که دولت عوض شد ولی در دور دوم ریاست ایشان این موضوع با جدیت روبه‌رو شد، گفت: این صندوق در پایان زمستان 93 راه‌اندازی شد به دنبال آن فعالیت‌های بسیاری برای پویایی آن صورت گرفته است که در درجه اول تلاش کردیم درآمدهای پایدار برای این صندوق ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی سفرهای خارجی از صندوق‌های ملی محیط زیست موفق در دنیا بازدید کرده و آرزو داشتند که این صندوق در ایران هم راه‌اندازی شود، اظهار کرد: در کشورهای مختلف دنیا مثل لهستان، مجارستان، چک، روسیه، چین و... نمونه‌های مشابه موفقی وجود دارد حتی در کشوری چون اتریش صندوق ملی محیط زیست وجود دارد که درباره انرژی‌های نو و دیگری درخصوص محیط زیست فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست با بیان اینکه دستیابی به درآمدهای پایدار در صندوق محیط زیست به قوانین جدید مجلس بستگی دارد، افزود: انتظارمان از مجلس دهم ایجاد درآمدهای پایدار برای صندوق است؛ تاکنون در مورد عوارض پسماند کار کرده‌ایم و امیدواریم امسال محقق شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر