اخبار

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۹۸

مساعدت سازمان ملل به ایران در زمینه توسعه پایدار

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در ایران گفت: سازمان ملل به دولت و مردم ایران تعهد خود را در مساعدت برای رسیدن به توسعه پایدار در این کشور اعلام می‌کند. به گزارش ایرنا، ‌گری لوئیس روز یک‌شنبه در همایش ملی محیط زیست که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد افزود: سازمان ملل از سال 1950 در ایران است و در این مدت اقدامات مشترک زیادی انجام شده است که اکنون نیز برای رسیدن به توسعه پایدار در کنار ایران هستیم. وی اظهار کرد: باید شیوه‌هایی را اتخاذ کنیم تا مباحث توسعه پایدار با زندگی مردم ایران مرتبط باشد، تلاش کنیم کمیته ملی توسعه پایدار چشم‌انداز توسعه را به اهداف محقق شده تبدیل کند که با مصوبه اخیر سازمان ملل در خصوص توسعه پایدار همسو است. لوئیس ادامه داد: در این راستا آژانس‌های سازمان ملل مشتاق هستند با کمیته ملی توسعه پایدار ایران و تحقق این اهداف تعامل داشته باشند، توسعه ملی پایدار دارای 169 شاخص است. وی افزود: ایران کشوری است که موسس سازمان ملل بوده و در منطقه حوزه گسترده‌یی است و مرکز کره خاکی و منابعی است که اکنون در خطر و تنش قرار دارد، اما جهت درستی را انتخاب کرده‌ایم، سال گذشته چند رویداد بین‌المللی را شاهد بودیم که روی مسائل توسعه پایدار تمرکز کردند.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران گفت: اجلاس توسعه پایدار که سپتامبر سال گذشته در نیویورک برگزار شد نشان می‌دهد دنیا می‌تواند خودش را سامان دهد و به توسعه پایدار برسد، اما اینکه سازمان ملل چه کمکی می‌تواند به ایران کند؛ سعی کردیم در این راستا خود را طوری برنامه‌ریزی کنیم که با ایران هماهنگ شویم. وی ادامه داد: در چند ماه گذشته هماهنگی‌های خوبی داشتیم و چند آژانس سازمان ملل گام‌های خوبی برای همکاری با ایران برداشته‌اند، به عنوان مثال هدف شماره دو در توسعه پایدار گرسنگی و قحطی است که باید ببینیم فائو چه کارهایی می‌تواند در این راستا انجام دهد. لوئیس گفت: ایران در 30 سال گذشته در زمینه ارائه خدمات بهداشت عمومی پیشرفت‌های خوبی داشته است، قطعا ایران در روند توسعه با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شود که به بیماری‌های غیر واگیر بر می‌گردد، همچنین در 30 سال گذشته امید به زندگی در ایران از 51 سال به 71 سال افزایش یافته است. وی افزود: در 30 سال گذشته تنها کشوری که از اهداف توسعه انسانی جلوتر بود ایران است، در این مدت تحول منطقه شهری ایران را شاهد بودیم، تا 30 سال گذشته 30 درصد مردم شهرنشین بودند اما اکنون 70 درصد شهرنشین هستند که باید تمام سیستم‌های لازم شهرنشینی برای این جمعیت فراهم شود که ایران خوب کار کرده است.


وجود 20 میلیون بی‌سواد و کم‌سواد در کشور

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در حال حاضر در سطح کشور 18میلیون نفر تحصیلکرده آموزش عالی و 20میلیون نفر نیز بی‌سواد و کم‌سواد داریم. به گزارش فارس، محمد مهدی‌زاده در همایش آموزش همگانی و توسعه پایدار که در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در سطح کشور 18 میلیون نفر تحصیلکرده آموزش عالی و 20 میلیون نفر نیز بی‌سواد و کم‌سواد داریم. وی افزود: نظام آموزشی ما از چابکی برخوردار نیست که خود را با شرایط وفق دهد به همین دلیل از 50 سال گذشته در دنیا نیز روش‌های مختلفی برای آموزش پیش‌بینی شده است و در ایران نیز آموزش همگانی با جدیت تمام پیگیری شد. معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: در اسناد بین‌المللی ذکر شده که بحث آموزش همگانی برگرفته از شعر «ز گهواره تا گور دانش بجوی» است که سعدی آن را سرود و امروزه این شعر مبنای برنامه‌های آموزش همگانی قرار گرفته است. مهدی‌زاده ادامه داد: دنیا به این نتیجه رسیده که نام آموزشی ما اگر به‌روز نشود، نمی‌تواند نیازهای جامعه را پاسخ دهد و به همین دلیل از 30 سال قبل مراکز یادگیری جامعه در دنیا شکل گرفت تا فعالیت‌های عمومی و نیازهای آموزشی جامعه را تامین کند.

وی عنوان کرد: به دلیل اهمیت موضوع یادگیری مهارت‌های زندگی در امریکا 10 تا 20 درصد مدارس جدا شده‌اند تا تحت عنوان مراکز یادگیری جامعه فعالیت کنند. معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: در برهه‌یی از زمان مشکل اصلی جوامع بی‌سوادی و کم‌سوادی بود اما امروز وضعیت به این صورت نیست زیرا در حال حاضر هیچ تخصصی در جامعه کم نداریم. مهدی‌زاده با اشاره به وجود زمینه‌های بی‌شمار در حوزه اشتغال در ایران گفت: زمینه‌های اشتغال زیادی در کشور ما وجود دارد اما مدارک دانشگاهی موجب شده همه افراد تحصیلکرده دنبال کارهای اداری و دولتی باشند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه کنونی با مشکل بدسوادی روبه‌روست، بیان کرد: بدسوادی خیلی بدتر از بی‌سوادی و کم‌سوادی است زیرا بی‌سوادی و کم‌سوادی را می‌توان با ارائه و اجرای یک برنامه مشخص حل کرد اما با کمال تاسف یک سری از افراد دانشی کسب کرده‌اند که با استفاده از آن به دیگران ظلم می‌کنند. معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی افزود: برای مقابله با بدسوادی‌ها باید با کم‌سوادی و بی‌سوادی مبارزه کرد تا مظلومی نباشد که ظالم بخواهد به او ظلم کند. مهدی‌زاده اضافه کرد: تا زمانی که آموزش متعادل نباشد، فرد نمی‌تواند روی پای خود بایستد و برای پر کردن این خلأ ، آموزش پایدار و توسعه پایدار شکل گرفت. وی ادامه داد: در بسیاری از جوامع بشری مشکل بدسوادی برطرف شده است اما در کشور هنوز با این معضل روبه‌رو هستیم. معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به پیشرفت‌های تکنولوژی در دنیای کنونی خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی در دنیای کنونی باید بستری فراهم شود تا مردم جامعه نیز همزمان با این پیشرفت از سطح علمی و آگاهی بالاتری بهره‌مند شوند.مهدی‌زاده مطرح کرد: برای دستیابی به سطح آگاهی و علمی بالاتر نیز نیاز است که مردم تحت آموزش‌های همگانی و مهارت‌‌های زندگی قرار گیرند تا در آینده با مشکلی برای تعامل و ارتباط با یکدیگر نداشته باشند زیرا افراد بی‌سواد و کم‌سواد نه تنها خودشان دچار مشکل می‌شوند بلکه دیگران را نیز با مشکل روبه‌رو می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر