روی کدال نشست

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۸۳

اعلام نتایج مجمع سالانه بورس انرژی

مجمع سالانه بورس انرژی ایران با تقسیم سود ۱۰ تومانی هر سهم و تعیین ۷ عضو حقوقی هیات‌مدیره از جمله سه شرکت بورسی برای دو سال آینده برگزار شد. در پی اتمام سال مالی اسفند 94 شرکت بورس انرژی، عصر چهارشنبه گذشته مجمع سالانه این شرکت سهامی عام و 60 میلیارد تومانی در پژوهشگاه نیرو با حضور 76 درصد سهامداران در سالن خلیج‌فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

در این مجمع بعد از قرائت گزارش عملکرد هیات‌مدیره و حسابرس، صورت‌های مالی تصویب شد و طی آن با تصمیم سهامداران مقرر شد از سود محقق شده 299 ریالی هر سهم، 100 ریال بین سهامداران توزیع شود. به گفته سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی، قرار است پرداخت سود به اشخاص حقیقی از اول شهریور و سود سهامداران حقوقی از ابتدای آذر از طریق واریز به حساب بانکی انجام شود.

براساس این گزارش، همچنین در این مجمع 7 عضو حقوقی هیات‌مدیره بورس انرژی برای دو سال آینده انتخاب شدند که شامل سرمایه‌گذاری غدیر، کانون کارگزاران بورس، صندوق بازنشستگی نفت، گروه مالی سپهر صادرات، نفت و گاز پارسیان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) و صنایع آب و برق صبا هستند. از این 7 عضو سه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، نفت و گاز پارسیان و پترول در بورس حضور دارند.


افزایش سرمایه 200درصدی «سمازن»

سیمان‌مازندران‌ که به تازگی مجمع سالانه را برگزار کرده و آماده بازگشایی نماد شده است، برنامه افزایش سرمایه حدود 200 درصدی از دو محل را اعلام کرد. براساس این گزارش، «سمازن» طبق مصوبه 26 دی سال گذشته هیات‌مدیره در نظر دارد سرمایه بیش از 27.3 میلیارد تومانی را به بیش از 82.2 میلیارد تومان برساند تا قادر به اصلاح ساختار مالی و تقویت بنیه مالی باشد.

این تامین مالی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته و درصورت مجوز سازمان بورس انجام خواهد شد.

آذر سال گذشته بانک صنعت و معدن اقدام عرضه بلوک 15.06درصدی سیمان مازندران به ارزش پایه 71.4میلیارد تومان کرد اما قادر به فروش نشد.


برنامه تامین مالی ۷۸درصدی بیمه کوثر

شرکت بورس اوراق بهادار تهران مانند بورس کالا پیشنهاد افزایش سرمایه از سود انباشته و سایر اندوخته‌ها را داده است. بیمه کوثر هم برنامه افزایش سرمایه ۷۸درصدی را پیگیری می‌کند. در حالی شرکت بورس کالای ایران ضمن تعیین زمان مجمع سالانه (9 صبح شنبه آینده در سالن همایش‎های رازی)، درخواست افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی را ارائه کرده که شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز پیشنهاد افزایش سرمایه داده است.

براساس این گزارش، این شرکت در نظر دارد در صورت صدور مجوز سازمان بورس، سرمایه 110 میلیارد تومانی کنونی را از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها به 150 میلیارد تومان برساند. هدف از این تامین مالی بیش از 36درصدی تکمیل احداث ساختمان مرکزی شرکت (واقع در سعادت‌آباد)، احداث ساختمان تالار زنجان و استقرار فاز 2 دیتا سنتر است. همچنین بیمه کوثر که در فرابورس حضور دارد، پیشنهاد افزایش سرمایه بیش از 78 درصدی را ارائه کرده تا در صورت صدور مجوز، سرمایه 140میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 250میلیارد تومان برساند.


علت توقف «شبندر» مشخص شد

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، نماد پالایشگاه بندرعباس ساعت 17:9 دقیقه به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد. دو مقام مسوول علت توقف نماد دیروز پالایشگاه بندرعباس را اعلام کردند و از ارسال نامه این شرکت به سازمان بورس و بررسی وضعیت دیگر پالایشگاه‌ها خبر دادند. با این رویداد زمزمه‌هایی مبنی بر تعدیل مثبت درآمد هر سهم سال مالی 94 «شبندر» شنیده شد که طی آن از تغییر زیان 2 تومانی هر سهم به سود 10 تومانی

به میان آمد.

در این رابطه یک مقام مسوول با تایید این رویداد گفت: این اتفاق ناشی از محاسبه منصفانه قیمت‌های نفت خام در سه ماهه چهارم سال گذشته توسط مسوولان وزارت نفت است که از قرار معلوم سعی در کمک به این گروه و خروج از زیان شرکت‌های پالایشی دارند. بنابراین احتمال دارد دیگر پالایشگاه هم طی روزهای آینده، اقدام به تعدیل درآمد سال گذشته کنند که ممکن است با اهمیت یا کم اهمیت باشد. این مقام مسوول درباره تعدیل درآمد هر سهم پالایشگاه بندرعباس هم گفت: رقم تعدیل این شرکت از نظر درصد قابل توجه بوده اما از نظر عددی چندان زیاد و معنادار نیست.

براساس این گزارش، یک مقام مسوول دیگر هم با اشاره به توقف نماد «شبندر» اعلام کرد: مدیران شرکت امروز نامه‌یی به سازمان بورس ارسال کرده و طی آن از تعدیل درآمد سال گذشته خبر داده‌اند. میزان تعدیل و توضیحات شرکت در آینده‌یی نزدیک در کدال منتشر خواهد شد. وی در برابر این سوال که آیا احتمال تعدیل درآمد 5 پالایشگاه دیگر شامل اصفهان، تبریز، شیراز، لاوان و تهران هم وجود دارد یا خیر، توضیح داد: این موضوع در حال بررسی توسط کارشناسان بوده و نتایج آن مشخص خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر