اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۸۲

معرفی شرکت‌های بزرگ تالار شیشه‌ای

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اسامی 20 شرکت بزرگ بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را درپایان اردیبهشت ماه 95 اعلام کرد که آمارها نشان می‌دهد تغییری در صدر جدول بزرگان شرکت‌های تالار شیشه‌یی به وجود نیامده است.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ارزش بازار 268 هزار و 550 میلیارد ریال همچنان جایگاه خود را در صدر جدول بزرگان شرکت‌های بورسی حفظ کرده است. شرکت مخابرات ایران با ارزش بازار 116 هزار و 519 میلیارد ریال و ارتباطات سیار ایران با 114هزار و 880میلیارد ریال در رتبه‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی قرار دارند. همچنین شرکت فولاد مبارکه اصفهان با 97هزار و 800 میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین با 95هزار و 700میلیارد ریال، کشتیرانی جمهوری اسلامی با 93هزار و 440میلیارد ریال، پتروشیمی جم با 91هزار و 200میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری غدیر با 90هزار و 316میلیارد ریال در رتبه‌های سوم تا هشتم ایستادند.

بر اساس این گزارش، پتروشیمی مارون با ارزش بازار 140هزار میلیارد ریال همچنان درصدر بزرگ‌ترین شرکت‌های فرابورسی قرار دارد و هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه 60هزار و 104 میلیارد ریال و پالایش نفت تهران با 34 هزار و 880 میلیارد ریال در رده‌های بعدی قرار گرفتند. شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی امیرکبیر و ذوب‌آهن اصفهان نیز در مکان‌های سوم تا هشتم برترین شرکت‌های فرابورسی ایستادند.


کلیات روش جدید فروش آهن در بورس کالا

جلسه اخیر کمیته فقهی به موضوع گواهی سپرده کالا و ارز و همچنین اوراق مجوز واردات عرضه و صادرات کالا مربوط بود که هر دو موضوع نهایی و به امضای اعضای کمیته فقهی رسید. مجید پیره، کارشناس مالی و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان خبر فوق گفت: در خصوص موضوع نخست، کمیته فقهی با انتشار و معامله گواهی سپرده کالایی موافقت کرد و معامله آن را با رعایت شرایط عقد بیع صحیح دانست، همچنین کمیته با انتشار گواهی سپرده کالایی برای ارزهای خارجی نیز موافقت کرد و آن را صحیح دانست. مطابق نظر کمیته فقهی گواهی سپرده کالایی با عنوان یک سند دارایی می‌تواند از نظر شرعی وثیقه‌گذاری شود.

این کارشناس بازار مالی و مطالعات اسلامی بازار سرمایه درباره گواهی سپرده کالایی توضیح داد: گواهی سپرده کالایی یک ورقه بهادار است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده گواهی بر مقدار معینی کالا یا ارز است و این اوراق قابل معامله در بورس است. معامله این گواهی‌ها نشان‌دهنده معامله اصل دارایی منتشر شده در گواهی است. به عبارتی یکی از ابزارهایی است که در داد و ستد کالاهای واقعی می‌تواند نقش تسهیل‌کننده‌یی برای مالکان کالاهایی مثل کالاهای کشاورزی یا پتروشیمی یا دارندگان ارزهای خارجی باشد. افراد با سپردن کالاها نزد انبارهای مورد تایید بورس گواهی سپرده کالایی دریافت می‌کنند و فردی که گواهی را معامله می‌کند در واقع همان کالای سپرده شده به انبار را معامله می‌کند.

کارشناس مالی و مطالعات اسلامی سازمان بورس در مورد موضوع دوم مطرح شده در جلسه اخیر کمیته فقهی گفت: در این جلسه کمیته فقهی، اوراق مجوز واردات و صادرات کالا را نوعی ورقه بهادار دانست که نشان‌دهنده حقی است که به افراد واگذار می‌شود و نقل و انتقال آن صحیح است. به اعتقاد کمیته فقهی واگذاری این اوراق در قالب قرارداد بیع یا صلح صحیح است. این روش نوعی فرآیند قیمت‌گذاری مجوز واردات و صادرات مشابه حراج در بورس است که با این سازو کار قیمت عادلانه این مجوزها در بورس کشف می‌شود و بر این مبنا این مجوزها واگذار می‌شود.

پیره درباره دستور بعدی کمیته فقهی توضیح داد: بررسی فرآیند جدیدی برای معامله آهن در بورس کالا دستور بعدی جلسه کمیته بود که مطابق این فرآیند جدید، قیمت تئوریک مبنایی برای فروش و معامله آهن قرار می‌گیرد. در این خصوص کمیته فقهی موضوع حد ابهام قابل قبول را بررسی کرد که تا چه مقدار ابهام در معامله باعث بطلان آن نمی‌شود؟ که بعد از بحث و بررسی در نهایت کمیته فقهی کلیات طرح فروش شاخه‌یی آهن را بر مبنای قیمت تئوریک تایید کرد.


حمله سایبری به سایت رسمی بورس لندن

هکرهای اینترنتی مدعی شدند که هک کردن سایت بورس لندن در راستای کمپین مخالفت با بانک‌های جهانی و موسسات مالی دنیا روی داده است. هکرهای اینترنتی سایت بورس لندن را به مدت دو ساعت هک کردند. بر اساس این گزارش، هک شدن سایت بورس لندن توسط گروهی در فیلیپین به نام هکتیویست (hacktivist) صورت گرفته است که در واقع اعضای یک شبکه ناشناخته هستند که هک سایت‌های دولتی، مذهبی و شرکتی را بر عهده دارند.

این گروه مدعی شدند که هک سایت بورس لندن یکی از 67 هک موفق این گروه در ماه گذشته بوده است. از جمله هک‌های این گروه در ماه اخیر می‌توان به هک سایت بانک ملی سوییس، بانک مرکزی ونزوئلا و فدرال رزرو سانفرانسیسکو اشاره داشت. هک سایت بورس لندن از ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد در حالی که کارشناسان معتقدند هیچ تاثیری در معاملات نداشته و هیچ دیتایی نیز دزدیده نشده است.

24 ساعت قبل از حمله این هکرها به سایت بورس لندن این هکرها اعلام کرده بودند که به وب سایت بورس ترکیه و بورس یورونکست نیویورک نیز حمله خواهند کرد. این در حالی است که، پلیس لندن هیچ گونه گزارشی مبنی بر هک شدن سایت بورس لندن دریافت نکرده و سخنگوی بورس لندن نیز حاضر به گفت‌وگو در این خصوص نشده است.

برگزاری نشست‌های «یک دیدار، یک عرضه»

مدیر روابط‌ عمومی فرابورس ایران از برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های خبری پیش از عرضه‌های اولیه با حضور اصحاب رسانه و مشارکت فعالان بازار خبر داد. مبینا بنی‌اسدی با بیان اینکه شرکت‌های زیادی در صف ورود به فرابورس ایران قرار دارند، اظهار کرد: امکان تامین مالی، معافیت مالیاتی، معرفی شرکت به بازار، تقویت برند و شفافیت اطلاعاتی از جمله مزایایی محسوب می‌شوند که به دلیل سهولت شرایط پذیرش شرکت‌ها در فرابورس هر ساله طیف وسیعی از آنها را ترغیب و تشویق برای ورود به این رکن بازار سرمایه می‌کند.

به گفته وی فرابورس ایران ضمن فراهم‌سازی کلیه امکانات و تسهیل شرایط برای پذیرش شرکت‌ها، همچنین تلاش کرده تا به‌منظور آغاز هر چه بهتر معاملات سهام شرکت‌ها و اطلاع‌رسانی هرچه شفاف‌تر در خصوص ویژگی‌های این عرضه‌ها، اقدام به برگزاری نشست‌های خبری تحت عنوان «یک دیدار، یک عرضه» کند.

بنی‌اسدی با بیان اینکه فرابورس ایران در سال جدید در کنار پیشبرد برنامه‌های توسعه‌یی خود در خصوص ابزارها و شیوه‌های نوین تامین مالی، همچون گذشته به اصل پاسخگویی به‌موقع، شفاف و کامل به تمام ذی‌نفعان به خصوص فعالان بازار سرمایه پایبند است، توضیح داد: بر این اساس بنا داریم در سال جدید برای کمک به افزایش شفافیت در بازار سرمایه و تقویت ارتباطات دوسویه با کلیه ذی‌نفعان و مخاطبان خود، جلسات منظم نشست خبری را پیش از عرضه‌های اولیه آغاز کنیم که نخستین نشست در این خصوص را یک‌شنبه 16 خردادماه، ساعت 16:00 برای شرکت «مدیریت انرژی امید تابان هور» شاهد خواهیم بود.

مدیر روابط‌عمومی فرابورس ایران در خصوص جزییات برگزاری این جلسات افزود: این نشست‌ها با حضور مدیران ارشد شرکت عرضه‌کننده و اصحاب رسانه و با هدف بررسی شرکت‌های در مرحله عرضه از منظر ریسک‌های مترتب بر شرکت، نقاط قوت و ضعف و تحلیل وضعیت صنعت مورد نظر برگزار خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر