حضور ۸,8میلیون سهامدار در بازار سرمایه ایران

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۸۱

مدیرعامل سمات با اعلام اینکه ۸,8میلیون سهامدار ایرانی و شماری سهامدار از ۳۰ کشور در بازار سرمایه حضور دارند، گفت: ایران دارای کمترین ریسک سرمایه‌گذاری در منطقه است. برای نخستین‌بار 300میلیارد تومان اوراق رهنی بانک مسکن در بورس تهران پذیره نویسی می‌شود.

محمدرضا محسنی در ادامه افزود: بر اساس آخرین آمارها، تعداد کل سهامداران بازار سرمایه ایران به رقم 8میلیون و 863هزار و 879کد معاملاتی بالغ شده است. از این رقم تعداد 36هزار و 984کد معاملاتی مربوط به سهامداران حقوقی بازار است.

وی افزود: هم‌اکنون نزدیک به 30 کشور دنیا در بازار سرمایه کشور ایران حضور دارند و درمجموع 590کد معاملاتی سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد که 225کد معاملاتی از این مجموع در سال 94 صادر شده است. ارزش کل معاملات سرمایه‌گذاران خارجی در سال 94 نیز 202میلیارد و 200میلیون تومان بوده که اغلب این رقم پس از برجام ایجاد شده است. سرمایه‌گذاران خارجی هم از 34 کشور مختلف ازجمله ایالات متحده امریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، نروژ، سوییس، سوئد، اتریش، رومانی، لهستان، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ‌کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان هستند که در این فهرست نام 33سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می‌شود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری بازار سرمایه ایران افزود: در مورد سهام عدالت نیز سمات با هر مدل و الگویی توان انجام کار را دارد. این شرکت قدر مسلم با به‌روز‌رسانی و سامان دادن بسترها و سامانه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، خود را آماده این موضوع می‌کند اما اگر همین امروز سهام عدالت آزاد‌سازی شود، باید گفت سپرده‌گذاری، ساز و کار قانونی، اجرایی، فنی و سخت‌افزاری برای معاملات این دارایی را دارد.

محسنی درخصوص عملکرد سمات گفت: سود شرکت در پایان سال مالی 94 از بودجه جلوتر زد. سود هر سهم سمات در بودجه برآوردی و مصوب به‌طور خالص مبلغ 320ریال بود، اما در پایان دوره این رقم به 516ریال رسید. یکی از درخشان‌ترین مجموعه‌های مالی بازار سرمایه مجموعه سمات بوده که به عنوان امین سهامداران توانسته با ارتقای عملکرد و کاهش هزینه‌ها، سود مناسبی را برای سهامداران خود به دست آورد و نخستین شرکتی بود که در روز 18فروردین‌ماه امسال صورت‌های مالی خود را در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران ثبت کرد.

محسنی در مورد طرح‌های توسعه‌یی سمات گفت: برای امسال برنامه‌های مختلفی ازجمله بستر‌سازی برای بین‌المللی شدن بازار سرمایه هم‌راستا با اقدام‌های سازمان بورس در دستور کار قرار گرفته که در این رابطه اقدام‌هایی برای اصلاح برخی قوانین و مقررات در راستای تسهیل فرآیند دریافت کد معاملاتی، استفاده از ظرفیت‌های نهاد متولی حساب (custodian) و ارائه مدل‌های ارتباطی با نهاد‌های سپرده‌گذاری در بازارهای سرمایه جهان به عنوان درگاه ورود سرمایه‌گذاران انجام خواهد شد. در عین حال اقدام‌هایی برای انتقال فرآیند‌های تسویه و پایاپای بورس کالا به سمات و افزایش ارائه خدمات الکترونیکی به ذی‌نفعان بازار سرمایه در کنار تدوین دستور‌العمل‌های مورد نیاز سمات برای تسهیل عملیات مختلفی همچون توقیف، توثیق و احراز هویت صورت خواهد گرفت. در کنار همه این موضوع‌ها سمات برای تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی موضوعاتی همچون انتشار گواهی سپرده سهام (DR) در کشور‌های هدف با همکاری نزدیک با شرکت‌های سپرده‌گذاری در کشور‌های مزبور، همچنین آماده‌سازی بستر‌های لازم برای ارائه خدمات الکترونیکی در زمینه اقدام‌های شرکتی را در سال جاری دنبال خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر