زمان‌زاده: ثبات بازار ارز در سال‌های آتی تضمین شده است

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۷۸

مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری(بیشتر بودن صادرات غیرنفتی نسبت به واردات) و افزایش ورودی‌های ارز به کشور گفت: اگر به شرایط اقتصاد فعلی نگاه کنیم در صورتی که مشکل خاصی پیش نیاید، ثبات بازار ارز در سال‌های آتی تضمین شده و تک‌ نرخی کردن ارز کاملا در دسترس است. تنها شرط تحقق این هدف، تسهیل روابط بانکی است تا بانک مرکزی مطمئن شود می‌تواند از منابع ارزی خود به راحتی استفاده کرده و از ارزهای مختلف بتوانند استفاده کنند به غیر از این مساله هیچ مانع دیگری برای یکسا‌ن‌سازی نرخ ارز وجود ندارد.

حمید زمان‌زاده در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه هم‌اکنون شکاف بین نرخ رسمی و بازار به 15درصد رسیده است، اظهار کرد: برای یکسان‌سازی نرخ ارز باید مراودات مالی بانک‌های داخلی و خارجی به حالت طبیعی بازگردد و بانک مرکزی اطمینان پیدا کند که ارز مورد نیاز خود را از هر کشوری دریافت و به هر ارزی که نیاز دارد، تبدیل کند.

وی با تاکید بر اینکه تسهیل مبادلات مالی یکی از شروط مهم یکسان‌سازی نرخ ارز است، افزود: این شرط، شرط لازم و کافی برای تک ‌نرخی شدن ارز است.

مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی درخصوص رویکرد بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: اینکه نظر بانک مرکزی این باشد که نرخ رسمی را به سمت نرخ بازار حرکت بدهد بستگی به شرایط بازار دارد و مطمئنا بانک مرکزی نمی‌خواهد نرخ ارز بازار را تحت فشار قرار دهد تا به سمت نرخ رسمی کاهش یابد. سناریو تک ‌نرخی کردن ارز این است که بخش عمده شکاف نرخ رسمی و بازار با افزایش نرخ رسمی از بین برود. زمان‌زاده با اشاره به آغاز تعدیل تدریجی نرخ ارز از سه سال پیش تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریم، تعدیل تدریجی نرخ ارز سیاست درستی بود و بهترین استراتژی ارزی این بود که نرخ رسمی به صورت تدریجی به سمت نرخ بازار تعدیل شود.

وی تصریح کرد: از نظر ورودی‌های ارزی بعد از برجام صادرات نفت 500 تا 600 هزار بشکه افزایش یافته و به نظر می‌رسد به زودی به سقف قبل از تحریم‌ها خواهیم رسید، تنها بحث قیمت نفت وجود دارد که آن هم بحث جدیدی نیست و نوسان همیشه در بازار وجود داشته البته در چند ماه اخیر قیمت نفت تا حدودی افزایش داشته است. زمان‌زاده با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی گفت: این شرایط کمک می‌کند که شکاف تراز بین صادرات غیرنفتی و واردات پر شود و در واقع ارز حاصل از صادرات پاسخگوی ارز مورد نیاز برای واردات باشد در چنین شرایطی درآمدهای نفتی می‌تواند پشتوانه بانک مرکزی برای ایجاد ثبات ارزی باشد. مسلما وقتی مشکل مبادلات مالی ایران حل شود، واردات افزایش خواهد یافت اما نباید این نکته را فراموش کنیم که حساب سرمایه ایران از سال 85 تا 93 و حتی اواخر سال 94 همیشه منفی بوده و ما خروج سرمایه داشته‌ایم و یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال جاری رخ خواهد داد، مثبت شدن تراز حساب سرمایه است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر