اخبار کلان

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۷۴

اولتیماتوم لاریجانی

برای ارائه مجدد برنامه ‌ششم

رییس مجلس شورای اسلامی از دولت خواست که لایحه برنامه ششم توسعه را مجددا به مجلس ارائه کند. مهرداد بائوج‌لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکر آیین‌نامه‌یی گفت: امروز قرار است مرکز پژوهش‌ها گزارشی از وضعیت برنامه ششم توسعه ارائه دهد در صورتی که هیات رییسه مجلس باید ابتدا فرآیند بررسی برنامه ششم را توضیح می‌داد. وی افزود: اگر دولت مجددا همان لایحه قبلی که به مجلس نهم ارائه کرده بود را ارائه دهد، ما قبول نمی‌کنیم چون این لایحه، لایحه احکام برنامه ششم است. علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر لاهوتی گفت: دولت هنوز لایحه برنامه ششم را به مجلس دهم ارائه نکرده است، وقتی دوره مجلس به پایان برسد، دولت لوایح مورد نیاز را مجددا به مجلس ارائه می‌کند. وی تاکید کرد: لایحه برنامه ششم نیز باید به مجلس دهم ارائه شود و باید لایحه با معنا باشد و مجددا به مجلس ارائه شود.


کاهش 7 درصدی

مصرف دخانیات در ایران

بانک جهانی از کاهش قابل توجه مصرف دخانیات در ایران خبر داد و اعلام کرد در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۱۸درصد مردم ایران سیگاری بودند که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۱۱درصد کاهش یافته است. به گزارش تسنیم، بانک جهانی در گزارشی از وضعیت مصرف جهانی دخانیات اعلام کرد یک میلیارد نفر در جهان مصرف‌ کننده سیگار و توتون هستند و سالانه 6 میلیون نفر به‌ دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. بر این اساس در هر 6 ثانیه یک نفر به‌دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهد. اگر روند کنونی مصرف دخانیات کنترل نشود در سال 2030 تلفات مصرف دخانیات به 8میلیون نفر در سال خواهد رسید. بانک جهانی جمعیت مصرف‌کننده دخانیات در ایران را 9میلیون و 140هزار نفر برآورد کرده است. مصرف دخانیات در میان مردان ایرانی شیوع بسیار بیشتری دارد به طوری که تنها یک درصد زنان دخانیات مصرف می‌کنند اما 22درصد مردان ایرانی سیگاری هستند. آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد، مصرف دخانیات در ایران طی سال‌های اخیر کاهش قابل‌توجهی داشته است. در سال 2000 بالغ بر 18درصد مردم ایران سیگار می‌کشیدند اما این رقم در سال 2015 به 11درصد کل جمعیت رسیده است.


اطلاعات دارایی‌های دولت جمع‌آوری می‌شود

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: اطلاعات درست و دقیقی از مجموعه دارایی و اموال دولت وجود ندارد که به دنبال آن هستیم در سال جاری این نقیصه را رفع کنیم. محمد شرفشاهی بحث اقتصاد مقاومتی را از موضوعات جدی کشور و دولت دانست و گفت: از ۱۲برنامه اقتصاد مقاومتی سه برنامه مستقیما به وزارت امور اقتصادی و دارایی مربوط می‌شود و اخیرا از سوی دکتر جهانگیری ۱۲برنامه عملیاتی در قالب اقدام و عمل ابلاغ شده است. شرفشاهی یکی از مطالبات جدی وزارت امور اقتصاد و دارایی از استان‌ها را توجه به بهبود فضای کسب و کار در استان‌ها دانست و اضافه کرد: قرار است طی سال جاری رتبه سهولت در کسب و کار کشور هفت رتبه ارتقا یافته که این امر می‌تواند موجب تسهیل شرایط در بحث سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران خارجی شود. وی یکی از سیاست‌های وزارت امور اقتصاد و دارایی را افزایش سرمایه‌گذاری خارجی دانست و گفت: برای این منظور مطابق برنامه وزارت امور اقتصاد و دارایی مقرر شده میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی هفت میلیارد دلار در سال جاری تحقق داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی بحث درآمد را از دیگر موضوعات جدی این وزارتخانه دانست و بیان کرد: باید زمینه‌های تحقق رشد درآمد پیش‌بینی شده برای استان در سال جاری محقق شود در این راستا دولت به دنبال ایجاد شرایطی است که با اتکا به اقتصاد بدون نفت بتوان میزان درآمد را افزایش دهد که طی سال‌های اخیر در این زمینه توفیقاتی به‌دست آورده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر