روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۷۱

واکنش وزارت خارجه به خبرنامه موگرینی به ظریف؛ ایسنا حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه امریکا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد، ایران در عمل ثابت کرده که جدی‌ترین و موثرترین نیروی مقابله با تروریسم است؛ در حالی که متحدان ایالات متحده امریکا در منطقه با روش‌های مختلف از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند. این گزارش جدید سالانه وزارت امور خارجه امریکا درباره تروریسم، با توجیه دوباره اتهام دروغین حمایت از تروریسم به جمهوری اسلامی ایران، حقیقت و واقعیت‌های آشکار را به تمسخر گرفته و به بهترین سند برای بی‌اعتباری گزارش‌های وزارت امور خارجه امریکا تبدیل شده است. وی همچنین ضمن تکذیب خبر منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر نامه فدریکا موگرینی به محمدجواد ظریف در ارتباط با برجام اظهار داشت: متاسفانه درماندگی و استیصال برخی افراد و رسانه‌ها در ایران به ‌چنان درجه‌یی رسیده‌ است که جعل خبر می‌کنند و در این اخبار دروغ به بیگانگان راهنمایی می‌دهند که چه پاسخی به ایران بدهند. برخی سیاست‌مداران و رسانه‌ها در ایران به درجه‌یی از انحطاط رسیده‌اند که با انتشار اخبار جعلی در حکم راهنما برای بیگانگان در نحوه تعامل با دولت ایران عمل می‌کنند. گفتنی است در این خبر جعلی آمده که فدریکا موگرینی در نامه‌یی خطاب به ظریف عنوان داشته است که امریکا و اتحادیه اروپا تمام تعهدات خود در برجام را انجام داده و مساله مراودات بانکی و مالی جزو تعهدات آنها محسوب نمی‌شود.

رایزنی‌های معاون ظریف در مغولستان و کره شمالی؛ ایرنا ابراهیم رحیم‌پور، معاون وزیر امور خارجه کشورمان که به عنوان نخستین نماینده دولت یازدهم و برای شرکت در چهل و پنجمین سالگرد تاسیس روابط سیاسی و دیپلماتیک بین ایران و مغولستان به این کشور سفر کرده بود، با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان برای همکاری اقتصادی میان ایران و مغولستان، شرایط موجود را برای ارتقای این همکاری‌ها باتوجه به علاقه‌مندی طرف مقابل، مناسب و قابل توجه دانست. وی همچنین ضمن اشاره به سفرش به کره شمالی و رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات این کشور اظهار داشت: در دیدارهای صورت‌گرفته درخصوص مجموعه‌یی از مسائل دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی به‌ویژه آخرین تحولات منطقه شبه‌جزیره کره و خاورمیانه گفت‌وگو شد.

تحویل سامانه اس۳۰۰ به ایران تا اواسط دی تکمیل می‌شود؛ آنا سرگئی چمیزوف، رییس شرکت دولتی روس تک در مصاحبه با روزنامه کامرسنت چاپ روسیه گفت: «تا پایان سال جاری میلادی (اواسط دی‌ماه) قرارداد تحویل سامانه ضد هوایی اس300 به ایران به‌طور کامل اجرا خواهد شد.» به گفته وی، ایران خواستار دریافت هواپیمای سوخو 30 و تانک تی 90 است ولی به‌دلیل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تحویل این تجهیزات به تهران امکان‌پذیر نیست. وی گفت: روسیه آماده واگذاری آن عده از تجهیزات نظامی نظیر سیستم دفاع هوایی به ایران است که مشمول تحریم‌ها نیستند.

هر زمان پول واریز شد، آب سنگین را می‌فرستیم؛ فارس علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم روز ملی روسیه در تهران درباره اظهارات اخیر سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان مبنی بر اینکه واریز مبلغ 32تن آب سنگین به امریکا در شرف انجام است، گفت: صحبت‌هایی شده، ولی هنوز پول واریز نشده و هر زمان واریز شد ما هم آب سنگین را می‌فرستیم. آب سنگین هنوز سر جایش است و انشاءالله هر زمان پول آن را دریافت کردیم اقدام به ارسال آن می‌کنیم. وی تاکید کرد: ظرف هفته‌های آینده این کار انجام خواهد شد.

رییس‌جمهوری قانون جرم سیاسی را ابلاغ کرد؛ ایرنا رییس‌جمهوری قانون جرم سیاسی را برای اجرا به وزارت کشور و وزارت دادگستری ابلاغ کرد. در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون جرم سیاسی که با عنوان طرح به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ 20/2/1395 و تایید شورای نگهبان ابلاغ شد. این قانون در 6ماده قانون فوق مشتمل بر 6 ماده در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ‌تصویب شد و در تاریخ 29/2/1395 به تایید شورای نگهبان رسید.

نگاه محتاطانه شرکت لاکهید امریکا به بازار بالگرد ایران؛ ایسنا بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده تسلیحاتی امریکا اعلام کرد: مطالعات امکان فروش بالگردهای تجاری به ایران را آغاز کرده اما ممکن است این داد و ستد محدود باشد و این شرکت هنوز به راهنمایی دولت امریکا نیاز دارد. به گزارش رویترز، شرکت لاکهید مارتین بزرگ‌ترین تولید‌کننده تسلیحاتی امریکا و یکی از شرکت‌های اصلی هوا فضای امریکا و شرکت مادر شرکت سیکورسکی (Sikorsky) در کنار شرکت بویینگ برای نخستین‌بار از زمانی که در پی انقلاب اسلامی 1979 تحریم‌های امریکا علیه ایران وضع شد، به دنبال فروش تجهیزات به این کشور هستند. در حال حاضر شرکت‌های سازنده هواپیمای اروپایی پس از رفع تحریم‌ها در 16 ژانویه از ایران سفارش دریافت می‌کنند.

سیاست صبر استراتژیک ایران در برابر عربستان؛ ایلنا احمد دستمالچیان کاردار اسبق ایران در عربستان تاکید کرد: سیاست صبر و انتظار استراتژیک ایران در برابر عربستان سعودی، یک سیاست پخته و معقولی است که تاکنون توانسته تا حدود بسیار زیادی توطئه‌های عربستان را خنثی کند. دستمالچیان با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم برای بهبود روابط ایران و عربستان در دو سال و نیم گذشته گفت: عربستان در شرایط کنونی منطقه طرح‌های بلندپروازانه‌یی دارد که با نتیجه خاصی روبه‌رو نشده و به نوعی در آنها به بن‌بست رسیده است. این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر وزن منطقه‌یی ایران افزایش یافته است، تصریح کرد: افزایش وزن ایران و ناکامی در به سرانجام رساندن پرونده‌های منطقه‌یی از سوی عربستان، موجب شده است تا ریاض احساس نگرانی شدیدی بکند و خود را به هر در و دیواری بزند تا شکست‌هایش را جبران و وزن ایران کاهش یابد.

تعیین شعبه دیوان عالی برای رسیدگی به پرونده «بابک زنجانی»؛ ایسنا رسول کوهپایه‌زاده وکیل‌مدافع بابک زنجانی از تعیین شعبه دیوان عالی کشور جهت رسیدگی به پرونده موکلش خبر داد و گفت: پس از مراجعات متعدد به دیوان عالی کشور اعلام شد که پرونده جهت رسیدگی تعیین شعبه شده و قضات در حال رسیدگی هستند، ولی شعبه محرمانه است و کسی از آن مطلع نیست و نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم تا قضات فارغ از حواشی و جو سنگین رسانه‌یی و سیاسی در آرامش به کار قضایی خود بپردازند. وی افزود: ما ضمن اعتقاد به دیوان عالی کشور به عنوان عالی‌ترین ملجاء عدل و داد و ذخیره ارزشمند از قضات شریف، شجاع، مستقل، دانشمند و عادل امیدواریم این محرمانه بودن برای شکات و مدعی‌العموم هم حیاتی باشد و اصل برابری و تناظر رعایت شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر