مجلس دهم برای خودش مدلی خاص دارد

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۶۶

گروه ایران

علی لاریجانی از زمره افرادی است که طولانی‌ترین ریاست را در مجلس شورای اسلامی داشته است. کسی که اصولگرایان به خصوص در مجلس نهم تنهایش گذاشتند و زمانی که مستقل وارد صحنه رقابت دهمین دوره شد، انتقادهای فراوانی را تحمل کرد. از نظر او مجلس دهم شبیه هیچ یک از مجالس گذشته نیست و برای خودش مدلی خاص دارد زیرا هم اصلاح‌طلبان در آن حضور دارند، هم اصولگراها و هم افرادی که به عنوان مستقل به مجلس آمدند. لاریجانی آن‌طور که می‌گوید، خیلی طالب وارد شدن به انتخابات مجلس نبود و به همین دلیل دیر وارد صحنه شد. تصمیمش این بود که بعد از دو دوره حضور در مجلس، به کار دیگری مشغول شود. اما بعد از رایزنی‌ها به این نتیجه رسید به دلیل شرایطی که کشور دارد وارد انتخابات شود، چون اعتقاد دارد که نماینده هر جا قرار بگیرد، می‌تواند مفید باشد. یعنی کار فردی مهم است، شاید در منظر بیرونی یک توجه خاصی به رییس مجلس وجود داشته باشد ولی یک عنصر فعال به عنوان نماینده هم خیلی کارها می‌تواند، انجام دهد.


احمدی‌نژاد در ایران جاذبه‌ای ندارد

لاریجانی تاکید دارد که هرگز نامزد ریاست‌جمهوری نخواهد شد و درخصوص نامزدی محمود احمدی‌نژاد، او را فردی می‌داند که در ایران جاذبه‌یی برایش باقی نمانده است و تاکید دارد «آنها که دو دوره رییس‌جمهور بودند نباید دوباره به صحنه بیایند. مخصوصا آنکه خیلی تجربیات موفقی هم نداشته باشد.» رییس مجلس در گفت‌وگویی که با مجله مثلث داشته است در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است آقای احمدی‌نژاد تایید صلاحیت نشود، گفت: این را باید از آیت‌الله جنتی بپرسید. لاریجانی درباره راه نیافتن مخالفان پروپا قرصش به مجلس و اینکه چنین موضوعی کار را برای اداره پارلمان راحت‌تر می‌کند، افزود: در صحنه سیاسی همیشه باید انتظار مخالف داشت. یک آدم یا باید ‌بی‌خاصیت باشد یا وقتی اظهارنظر می‌کند طبیعتا عده‌یی هم با او به مخالفت می‌پردازند. در مورد همه کسانی که می‌گویید مخالفتی با من داشتند، در خیلی جاها نیز با هم موافقت داشتیم. آن طور نبود که یک جاده کاملا یک‌طرفه باشد. بنابراین، این موضوع مهمی‌ برای سبک و سنگین کردن کار مجلس نیست. مهم آن است که نمایندگان چقدر کارآمد هستند و ذهن جوانی برای اداره کشور دارند. وی همچنین اذعان داشت که هرگز رایزنی و توافقی در موضوع ریاست مجلس بین او و اصلاح‌طلبان قبل از انتخابات هیات‌رییسه موقت و بین انتخابات هیات‌رییسه موقت تا انتخابات هیات‌رییسه دایم و جایگاه‌های مختلف صورت نگرفته است.


دولت هیچ دخالتی در نامزدی من نداشت

وی درمورد شایعه‌یی مبنی بر اینکه آقای دکتر روحانی تمایل دارد که او رییس مجلس بماند، گفت: فکر می‌کنم این حرف، حدس و گمان است. دولت اعلام کرد موضعی ندارد و این کار درستی بود. مجلس اگر بخواهد مستقل باشد، دولت‌ها نباید در انتخاب نمایندگان و در انتخاب هیات‌رییسه دخالت داشته باشند. این تصمیم آقای روحانی و دولت یازدهم برای عدم دخالت، سنجیده و درست بود. رییس قوه مقننه در پاسخ به این سوال یعنی شما بدون حمایت دولت رییس مجلس شدید؟ ادامه داد: یک نکته را باید همین جا بگویم. این قیل و قال‌های سیاسی بیرون مجلس خیلی در داخل مجلس تاثیر نمی‌گذارد. اتفاق درستی هم هست که تاثیر نگذارد. علتش هم این است این افرادی که نماینده شدند، خودشان از یک نخبگی سیاسی برخوردارند. برخی تصور می‌کنند اگر رسانه‌ها جنجال کنند، خیلی روی اراده نمایندگان تاثیر می‌گذارد. در این سه دوره‌یی که در مجلس بودم، همیشه با این پدیده مواجه بودم که قبل از انتخابات هیات‌رییسه، از بیرون فضاسازی می‌شد ولی واقعا اثرش را در مجلس ندیدم یا اگر هم بود خیلی کم بود. نماینده قم در ادامه از رضایتش از از نواب رییسی که انتخاب شدند، سخن گفت و خاطرنشان کرد: من اینها را از سابق می‌شناسم. افراد خوب و سنجیده‌یی هستند و سابقه پارلمانی قوی دارند. هم دو دوره با آقای پزشکیان در مجلس بودم و کاملا به سلوکش آشنا هستم و هم دکتر مطهری را بیشتر از دیگران می‌شناسم. او فردی سنجیده و لایق است.


مشی غیر دقیق احمدی‌نژاد در حوزه اقتصاد

علی لاریجانی درخصوص اینکه در مدت حضورش در پارلمان با دو دولت احمدی‌نژاد و روحانی کار کرده و چه نقطه ضعف و وجه تمایزی میان این دو دولت مشترک است، گفت: فکر می‌کنم این دو دولت خیلی با هم نقطه مشترک ندارند. ممکن است در اینکه بخواهند مشکلات کشور را حل کنند، هدف‌گذاری یکسانی داشته باشند ولی راه‌های‌شان خیلی متفاوت است. دولت قبلی واقعا از یک آشفتگی در تصمیم‌گیری برخوردار بود. فکر می‌کنم مشی خیلی دقیقی را مخصوصا در حوزه اقتصادی دنبال نکرد. قانون‌گریزی زیادی داشت.

از نظر قانون‌گرایی دولت آقای روحانی خیلی مقید است. شهادت می‌دهم که کار هیات تطبیق ما کساد است. مصوبات هیات دولت که می‌آید با قانون منطبق است. شاید موارد جزیی که اعلام می‌کنم خلاف قانون است و یکی، دو مورد در ماه باشد حال آنکه در دولت قبل موقعی می‌شد که ۱6-۱7 مورد را رد می‌کردیم. از نظر ایجاد آرامش هم تلاش آقای روحانی و دولت‌شان این بود که ایجاد آرامش کنند و این کمک می‌کند که ذهن‌ها روی مساله اصلی کشور متمرکز شود. بنابراین به نظرم دو جنس دولت است و خیلی با هم متفاوتند.


نتیجه انتخابات امریکا فرقی برای ایران ندارد

رییس مجلس دهم با بیان اینکه چاره‌یی جز پیگیری انتخابات امریکا ندارد در مورد اینکه شانس پیروزی ترامپ در این انتخابات بیشتر است یا کلینتون، گفت: به نظرم شانس‌هایشان نزدیک به هم است. خیلی هم برای ایران متفاوت نیست چون ما با هر دو گروه جمهوری‌خواه و دموکرات‌ها در ۳۷ سال پیش مواجه بودیم. هم دموکرات‌ها سوابق منفی در برخورد با ایران دارند و هم جمهوری‌خواه‌ها. بستگی دارد به اشخاصی که چقدر در شرایط فعلی تحلیل درستی از مسائل داشته باشند.

وی درباره برجام و تصویب آن در شرایط سخت مجلس دهم نیز بیان داشت: من جزو موافقان مذاکره بودم چون هدفم این بود که تکنولوژی هسته‌یی را تثبیت کنیم و حواشی آن‌که بلاوجه به کشور فشار وارد می‌کند را کاهش دهیم. در آن دولت با مشکلاتی دو دور مذاکره انجام شد و راهنمایی‌های رهبری خیلی موثر بود. به خاطر دارم یک بار ایشان فرمودند زمانی مذاکره را انجام می‌دهیم که آنها قبول کنند ما غنی‌سازی در ایران داشته باشیم.

آقای روحانی و تیمش این موضوع را قبول داشتند و به صورت جدی پیگیری کردند. در همه این مراحل شورای هسته‌یی برگزار می‌شد و پیگیر مباحث مطرح‌شده در مذاکرات بود. گاهی می‌شنیدم که جایی گفته می‌شد «مباحث تیم مذاکره‌کننده را کسی بررسی نمی‌کند» این حرف‌ها خلاف واقع بود یعنی شاید بیش از ۲۵ جلسه شورای هسته‌یی برگزار شد، هر بار که مذاکره می‌شد، بحث می‌شد، وقتی می‌رفتند نتیجه‌اش را می‌آوردند در شورا مطرح می‌کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر