ایران بازاری برای دستیابی به 15 کشور

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۵۹


گروه تجارت|

هفته گذشته، چهار کشور اروپایی میزبان وزیر امور خارجه به همراه 60 فعال اقتصادی از کشورمان بود که برای بررسی فرصت‌های تجاری و توسعه و گسترش روابط دوجانبه به سرپرستی محسن جلالپور، رییس اتاق بازرگانی ایران به لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی سفر کرده بودند. به گفته اعضای این هیات 60 نفره، سفر به اروپا دستاوردهای قابل توجهی به همراه داشت و به امضای تفاهمنامه‌های مختلف تجاری میان ایران و کشورهای میزبان انجامید و با مذاکرات و گفت‌وگوهای بسیاری برای تسهیل روابط تجاری ظرفین و حل و فصل مسائل بانکی همراه شد. به نظر می‌رسد، همراهی بخش خصوصی با وزارت امور خارجه به یک فرصت مناسب و حرکتی نتیجه‌بخش برای توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای اروپایی تبدیل شده است. اما در آخرین ایستگاه سفر هیات تجاری ایران به اروپا، «لتونی» میزبان بازرگانان ایران شد. به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، لتونی کشوری است که به خاطر انضباط مالی و رشد اقتصادی شهره است. این کشور از نظر کسری بودجه و میزان بدهی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا جایگاه بسیار خوبی دارد. این را باید به دلیل سیاست‌های پولی و مالی مناسبی دانست که دولت لتونی در پیش گرفته است. لتونی در سال‌های اخیر، از منظر رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا درسال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ با ثبت رشد 2/4درصدی بالاترین رشد را داشته است. رییس اتاق بازرگانی ایران درباره ضرورت‌های روابط اقتصادی و تجاری دو کشور معتقد است: تسهیل مبادلات پولی و ارتباط بانک‌ها، صنایع و تجارت می‌تواند عامل رشد و شکوفایی و اشتغالزایی در هر دو کشور شود. برای ما رفع مشکل بانکی در اولویت است و هر کشوری که در این زمینه پیشگام شود، جای پای محکمی در منطقه برای خود ایجاد خواهد کرد. جلالپور معتقد است که لتونی می‌تواند از ظرفیت عظیم صنایع غذایی ایران بهره ببرد و با استفاده از امکانات بنگاه‌های حرفه‌یی ایران محصولات خود را به بازار ۱۵ کشور همسایه آبی و خاکی از روسیه و قفقاز تا افغانستان و عراق و خلیج فارس عرضه کند. همچنین توسعه گردشگری یکی از برنامه‌های جدی ایران است.


نهضتی برای معرفی دوباره ایران

جلالپور از چهار سفر تجاری اخیر، این‌طور حاشیه‌نگاری کرد: در روزهای گذشته، به هر شهر و دیاری که رفتیم، با پرسش‌های فراوانی مواجه می‌شدیم. این جاست که جای خالی منابع انگلیسی برای معرفی دوباره ایران را به خوبی احساس می‌کنیم. کاش هرکس که دلش برای کشورش می‌تپد، با هر ابزاری که می‌تواند، ایران را دوباره به دنیا معرفی کند. ما در روزهای گذشته به پرسش‌های زیادی در مورد تجارت دوباره با ایران پاسخ دادیم. حضور دکتر ظریف هم باعث شد این معرفی دوباره، بیشتر به چشم بیاید، اما این شرح حال، نیاز به یک نهضت ملی دارد؛ نظیر کمپین‌های موفقی که درباره تحریم صورت گرفت. امیدوارم اتاق‌ها، تشکل‌ها و نهادهای بخش خصوصی پیشگام نهضتی برای معرفی دوباره ایران شوند. تسهیل مبادلات پولی و ارتباط بانک‌ها، صنایع و تجارت می‌تواند عامل رشد و شکوفایی و اشتغالزایی ایران با کشورهای اروپایی باشد. وزیر امور خارجه که در این سفر با ما همراه بود، به توسعه فعالیت بخش خصوصی و همچنین بهره‌برداری اقتصادی از برجام تاکید فراوان داشت و نخستین تکیه وزیر امور خارجه بر محوریت بخش خصوصی بود و اینکه ما آمده‌ایم تا فضای اقتصادی کشورمان را بسط و گسترش دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر