آبشار والیبالیست‌های ایران بر ریو نشست

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۴۹

52سال زمان برد تا ایران بتواند رکورد حضور خود را در رقابت‌های والیبال بشکند. 52 سال از زمانی که برای نخستین بار والیبال در رقابت‌های المپیک پذیرفته شد، گذشت تا ایران توانست والیبالیست‌های خود را راهی برزیل کند. این‌بار ایران با پشت سر گذاشتن لهستان - که پیش از این برخی رقابت‌ها را به نفع این کشور واگذار کرده بود- وارد المپیک شد. درهای برزیل در حالی به روی بلندقامتان ایران باز شده است که ایران طی سال‌های گذشته توانست یک رشد صعودی و پیوسته برای رسیدن به المپیک را تجربه کند. این مساله هم در بازی‌های جام‌جهانی ایران دیده می‌شود و هم در بازی‌های لیگ جهانی عیان است. به‌طور کلی رقابت‌های والیبال از سال 1964 وارد مسابقات المپیک شد اما ایران به تازگی طعم حضور در این رقابت‌ها را می‌چشد. المپیک تابستانی ۲۰۱۶ که با نام رسمی «بازی‌های المپیاد سی و یکم» و «المپیک ریو» شناخته می‌شود از ۵ تا ۲۱ آگوست ۲۰۱۶ میلادی (۱۵ تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۵) در شهر بندری ریودوژانیرو در کشور برزیل برگزار می‌شود تا برای نخستین بار میزبان مردانی از ایران باشد.

در این میان، نگاهی به افتخارات سال‌های گذشته ایران در دوره‌های مختلف رقابتی نشان از روند رو به رشد حرکت ایران به سمت المپیک دارد. در این میان آن‌طور که آمارهای سایت فدراسیون والیبال از بازی‌های قهرمانی مردان جهان نشان می‌دهد، ایران تنها در سال 1970 توانست عنوانی را برای والیبال خود در بازی‌های مقدماتی مردان جهان کسب کند و در رتبه بیست‌و‌یکم بایستد. هرچند که این رتبه هیچ راهی را برای ورود ایران به بازی‌های المپیک باز نکرد. روند تلاش ایران برای حرکت روبه‌جلو والیبال با وجود چشمگیر بودن در سال‌های گذشته، پیش از این قدری کند بوده است. به‌طوری که ایران 28 سال بعد از آخرین عنوانی که به دست آورده بود، توانست در 1998 در بازی‌هایی به میزبانی ژاپن عنوان نوزدهم را از آن خود کند. با این حال، روند صعودی فعالیت‌های والیبال ایران دوباره در سال‌های 2006 و 2010 و در بازی‌های برگزار شده در ژاپن و ایتالیا قدری کندتر شد به‌طوری که ایران نتوانست از رتبه نوزدهم فراتر رود. هرچند که بازی‌های 2014 لهستان را باید نقطه عطف دیگری در پرونده تیم والیبال ایران دانست. در این سال ایران توانست بعد از سال‌ها عنوان ششم را از آن خود کند و یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر بایستد. در مقابل، نگاهی به حضور ایران در سیزده دوره مسابقات جام‌جهانی نیز همین روند رو به رشد را تایید می‌کند. ایران در این دوره از مسابقات که سال‌ها به میزبانی ژاپن برگزار می‌شد، عناوین یازدهم، نهم و هشتم را از آن خود کرده بود. همین روند نشان از حرکت ایران برای رسیدن به صدر جدول داشت که بر این اساس، ایران توانست در بازی‌های 2015 جام‌جهانی ژاپن، عنوان هشتم را از آن خود کند.

با این حال به نظر می‌رسد که وضع ایران در 26 دوره مسابقات لیگ جهانی متفاوت بوده است. در این دوره از بازی‌ها، تنها در سال‌های 2013، 2014 و 2015 بود که ایران عناوینی را به نام خود به ثبت رساند. به‌طوری که در نهایت در سال 2015 و در بازی‌های به میزبانی ریودوژانیرو، عنوان هفتم این بازی‌ها به نام ایران ثبت شد. آن‌طور که از اطلاعات ارائه شده در سایت فدراسیون والیبال می‌توان دریافت، حرکت صعودی ایران از سال‌ 2013 به بعد بوده است. چرا که آن‌طور که این آمار نشان می‌دهد، ایران در سال 2013 و در بازی‌های جام قهرمانان قاره‌ها توانسته بود عنوان چهارم را به دست آورد. این روند صعودی تا جایی پیش رفت که ایران در بازی‌های آسیایی 2014 به میزبانی اینچه‌ئون توانست بعد از سال‌ها رتبه اول را از آن خود کند. این بازی‌ها پیش از این و در 2010 نیز برای تیم ایران امیدبخش بود چرا که رتبه دوم در این سال به ایران رسیده بود. در عین حال تنها دوره مسابقات قهرمانی امید‌های آسیا نیز به کسب رتبه اول برای ایران در میانمار ختم شد. هرچند که در کل باید این‌طور گفت که موفقیت‌های تیم جوانان و امید ایران بهتر از گروه‌های دیگر بوده است اما این موفقیت در سال‌های گذشته به تیم ملی نیز سرایت کرده است تا ایران بتواند بعد از 52 سال، درهای المپیک را برای خود باز کند و برای نخستین بار رقابتی جدی برای رسیدن به مدال‌های المپیک در رشته والیبال را تجربه کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر