ورق‌هایی که تولیدکننده داخلی گران‌تر می‌خرد

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۴۱

دبیر سندیکای پروفیل: فولادساز داخلی، هر تن ورق را 180دلار ارزان‌تر به خارجی‌ها می‌فروشد

دبیر انجمن فولاد: هر کس با رانت، یک خط تولید لوله و پروفیل ایجاد کرده است

گروه معدن|

اختلاف میان فولادی‌ها و تولیدکنندگان لوله و پروفیل تشدید شده است. صنایع فولاد کشور با 70درصد ظرفیت فعالند و صنایع لوله و پروفیل نیز اکنون با کمبود 300هزار تنی مواد اولیه مواجهند؛ در میانه این مشکلات، واردات فولاد نیز، موضوع مورد اختلاف این دو انجمن شده است؛ چراکه قیمت ورق فولاد صادراتی با قیمت ورقی که به تولیدکننده داخلی فروخته می‌شود یکسان نیست. به گفته دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل، تولیدکنندگان فعال در این صنعت، سال گذشته دو میلیون تن واردات انجام دادند اما تعرفه واردات ورق فولاد که از سال 87 تا ،93 چهار درصد بود، اکنون 20درصد افزایش یافته است؛ این در شرایطی است که فولادساز داخلی در سال ۹۴، هر تن ورق را ۴۳۰دلار به تولیدکنندگان داخلی و ۲۵۰ تا ۲۷۰دلار به خارجی‌ها فروخت. امیرحسین کاوه همچنین با اشاره به اینکه این صنایع سالانه به 4میلیون تن ورق نیاز دارد، مدعی شده است: تولید فولاد پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور نیست. وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تولید لوله و پروفیل در کشور 18 و نیم میلیون تن برآورد شده که حدود 20درصد آن فعال است، گفت: 200 کارخانه تولید پروفیل در کشور فعالند که می‌توانند نیاز منطقه را در این زمینه تامین کنند. کاوه همچنین دلیل واردات ورق فولاد را کافی نبودن تولید داخلی دانست و گفت: بالاتر بودن قیمت ورق داخلی از قیمت جهانی در بورس کالا ازجمله دلایل واردات فولاد است.


ادعای رانت در تولید لوله و پروفیل

این اظهارات در حالی است که دبیر انجمن فولاد مدعی شد، هر کس با رانت، یک خط تولید لوله و پروفیل در کشور ایجاد کرده است. سید سلطان خلیفه سلطان اضافه کرد: در سال 93 یک و هشت میلیون تن لوله و پروفیل در کشور تولید شده است. خلیفه سلطان با اشاره به رشد 5،4درصدی تولید فولاد کشور در سال گذشته گفت: پارسال 4،3میلیون تن صادرات این محصول انجام شد و امسال برای صادرات حدود 6میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده است. خلیفه سلطان اضافه کرد: این در حالی است که رشد میانگین تولید فولاد جهان، دو و نیم درصد بود که آن نیز مرهون افزایش تولید چین است. وی گفت: با توجه به رکود بازار فولاد و کاهش قیمت‌ها در سال‌های 93 و 94، امسال قیمت فولاد به سال 92 بازگشته است.

این فعال صنعت فولاد افزود: به علت افزایش تولید چین و پایین آمدن ارزش پول کشورهایی ازجمله روسیه، بازار صادرات برای این کشورها صرفه اقتصادی یافت و بر این اساس هجوم سنگینی به 43 کشور فولادساز وارد شد. وی گفت: به این دلیل کشورهای فولادساز تعرفه‌های واردات را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند که نمونه آن تصمیم امریکا برای وضع تعرفه 500درصدی بر ورق سرد بود. خلیفه سلطان افزود: دولت نیز تعرفه فولاد را در سال‌های 94 و 95 به‌طور پلکانی افزایش داده است. از سوی دیگر، محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولادساز داخلی کشور گفت: قبل از ایجاد کارخانه فولاد مبارکه، 20شرکت لوله و پروفیل‌ساز در کشور فعال بودند که اکنون پس از 22سال از راه‌اندازی این کارخانه، 200کارخانه لوله و پروفیل‌ساز فعالند. وی افزود: اکنون یک محصول گرم فولاد مبارکه با قیمت 480دلار صادر می‌شود که این قیمت 7 تا 10درصد کمتر از سال 93 است و همه این موارد نشان می‌دهد که فولادساز داخلی در تعامل با تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر