شهردار منطقه ۳ پیشنهاد‌ دهنده خط مترو فاطمی - تجریش

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۳۸

گروه راه و شهرسازی رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از شهردار منطقه 3 به عنوان پیشنهاد ‌دهنده خط متروی فاطمی -تجریش نام برد؛ خطی که پیش‌تر در برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران در حوزه مترو پیش‌بینی نشده بود، اما گفته می‌شود شهرداری تهران برای افزایش ارزش افزوده زمین‌های اطراف این منطقه به با بودجه نهادی خاص آن را وارد برنامه کرده است.

اقبال شاکری در خصوص سرانجام خط متروی فاطمی - تجریش به مهر گفت: در برنامه ۵ ساله شهر تهران خطوط اولیه که مصوبه شورای عالی ترافیک را نیز داشتند، پیش‌بینی شده و بعد از آن هر خطی به این خطوط اضافه شود باید مسیر قانونی خود را طی کند. خط متروی فاطمی - تجریش حتی در برنامه ۵ ساله نیز نبوده و جزو خطوط مصوب تلقی نمی‌شود. در آخرین جلسه بررسی بودجه سال ۹۵ در شورای شهر تهران موضوع این خط مطرح شد که هیچ یک از جمله اعضای کمیسیون عمران از آن مطلع نبودند و حتی این پیشنهاد از سوی معاونت حمل و نقل ارائه نشده بود و شهردار منطقه ۳ پیشنهاد‌دهنده آن بود. شاکری افزود: شهرداران مناطق مجری و مسوول عملیاتی کردن سیاست‌های کلان‌شهری هستند، گفت: چنین برنامه‌هایی در حوزه اختیارات شهرداران منطقه نیست و مراحل قانونی آن نیز انجام نشده بود. این محور (ولیعصر - فاطمی تا میدان تجریش) محور مهمی است که در آن آب‌های سطحی زیادی وجود دارد. همچنین با وجود درختان قدیمی ولیعصر باید کار مطالعاتی قوی‌ای پشت آن باشد. نمی‌توان با گزارش‌های پاورپوینتی برای این خط تصمیم‌گیری کرد بلکه باید مطالعات عمیق و همه‌جانبه در خصوص آن انجام شود زیرا احتمال خشک شدن درختان ولیعصر با اجرای آن وجود دارد. بنابراین خط مترو فاطمی - تجریش نیاز به کار مطالعاتی دارد و شورا نمی‌تواند با پاورپوینت آن را تصویب کند.

شهردار منطقه 3 کیست؟

تا پیش از سال 92 پژمان پشمچی‌زاده معاون کنونی شهرسازی و معماری شهرداری تهران در سمت شهردار منطقه 3 بوده است اما از آبان همان سال قالیباف طی مراسمی فخرالدین سلیمانی شهردار سابق منطقه 6 را به عنوان شهردار جدید منطقه 3 منصوب کرد. فخرالدین سلیمانی پیش از شهرداری منطقه 6 نیز مسوول دفتر معاون امور مناطق شهرداری تهران بوده است.

اوایل اردیبهشت ماه امسال بود که محسن سرخو، رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران ماجرای ساخت خط متروی فاطمی - تجریش خارج از برنامه مصوب شهرداری تهران را مطرح کرد؛ خط مترویی که به گفته او نه تنها مسیر سفره‌های زیرزمینی را تغییر می‌دهد که درختان خیابان ولیعصر هم به دلیل ساخت آن دچار خشکی می‌شوند اما مساله رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران تنها این نبود. او در گفت‌وگو با «تعادل» از فرد بدون نامی اسم برد که ذی‌نفع اصلی این خط است. محسن سرخو در این باره توضیح داد: چندی قبل ما در شورای شهر این سوال را از شهردار پرسیدیم که چرا بر خلاف برنامه 5 ساله شهرداری تهران این خط مترو احداث شده است آن هم در حالی که حتی در طرح جامع حمل و نقل شهر تهران نیز هیچ خط متروی جدیدی با این مشخصات وجود نداشته است.

پاسخ قالیباف این بود که فردی در محدوده خیابان ولیعصر- فاطمی زمینی دارد به همین دلیل می‌خواهد آنجا ایستگاه چند منظوره مترو راه‌اندازی کند تا ارزش افزوده زمین‌هایش بیشتر شود. به همین دلیل شهرداری تهران قرار است خط متروی فاطمی - تجریش که در برنامه‌های شهرداری نبوده، با بودجه 1000 میلیاردی این نهاد ساخته شود. البته ما هم در کمیته حمل و نقل ترافیک شهر تهران مخالف اجرای ایده شهرداری تهران بودیم و هم کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر پایتخت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر