تمایل«لاکهید مارتین» امریکا به فروش بالگرد به ایران

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۳۷

شرکت لاکهید مارتین امریکا از علاقه‌مندی خود برای فروش بالگردهای تجاری به ایران خبر داد و اعلام کرد: همچنان در حال مطالعه روی قوانین و مقررات دولت امریکا در زمینه تحریم‌های ایران است.

به گزارش رویترز، شرکت لاکهید مارتین، بزرگ‌ترین شرکت اسلحه‌سازی امریکا و شرکت مادر شرکت سیکورسکی، مطالعه امکان فروش هلیکوپترهای تجاری به ایران را آغاز کرده، اما گفته است که بازار ایران احتمالا کوچک است و این شرکت همچنان برای این کار نیاز به دستورالعمل دولت امریکا دارد. لاکهید در کنار بویینگ یکی از نخستین شرکت‌های مهم امریکایی فعال صنعت هوایی است که به دنبال فروش محصولات خود به ایران برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

ناتالی پرویت، معاون فروش و بازاریابی شرکت سیکورسکی گفت، این شرکت سوالات بسیاری از مشتریان کنونی خود ازجمله شرکت‌های اجاره‌دهنده و اپراتورها کرده که همگی علاقه‌مند به فعالیت‌های هلیکوپتری احتمالی در ایران هستند. پرویت افزود: هلیکوپترهای تجاری اس 76 و اس 92 این شرکت می‌توانند گزینه‌هایی برای فروش به ایران باشند، اما ایران فعالیت‌های حفاری فراساحلی چندان زیادی ندارد که موجب افزایش تقاضا برای خرید هلیکوپتر در بخش نفت و گاز شود. پرویت در نمایشگاه ایرشوی برلین گفت: «من می‌خواهم سیاست دولت امریکا درباره اینکه چه کاری (در ایران) مجاز و چه کاری غیرمجاز است را بدانم و واقعا همه‌چیز درباره سیاست دولت امریکا قبل از اینکه ما شروع به تکمیل آنالیزهای‌مان کنیم به وضوح مشخص شود».

این نخستین باری است که یک مقام ارشد شرکت لاکهید از علاقه‌مندی خود به فروش محصولاتش به ایران خبر می‌دهد. این شرکت عمدتا یک پیمانکار طرف حساب دولت‌ها در زمینه محصولات دفاعی است، اما از سال گذشته با خرید شرکت هلیکوپترسازی سیکورسکی از شرکت یونایتد تکنولوژیز، وارد بازار محصولات تجاری نیز شده است.

پرویت افزود: سیکورسکی در حال مطالعه این موضوع است که کدام یک از محصولاتش می‌تواند در ایران به فروش برسد، اما همچنان در حال کار روی قوانین و مقررات دولت امریکا در زمینه تحریم‌های ایران است. وی ادامه داد: مشخص نیست که بازار ایران تا چه اندازه می‌تواند بزرگ باشد.

در همین حال، مشاور سابق هواپیمایی کشوری درخصوص علاقه‌مندی شرکت لاکهید امریکا به فروش بالگرد به ایران نیز به «تعادل» گفت: شرکت لاکهید امریکا شباهت زیادی به وزارت دفاع ما در ایران دارد اما با این تفاوت که عملکرد آن در بحث نظامی و دفاعی نبوده و در بخش تجاری فعالیت می‌کند و باید گفت بالگردهایی که این شرکت تولید می‌کند، کاربری پلیسی و اقدامات امنیتی شهری دارد.

آرمان بیات گفت: شرکت لاکهید مارتین نیز علاقه خود را برای فروش بالگردهای تولید خود با کاربری امنیت شهری به ایران اعلام کرده، وگرنه تولید بالگرد با کاربری‌ها مختلف در دنیا به عهده شرکتی به نام یوروکوپتر در امریکاست و نیاز ما نیز در بخش بالگردی به تولیدات این شرکت است.

وی افزود: تولیدات شرکت یوروکوپتر در زمینه بالگردهای اورژانسی و امدادی است و 60درصد سهام آن نیز متعلق به شرکت ایرباس است. کشور ما در بخش نفت و گاز نیز نیاز شدیدی به بالگرد دارد که درصورتی‌که شرکت بل نیز برای فروش بالگردهای خود به ایران ابراز علاقه کند، باید از آن استقبال کرد.

این کارشناس صنعت هوانوردی تاکید کرد: بالگردهای تولید لاکهید مارتین آنچنان مورد نیاز کشور ما نیست و ما باید به دنبال تامین نیاز بالگرد کشور در بخش دیگر و توسط سایر شرکت‌های تولید‌کننده باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر