کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۳۵

خودکفایی ۶۵‌درصدی تولید برنج حفظ می‌شود

ایسنا| افزایش تولید برنج یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که به گفته مدیرکل غلات و محصولات اساسی این وزارتخانه، با وجود کاهش سطح زیر کشت و افزایش جمعیت و مصرف برنج، میزان تولید این محصول استراتژیک در افق برنامه ششم توسعه و چشم‌انداز ۱۴۰۴ افزایش می‌یابد و ضریب خودکفایی حدود ۶۵‌درصدی حفظ می‌شود. کاوه خاکسار اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در طول برنامه ششم توسعه و رسیدن به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴‌ درصددیم تا عملکرد برنج را در واحد سطح افزایش دهیم و با وجود اینکه نمی‌خواهیم برنجی در استان‌های غیر شمالی کشت شود مسلما سطح زیر کشت این محصول کاهش می‌یابد، اما با توجه به افزایش تولید برنج، ضریب خودکفایی آن در حدود ۶۵‌درصد کنونی حفظ خواهد شد. وی با بیان اینکه میزان مصرف برنج حدود سه میلیون تن و میزان تولید آن حدود دو میلیون است، افزود: تا سال ۱۴۰۴ میزان جمعیت سالانه حدود یک میلیون نفر و میزان مصرف نیز به همین نسبت افزایش می‌یابد اما با برنامه جامع وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش تولید و عملکرد برنج در واحد سطح ضریب خودکفایی این محصول حفظ می‌شود. مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف آب، مدیریت مزارع، کاهش و بهینه‌سازی مصرف سموم از طریق روش‌های بیولوژیک و معرفی ارقام جدید و هیبرید که می‌تواند عملکرد محصول را نیز افزایش دهد. خاکسار اعلام کرد: اصلاح شالیزارها و کارخانه‌های شالی‌کوبی در راستای کاهش ضایعات برنج یکی دیگر از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش تولید این محصول استراتژیک است.


پیشتازی وزارت بهداشت در پرداخت بدهی‌ها

مهر| قائم‌مقام وزیر بهداشت، گفت: پرداخت‌ها به طرف‌های قراردادمان بطور متوسط ۲ الی ۳ ماه و گاهی تا ۴ ماه جلوتر از پرداخت‌های بیمه‌هاست. دکتر ایرج حریرچی به موضوع چالش‌های مالی پیش روی طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت در پرداخت‌های طرف قرارداد خود بطور متوسط ۲ الی ۳ ماه و گاهی تا ۴ ماه جلوتر از بیمه‌هاست چون قرار نیست این پول‌ها را از مردم بگیریم. وی با اعلام اینکه منبع اصلی درآمد بیمارستان‌ها از محل پرداختی بیمه‌هاست، افزود: چون قرار شد از مردم پول نگیریم، در نتیجه به این مساله پایبند هستیم و بدهی خودمان به طرف‌های قرارداد را به هر نحوه ممکن پرداخت می‌کند. حریرچی ادامه داد: با وجود اینکه پرداخت بیمه‌ها تاخیر قابل توجهی دارد، اما از متوسط زمان پرداختی بیمه‌ها دو سه ماه جلوتریم که این پرداختی شامل پرسنل، شرکت‌های دارویی و... می‌شود.


توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اولویت بانوان مجلس دهم

ایرنا| نماینده تهران درمجلس شورای اسلامی گفت: اجرایی کردن طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اولویت اصلی زنان در مجلس دهم است. این طرح جامع، طرحی است که از زمان سرپرست خانوارشدن بانوان مورد توجه بوده است و باید تعداد زنان سرپرست خانوار در بانک اطلاعات زنان به ثبت برسند. به گفته وی، ازآنجا که دو میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار درکشور وجود دارد، پس باید علاوه بر طرح جامع توانمندسازی، در ثبت اطلاعات همه این زنان و شناسایی آنان اقدامات جدی انجام داد. وی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح جامع می‌توان، حمایت‌های زندگی و مهارتی، آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌یی تا رسیدن به شغل و کار مناسب به این زنان را ارائه داد تا بتوانیم در توانمندسازی آنان گام‌های خوبی برداشته شود. باید زنان سرپرست خانوار حمایت جدی شوند تا رسیدن به خودکفایی و استقلال این زنان در جامعه را شاهد باشیم و توانمندسازی آنان محقق شود. این نماینده مجلس گفت: در صورتی که زنان سرپرست خانوار به خوبی حمایت و اطلاعات آنان به ثبت برسد و شناسایی شوند، آنان نیز زندگی عادی خودشان را با حمایت‌ها سپری خواهند کرد و امیدواریم روزی به این مرحله برسیم. وی اظهارکرد: وجود دو و نیم میلیون زن سرپرست خانوار درکشور نیازمند آسیب‌شناسی و حمایت است تا از بروز آسیب‌های اجتماعی برای این قشر جلوگیری شود، اگرچه زنان نسبت به مردان آسیب‌پذیرترند، اما زنان سرپرست خانوار به خاطر مشکلات بیشتری که برای گذران زندگی خود دارند، بیشتر آسیب می‌بینند. وی ابراز امیدواری کرد فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درگام نخست بتواند طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را اجرایی کند تا گوشه‌یی از مشکلات این قشر برطرف شود. جلودارزاده گفت: زنان راه یافته به مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را برای حمایت از این زنان به کارمی گیرند تا بر مشکلات آنان افزوده نشود.


150میلیون تومان برای احیا تالاب میانکاله

ایسنا| رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر از تشکیل کمیته ملی نجات تالاب و خلیج میانکاله خبرداد و گفت: 150میلیون تومان از اعتبارات ملی برای لایروبی کانال‌های منتهی به تالاب میانکاله تخصیص پیدا کرد که به زودی اقدامات آن آغاز می‌شود. زمان رضا احمدی در جلسه بررسی مشکلات شهرستان بهشهر در فرمانداری این شهرستان، اظهار کرد: در راستای احیاء تالاب بین‌المللی میانکاله و جلوگیری از خشک شدن آن 150 میلیون تومان از اعتبارات ملی برای لایروبی کانال‌ها و نهرهای منتهی به تالاب میانکاله تخصیص پیدا کرده است. وی افزود: کمیته ملی نجات تالاب و خلیج میانکاله در سطح کشور تشکیل شده است و در جلسه‌یی در این کمیته 3 پیشنهاد در قالب مدیریت آب‌های سطحی منطقه، مطالعه و ارزیابی کانال خزینی و مطالعه، ارزیابی و لایروبی کانال چاپاقی از سوی حفاظت محیط زیست بهشهر ارائه شد که مورد موافقت و در دستور کار قرار گرفت و به زودی اقدامات لایروبی کانال‌ها اجرا می‌شود. احمدی خاطرنشان کرد: 90‌درصد آب تالاب میانکاله از دریای خزر تامین می‌شود که اخیرا با پس روی آب دریا میزان آب تالاب کاهش یافته است و به همین منظور کارشناسان محیط زیست در حال انجام مطالعاتی در این خصوص در منطقه خلیج میانکاله هستند. رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر گفت: برای جلوگیری از تصرفات و تجاوزات غیرقانونی در منطقه میانکاله در انتهای جاده شرقی شهرستان منتهی به تالاب میانکاله یک پاسگاه حفاظتی احداث و تجهیز شده است که در هفته محیط زیست افتتاح می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر