اقتصاد و کمک به دولت

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۰۶

گروه ایران|

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولویت مجلس کمک به دولت برای رفع مشکلات اقتصادی است، گفت: یکی از موضوعاتی که برای ما خیلی اهمیت دارد و باید هر چه سریع‌تر جهت بهبود آن تلاش کنیم، وضعیت اقتصادی کشور است زیرا ما توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیاری برای بهبود وضعیت اقتصادی در کشور داریم که نمونه‌هایی از آنها نفتخیز بودن کشور و نیز رتبه نخست ما در اکتشاف گاز است که توجه به این موضوعات می‌تواند زمینه‌های جهش اقتصادی را برای ما فراهم کند.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس در مصاحبه با شبکه المیادین لبنان با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در کشور ما می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند، گفت: متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل سیاست‌های غلط تولید داخل لطمه خورده است از این رو باید با سرمایه‌گذاری و رونق تولید را پیگیری کنیم.

لاریجانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت اقتصادی کشور و بهبود آن گفت: ما در مجلس قانونی را در این رابطه و تسهیل سرمایه‌گذاری‌ها مصوب کردیم و می‌دانیم که بهترین راه برای رشد کشور توجه به وضعیت اقتصادی آن است.

وی با بیان اینکه شرایط ایران از نظر سیاسی در حوزه مسائل داخلی به یک بلوغ رسیده و جریان‌های مختلف به منافع ملی کشور و آینده آن می‌اندیشند، ادامه داد: بخش دوم اولویت‌های ما مسائل منطقه‌یی است زیرا چالش‌هایی که در منطقه همچون عراق، سوریه وافغانستان و همچنین جریان‌های تروریستی که وجود دارد بحران‌های زیادی را آفریده لذا پارلمان به عنوان مکانی که خواهان صیانت از مردم است نسبت به تحولات منطقه‌یی حساس بوده و این موضوع را اولویت‌های کاری خود می‌داند. رییس مجلس همچنین با اشاره به مساله توافق هسته‌یی تاکید کرد: در مساله توافق هسته‌یی هماهنگی پارلمان وجود داشته اما هنوز بخش‌هایی از این توافق محقق نشده است بنابراین ما می‌خواهیم که این توافق به‌طور کامل اجرا شود.

وی در مورد همکاری با دولت ادامه داد: تفسیرها متفاوت است من فکر می‌کنم در شرایط فعلی پارلمان علاقه‌مند است به دولت کمک کند بنابراین در موضوع هسته‌یی ما مصر هستیم که تعاملات مختلف بخش توافقات محقق شود؛ لذا بیش از این دسته‌بندی‌های داخلی که گاهی تفسیر می‌شوند نکات مهمی که منافع ملی کشور است برای ما و تمام جناح‌ها مهم است و ما بر آن تمرکز کرده‌ایم.


حرف‌های ترامپ روشن نیست

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات آقای ترامپ گفت: در مورد آقای ترامپ هنوز ارزیابی روشنی نداریم زیرا حرف‌های وی متفاوت بوده و روشن نیست. او ادامه داد: کشورهای عربی خواهان درگیری با رژیم‌صهیونیستی نیستند و تنها به حرف‌های پوچ و صدور بیانیه اکتفا می‌کنند و به همین دلیل رژیم‌صهیونیستی در منطقه گردنکش شده و وقتی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست آنها دو سیلی محکم یکی در جنگ 33روزه و دیگری در جنگ 22روزه از ما خوردند. وی با اشاره به تعرض سعودی‌ها به خاک یمن بیان داشت: حرف خلاف زدن حد و حدود دارد ما بارها گفته‌ایم که از راه سیاسی مساله یمن حل می‌شود یعنی باید توافق شود منتهی آنها دنبال ماجرای دیگری

هستند.

رییس مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی کشورها می‌گویند، حضور سردار قاسم سلیمانی در عراق برای کمک به شیعیان عراق است، گفت: مطالبی که می‌گویند دقیق نیست زیرا ایران علاوه بر کمک به حزب‌الله به حماس، گروه‌های جهاد اسلامی وهمچنین کردها در مقابل داعش کمک کرده است. مردم عراق به حرف‌هایی که در خصوص دخالت قاسم سلیمانی گفته می‌شود، می‌خندند زیرا ناپختگی در آنها هویداست.

لاریجانی با بیان اینکه موضع ما وفاق با کشورهای اسلامی است و رفتارهای نظامی‌گری را درست نمی‌دانیم، افزود: رفتارهای کشور سعودی تندرو بوده از این رو مناسب کشور اسلامی نیست. سعودی‌ها باید سعه صدر در کارها داشته باشند در غیر این صورت این موضوع برای سعودی در درازمدت مضر خواهد بود. رییس قوه مقننه حادثه منا را از اشتباهات دیگر سعودی‌ها دانست و اذعان داشت: وضع ناهنجاری در سال گذشته بر حجاج حاکم بود و آنها می‌خواستند با پنهان کاری امنیت حجاج را زیر سوال ببرند اما تا زمانی که احترام و امنیت حجاج حفظ نشود، حج برگزار نخواهد شد.


حذف بشاراسد، دیکتاتوری بین‌المللی است

به گزارش خانه ملت، رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در پرسشی درباره طولانی شدن جنگ درسوریه، علت آن را کمک‌های کشورهای امریکایی، اروپایی و سعودی به تروریست مطرح کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور بشار اسد با وجود مخالفت‌های کشورهای امریکایی و اروپایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: خود این موضوع یعنی حذف بشاراسد یک نوع دیکتاتوری بین‌المللی است که کشورهایی برون از کشوری در خصوص حضور یا عدم حضور رییس‌جمهور اظهارنظر کنند از این رو باید تمام مسائل مشروعیت داشته باشد. اگر مردم بشاراسد را نخواهند ما هم مشکلی نداریم و موضع ما آن است که مردم سوریه چه می‌گویند ما مخالف این هستیم که در جایی بنشینیم و بگوییم بشار اسد بماند یا برود.

لاریجانی افزود: بحث بر این است که ظرف 18 ماه دولت وحدت اسلامی تشکیل شود و بعد انتخابات شکل بگیرد که در این صورت بشار اسد هم می‌تواند مانند بقیه کاندید شود. وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که اختلافات منطقه‌یی با کشورهایی چون ترکیه و عربستان را با گفت‌و گو حل‌کنیم حتی لازم باشد، گام‌هایی برای اصلاح بر می‌داریم. استراتژی جمهوری اسلامی روابط برادرانه با کشورهای منطقه و دنیاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر