از منطقه

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۰۴

افزایش 11درصدی بودجه نظامی پاکستان

لایحه بودجه سال مالی جدید پاکستان (از ژوئن 2016 تا ژوئن 2017) در غیاب نخست وزیر این کشور، توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تقدیم مجلس شد؛ لایحه‌یی که براساس آن، بودجه نظامی-دفاعی پاکستان نسبت به سال گذشته 11درصد افزایش نشان می‌دهد. در لایحه بودجه پاکستان برای سال مالی جدید، 11درصد به میزان بودجه دفاعی-نظامی این کشور نسبت به سال مالی جاری افزوده شده که به این ترتیب 860میلیارد روپیه (حدود هشت و نیم میلیارد دلار) بودجه نظامی-دفاعی پاکستان در سال مالی جدید خواهد بود. این رقم در بودجه سال مالی جاری 776میلیارد روپیه (حدود هفت و نیم میلیارد دلار) بود. بودجه نظامی-دفاعی هند برای سال مالی جدید 51میلیارد دلار اعلام شده که 6برابر بیشتر از بودجه دفاعی-نظامی پاکستان خواهد بود.


تورم 7درصدی در ترکیه

تورم که یکی از مهم‌ترین مشکلات ساختاری اقتصاد ترکیه است، در سال منتهی به مه سال 2016 میلادی در شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده به 7.78درصد رسید. این رقم در شاخص قیمت‌های تولید‌کننده 6.98درصد اعلام شد. وزیر دارایی ترکیه مدعی شده است نرخ تورم رو به کاهش و ثبات است. موسسه آمار دولتی ترکیه مطابق با تقویم کاری اعلام داده‌های منظم اقتصادی، نرخ تورم این کشور در 5ماه نخست سال جاری و یک سال منتهی به ماه مه سال 2016 را اعلام کرد.

براساس این داده‌ها در ماه مه، ‌نرخ تورم این کشور در شاخص قیمت‌های تولید‌کننده 1.48درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافت. براساس همین داده‌ها در 5ماه سال جاری تورم در ترکیه به 2.77درصد، در یک سال منتهی به مه سال جاری به 3.25درصد و در میانگین 12ماهه منتهی به مه ‌سال جاری به 6.98درصد رسید.


نخست‌وزیر هند برای افتتاح سد سلما وارد هرات شد

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، سد سلما را بعد از ۴۰ سال فراز و نشیب در ساخت آن، شنبه ۱۵خرداد افتتاح کرد. مودی هنگام ورود به هرات در توییتر خود به زبان فارسی و پشتو نوشت، به ولایت هرات باستانی افغانستان رسیدم؛ سد سلما را افتتاح خواهیم کرد و بعد با رییس‌جمهور غنی نیز دیدار خواهیم داشت. غنی نیز در توییتر خود نوشته که او مشتاقانه منتظر پذیرایی از آقای مودی است و خطاب به نخست وزیر هند نوشته که مردم قدرشناس افغانستان منتظر او هستند. او همچنین افزوده که سد سلما قدم بزرگ دیگری در رابطه عمیق و گسترده میان افغانستان و هند است. غنی روز جمعه وارد هرات شد و براساس گزارش‌ها از ولایت هرات، تدابیر شدید امنیتی از چند روز تاکنون در این شهر اعمال شده است. روز شنبه در هرات تعطیل عمومی اعلام شده و اداره‌های دولتی این شهر تعطیل شدند. تمامی جاده‌ها مسدود است و در برخی از جاده‌های شهر حتی افراد پیاده هم نمی‌توانند عبور کنند.

سد سلما یک نیروگاه تولید برق با ظرفیت تولید ۴۲مگاوات ساعت دارد که این نیروگاه از سه بخش ۱۴مگاواتی تشکیل شده که هرکدام از آنها در قسمت پایین سد ساخته شده‌اند. یک کابل انتقال ۱۱۰کیلوولت با طول ۱۵۷کیلومتر ساخته خواهد شد تا برق تولید شده در این نیروگاه آبی را به شهر هرات منتقل کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر