ائتلاف سعودی در لیست سیاه سازمان‌ملل

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۰۳


گروه جهان|

دبیرکل سازمان ملل با انتقاد شدید از ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در یمن، آن را مسوول کشتن کودکان دانست و اعلام کرد: این ائتلاف در لیست سیاه نیروهایی که حقوق کودکان را در جریان جنگ نادیده می‌گیرند، قرار گرفته است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌یی القدس العربی، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه در گزارشی اعلام کرد: ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان مسوول 60درصد از کودکان کشته و زخمی شده در یمن طی سال گذشته میلادی بوده و در جریان حملات این ائتلاف 510 کودک کشته و 667 کودک دیگر زخمی شده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است، ائتلاف تحت رهبری عربستان مسوول نیمی از حملات نظامی به مدارس و بیمارستان‌ها در یمن بوده است. دفتر نمایندگی عربستان در سازمان ملل متحد هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است. بان همچنین تاکید کرده است: با افزایش و گسترش درگیری‌ها (در یمن)، خشونت علیه کودکان به طرز وحشتناکی افزایش یافته است. وی انصارالله را نیز در کنار ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان دو گروهی معرفی کرده که اکثر حملات به مدارس و بیمارستان‌ها را مرتکب شده‌اند. انصارالله، نیروهای دولتی یمن و شبه‌نظامیان حامی دولت در این کشور از پنج سال پیش به لیست سیاه ناقضان حقوق کودک در جنگ یمن اضافه شده بودند. القاعده یمن هم در این لیست قرار دارد. ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان، از سال گذشته حملات خود علیه حوثی‌های یمن و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رییس‌جمهور سابق یمن را آغاز کرد. انصارالله از سال گذشته میلادی با پیشروی به سوی جنوب توانستند بخش‌های مهمی از این کشور از جمله صنعاء، پایتخت را تصرف کنند و موجب فرار عبد ربه منصور هادی، رییس‌جمهوری قانونی یمن، به عربستان شوند. در گزارش سازمان ملل متحد علاوه بر نام بردن از طرف‌های درگیر در یمن، از دیگر نیروهای نظامی در این لیست سیاه سخن به میان آمده است؛ نیروهای نظامی در کنگو، افغانستان، سومالی، آفریقای مرکزی، عراق، مالی، میانمار، سودان، سودان جنوبی، کلمبیا، نیجریه، فیلیپین و سوریه. در این گزارش همچنین با اشاره به حمله هوایی به بیمارستانی در شهر قندوز افغانستان که محل استقرار پزشکان بدون مرز بود، این حمله به «نیروهای بین‌المللی» نسبت داده شده و به همین علت نام امریکا به این لیست سیاه اضافه نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر