برگزاری نشست پاریس بدون حضور رژیم‌صهیونیستی و فلسطین

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۰۰

گروه جهان

جمعه کنفرانسی برای برقراری صلح در خاورمیانه به میزبانی فرانسه در پاریس آغاز شد. فرانسه در تلاش است مذاکرات صلح میان رژیم‌صهیونیستی و فلسطین باردیگر آغاز شود. در نشست پاریس ۲۵ کشور حضور دارند اما از فلسطینی‌ها دعوتی به‌عمل نیامده و رژیم‌صهیونیستی نیز حاضر به شرکت نشده است.

فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه، در سخنرانی خود در ابتدای کنفرانس هشدار داده که در نبود مذاکرات صلح یا به تعویق افتادن، این خطر جدی در خاورمیانه وجود دارد که هرگونه خلأ سیاسی در این منطقه، از سوی نیروهای افراطی پر شود و افراط‌گرایان بیش از پیش قدرت گیرند.

اولاند در سخنان خود تاکید کرد که تلاش برای مذاکرات صلح در خاورمیانه یک ضرورت است. او وضعیت خاورمیانه را بسیار متلاطم و نگران‌کننده توصیف کرد. همزمان ژان مارک آیرو، وزیر خارجه‌ فرانسه، هشدار داد که بدون طرحی برای صلح میان رژیم‌صهیونیستی و فلسطین، هرگونه امیدواری به راه‌حل دو کشور مستقل و صلح میان این دو کشور با «خطر جدی» نابودی مواجه خواهد بود. وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که درحال‌حاضر بدون هیچ برنامه‌ مشخص، رژیم‌صهیونیستی و فلسطین هر روز از امید به حل این مناقشه طولانی ناامیدتر شده و شهروندان‌شان از یکدیگر دورتر می‌شوند. هدف اصلی این کنفرانس از سرگیری مذاکرات و تلاش برای صلح رژیم‌صهیونیستی و فلسطین با تاکید بر قطعنامه‌ها و اسناد بین‌المللی است. وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روسیه، امریکا، مقام‌های اتحادیه عرب و مقاماتی از سازمان ملل متحد در این نشست حضور دارند. کنفرانس اما درحالی شروع شد که نمایندگان هیچ‌یک از طرفین این مناقشه‌ طولانی در آن حضور ندارند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که خواستار مذاکره‌ مستقیم با فلسطینیان است، ابتکار و تلاش فرانسه را بی‌حاصل ارزیابی کرد و حاضر نشد در این نشست حضور یابد. از سوی دیگر دولت فرانسه هیچ‌یک از گروه‌های سیاسی فلسطین را برای شرکت در این نشست دعوت نکرده است. حماس و سه گروه فلسطینی دیگر روز جمعه با صدور بیانیه‌یی نشست پاریس را محکوم کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر