اخبار

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۸۹

پرداخت پاداش‌های کلان هیات‌ مدیره متوقف شد

اصلاحیه ماده ۲۴۱ قانون تجارت مصوب ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۵ در مجلس شورای اسلامی از سوی رییس‌جمهور ابلاغ و براساس آن عضویت در هیات‌مدیره شرکت‌ها و پاداش‌های آنان ضابطه‌مند شد.

به گزارش «تعادل» بر این اساس پاداش هیات‌مدیره به هیچ‌ وجه نباید در شرکت‌های سهامی عام از سه درصد و در شرکت‌های سهامی خاص از 6 درصد سودی که در همان سال به صاحبان سهام قابل پرداخت است، تجاوز کند. همچنین پاداش نمی‌تواند برای هر عضو موظف از معادل یک سال حقوق پایه وی و برای هر عضو غیرموظف از حداقل پاداش اعضای موظف هیات‌مدیره بیشتر باشد.

پاداش هیات‌مدیره در شرکت‌های سهامی خاص پیش از این تا سقف 10درصد و در سهامی عام تا سقف 5 درصد به نسبت سود خالص شرکت‌ها بوده است.

در نامه علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به حسن روحانی، رییس‌جمهور آمده که: «در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم(123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح ماده(241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت که با عنوان طرح یک فوریتی الحاق دو تبصره به ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود با تصویب در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ 20 اردیبهشت ماه 1395 و تایید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ می‌شود.»

در این ابلاغیه آمده است که:

ماده واحده_ ماده(241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به آن الحاق می‌شود:

ماده 241_ با رعایت شرایط مقرر در ماده(134) نسبت معینی از سود خالص سال مالی شرکت که ممکن است جهت پاداش هیات‌مدیره در نظر گرفته شود به هیچ‌وجه نباید در شرکت‌های سهامی عام از سه درصد و در شرکت‌های سهامی خاص از 6 درصد سودی که در همان سال به صاحبان سهام قابل پرداخت است، تجاوز کند.

براساس این گزارش پاداش هیات‌مدیره در شرکت‌های سهامی خاص پیش از این تا سقف 10درصد و در سهامی عام تا سقف 5 درصد به نسبت سود خالص شرکت‌ها بوده است.

در هر حال پاداش نمی‌تواند برای هر عضو موظف از معادل یک سال حقوق پایه وی و برای هر عضو غیرموظف از حداقل پاداش اعضای موظف هیات‌مدیره بیشتر باشد.

مقررات اساسنامه و هر گونه تصمیمی که مخالف با مفاد این ماده باشد، باطل و بلا اثر است.

تبصره 1_ شرکت‌های دولتی، مشمول مقررات این ماده درخصوص پاداش هیات‌مدیره نیستند و تابع حکم مقرر در ماده(78) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 هستند.

تبصره 2_ هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیات‌مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز دوشنبه روز دوشنبه مورخ 20/2/1395 مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ29/2/1395 به تایید شورای نگهبان رسید.

تبصره 1-شرکت‌های دولتی، مشمول مقررات این ماده در مورد پاداش هیات‌مدیره نیستند و تابع حکم مقرر در ماده 78 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 است.

تبصره 2- چنانچه شخصی که عضو هیات‌مدیره یک شرکت است مجددا به عنوان عضو هیات‌مدیره شرکت دیگر انتخاب شود بابت عضویت جدید مجاز به اخذ هیچ نوع دریافتی اعم از حقوق، مزایا و حق حضور در جلسه و پاداش نیست. متخلف از حکم این تبصره ملزم به استرداد وجوه دریافتی به شرکت و نیز پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور است.

هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیات‌مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.


افزایش قیمت سکه

قیمت سکه بعد از چند روز مجددا به کانال یک میلیون تومانی بازگشت و در بازار تهران سکه طرح جدید با 3500تومان افزایش یک میلیون و 2500تومان به فروش رسید. روز پنج‌شنبه در بازار تهران سکه طرح جدید با 3500تومان افزایش یک میلیون و 2500تومان، سکه طرح قدیم با 2هزار تومان افزایش، یک میلیون و یک هزار تومان و نیم سکه بدون تغییر 509 هزار تومان فروخته شد. ربع سکه بدون تغییر 274هزار تومان، سکه گرمی با هزار تومان کاهش 182هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار با 230تومان رشد 101هزار و 801 تومان معامله شد.

قیمت اونس در بازار جهانی طلا با 3دلار و 90سنت افزایش به 1216دلار و ۷۰ سنت رسید.

در بازار ارز دلار با 3تومان افزایش 3478 تومان، یورو با 7تومان رشد قیمت 3914تومان و درهم با 3 تومان افزایش 953 تومان به فروش رسید.


بازدید مدیرعامل از ‌5‌‌شعبه بانک اقتصاد نوین

در ادامه بازدیدهای دوره‌یی از شعب بانک اقتصاد نوین، مدیرعامل این بانک به همراه معاون عملیات بانکی و مدیر امور شعب استان تهران از پنج شعبه این بانک در شهر تهران بازدید و با کارکنان این شعب دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک اقتصاد نوین، حسن معتمدی در این بازدید ضمن تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها گفت: نقشه راه بانک اقتصاد نوین چراغ راه آینده بانک است که آینده بانک را تضمین خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر