اعلام آمادگی اتریش برای تامین مالی پروژه‌های ایران

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۸۲

گروه اقتصاد کلان|

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران که برای شرکت در اجلاس وزرای اقتصادی عضو صندوق اوپک به وین سفر کرده است در حاشیه این اجلاس رودلف شولتن، رییس کنترل بانک اتریش (بانک ضمانت صادرات اتریش) را به حضور پذیرفت.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا) رودلف شولتن در این دیدار ضمن قدردانی از اقدامات به‌ عمل آمده در حل و فصل معوقات بانکی و تلاش صورت‌ گرفته از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ایجاد فصل جدیدی از روابط مالی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور آمادگی خود را برای پوشش و تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های مختلف مورد تایید کشورمان و صدور ضمانتنامه‌های لازم اعلام کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به ملاقات‌ها و مذاکرات گذشته که منجر به حل مشکل معوقات شد بر تسریع در اجرای پروژه‌های مورد نظر تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات به‌ عمل آمده در کشورمان در مورد مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم و مصوبات مجلس شورای اسلامی در این زمینه، آمادگی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای همکاری‌های لازم در تمامی زمینه‌های مالی و بانکی مورد توافق دو طرف را اعلام کرد. رییس کنترل بانک اتریش نیز با اشاره به از سرگیری همکاری‌های بانکی بین دو کشور بر عزم جدی موسسه خود و دولت و بخش خصوصی اتریش برای توسعه همکاری با ایران تاکید کرد.


تاکید بر توسعه همکاری‌ در بخش‌های بانکی

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان همچنین با وزیر دارایی اتریش دیدار و در زمینه همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مربوط به امور بانکی و مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت‌وگو کرد. علی طیب‌نیا با اشاره به توافقات صورت گرفته در ملاقات قبلی هانس جورج شلینگ، وزیر دارایی اتریش با محمد خزاعی، رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران خواستار توسعه همکاری‌های اقتصادی بیشتر دو کشور شد.

وزیر دارایی اتریش از آمادگی این کشور برای همکاری با بانک‌های ایرانی خبر داد و اعلام کرد تاکیدات لازم برای این همکاری‌ها به بانک‌ها صورت گرفته است.

وزیر دارایی اتریش در ادامه با اشاره به حل و فصل موفقیت‌آمیز مسائل بعد از برجام به برخی مقررات موجود بین‌المللی که بانک‌ها برای همه کشورها موظف به رعایت آنها هستند، اشاره و بر تعامل قوی‌تر بین بانکی دو کشور تاکید کرد.

طیب‌نیا نیز در این دیدار ضمن تشریح اقدامات دولت ایران در پیشرفت‌های اقتصادی کشور به اقدامات انجام شده در زمینه شفافیت‌های قانونی مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی اشاره و خواستار هماهنگی بیشتر دو کشور در این

زمینه شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در این ملاقات پیشنهاد تشکیل کمیته ویژه‌یی متشکل از دوایر ذی‌ربط ایران و اتریش با مسوولیت سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و OKB اتریش برای سرعت بخشیدن به اجرایی شدن توافقات انجام شده و رفع برخی مشکلات ناشی از تحریم‌ها و قطع روابط بین دو کشور و کمک به موسسات اتریشی در آینده نزدیک را داد.

این پیشنهاد با استقبال طرف اتریشی روبه‌رو و آن را اقدام مهمی در کمک به موسسات و شرکت‌های اتریشی و گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور دانست.

همچنین طرفین موافقت خود را برای نهایی کردن موافقتنامه‌های اجتناب از اخذ مالیات مضاعف اعلام و مقرر شد در اسرع وقت مذاکرات مربوطه انجام شود.

ضرورت افزایش بهره‌وری از منابع صندوق اوپک

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان همچنین در جلسه وزرای صندوق اوپک که در مقر این صندوق در وین و همزمان با اجلاس وزرای کشور‌های صادر‌کننده نفت، اوپک برگزار شد بر ضرورت افزایش بهره‌وری از منابع صندوق در وام‌های اعطایی به کشور‌های فقیر تاکید کرد. به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا) علی طیب‌نیا طی سخنانی با بیان این مطلب اظهار کرد: در برنامه ۱۰ساله تهیه شده صندوق برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵میلادی اهداف توسعه‌یی خوبی برای کشورهای دریافت‌کننده تسهیلات به ویژه سرمایه‌گذاری در انرژی به ویژه انرژی‌های نو در نظر گرفته شده است. وی گفت: در راستای تلاش‌های موفقیت‌آمیز کمیته سرمایه‌گذاری صندوق اوپک، مدیریت ریسک و مدیریت منابع مالی صندوق از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است و لازم است گزینه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری منابع صندوق در بازارهای مالی در نظر گرفت تا بتوان بر منابع صندوق برای اعطای تسهیلات به کشور‌های نیازمند افزود.

وزیر اقتصاد در ادامه ضمن بررسی برنامه تجهیز منابع صندوق برای تلاش برای کاهش بدهی‌های معوق کشورهای وام‌گیرنده نیز تاکید کرد.

براساس این گزارش، بدهی‌های معوقه کشورهای وام‌گیرنده طی ۵ ساله اخیر از ۱۵درصد به ۴درصد کاهش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر