عربستان به فهرست تهدیدات امنیت ملی ایران اضافه می‌شود

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۷۳

سخنگوی پیشین دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: ضروری است ایران نگرانی‌های کشورهای عضو شورای همکاری را درک و برای رفع آن اقدام کند. ایران باید درک کند که آلترناتیو حکومت آل‌سعود، حکومت آل‌وهاب در عربستان خواهد بود که برای منطقه فاجعه‌آمیز خواهد بود.

به گزارش ایسنا، حسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان در مقاله‌یی در روزنامه هافینگتون پست اظهار کرد: روابط ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس روند تخاصمی بسیار خطرناکی را طی می‌کند که می‌تواند به تقابل تمام‌عیار ختم شود. اخیرا در سمیناری در اروپا بودم که یک دیپلمات اروپایی که با ریاض در مورد ضرورت بهبود روابط با ایران گفت‌وگو کرده بود، به من گفت که ما احساس می‌کنیم منطقه شما با توجه به روند تقابلی میان کشور شما و سعودی شرایطی مشابه وضعیت اروپا قبل از جنگ جهانی اول را طی می‌کند.

وی با بیان اینکه قبل از قطع روابط سعودی با ایران، سه تهدید اصلی امنیت ملی عبارت بودند از: امریکا، رژیم‌صهیونیستی و تروریسم افزود: ریاض بعد از قطع روابط با تهران استراتژی تقابلی تمام عیار علیه ایران را حداقل در هفت محور برگزید. تشکیل جبهه متحد مخفی با صهیونیسم بین‌الملل شامل تل‌آویو علیه ایران. احیای ملی‌گرایی عربی این‌بار نه علیه رژیم‌صهیونیستی بلکه علیه ایران که تصمیمات نشست‌های ماه‌های اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب در راستای این سیاست است. تشکیل جبهه متحد هلال سنی علیه ایران شیعی که تلاش برای همکاری مشترک ریاض، آنکارا و قاهره پیگیری چنین سیاستی است.

موسویان ادامه داد: تشکیل جبهه متحد عربی اسراییلی علیه حزب‌الله لبنان. ممانعت از کاهش خصومت و دشمنی واشنگتن علیه تهران و به بن‌بست کشاندن هرگونه پیشرفت در روابط ایران و غرب. تقویت گستره مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی گروه‌های تروریستی ایرانی همچون سازمان منافقین خلق برای انجام عملیات تروریستی در ایران و طراحی‌های جدید برای ایجاد آشوب در مناطق سنی‌نشین ایران. سخنگوی پیشین دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی استراتژی هفت‌گانه عربستان برای ایران را به این معنا دانست که عربستان به لیست تهدیدات اصلی امنیت ملی ایران اضافه شود. وی خاطرنشان کرد اکنون مهم است که به چند پرسش‌ و ابهام پاسخ دهیم. اول اینکه شورای همکاری‌ خلیج‌فارس در این مسیر شریک تمام عیار ریاض خواهد شد یا خیر؟ عاقبت روند تقابلی سعودی- ایران چه خواهد شد؟ و راه برون‌رفت از این روند خطرناک چیست؟

موسویان گفت: اخیرا در نشستی در مورد روابط ایران و اعراب در دوحه قطر شرکت کردم و روشن بود که عربستان و سایر اعضای شورا در یک نگرانی مشترک هستند و آن اینکه نفوذ و حضور ایران در منطقه و کشورهای عربی عراق، لبنان، سوریه و یمن را یک تهدید تلقی می‌کنند و به معنی استراتژی هژمونی ایران تلقی کرده و اصرار دارند که تحمل نخواهند کرد. اما چهار کشور عمان، امارات، کویت و قطر نگرانی‌های خود در استراتژی محمد‌بن سلمان فرمانده جوان و جدید نیروهای مسلح عربستان سعودی علیه ایران را دارند و به همین دلیل هم حاضر به پذیرش دعوت ریاض برای قطع روابط دیپلماتیک با تهران نبودند. حقیقت این است که ریاض در برجسته کردن تهدید ایران دلیل‌های خود را دارد. ریاض از تغییر استراتژی منطقه‌یی امریکا عصبانی است در حالی که ایران بی‌گناه است. امریکا از انرژی منطقه بی‌نیاز شده و خسارت‌های تاریخی وحشتناکی بابت حملات نظامی به عراق و افغانستان وارد کرده‌اند که تکرار نخواهند کرد. از این رو امریکا می‌خواهد هزینه و خون را کشورهای متحدش بدهند، نه خودش.

موسویان همچنین تصریح کرد: سیاست سرزنش متقابل شورای همکاری و ایران راه‌حل نیست. ضروری است ایران نگرانی‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را درک و برای رفع آن اقدام کند. ایران همچنین باید درک کند که آلترناتیو حکومت آل‌سعود، حکومت آل‌وهاب در عربستان خواهد بود که برای منطقه فاجعه‌آمیز خواهد بود. علاوه بر این کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس هم باید درک کنند که استراتژی جاری هفت گانه ریاض علیه ایران، تخم خصومت دایمی بین ایران و کشورهای عضو شورا خواهد کاشت. شورای همکاری خلیج‌فارس نباید همه پل‌های پشت سر را خراب کند بلکه سایر اعضا باید برای مصالحه تهران و ریاض و شورای همکاری خلیج‌فارس وارد عمل شوند. اتحاد با رژیم‌صهیونیستی نیز در درازمدت پاشنه آشیل آنها خواهد شد. امریکا دیر یا زود از منطقه خواهد رفت و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باید خودشان بار امنیت را به دوش بکشند و این هم یک راه بیشتر ندارد؛ ایجاد یک سیستم همکاری و امنیت مشترک.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر