خبر

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۵۸

مطالبه دولت از خودروسازان

گروه صنعت معاون اول رییس‌جمهور در بازدید از یک شرکت قطعه‌سازی بر توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو و قطعه‌سازی تاکید کرد. اسحاق جهانگیری در بازدید از سالن‌های تولید این شرکت، با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی را جزو برنامه اصلی دولت دانست. وی از قطعه‌سازان خواست به رویکرد داخلی تولید قطعات بیشتر اهتمام بورزند تا نیازهای داخلی خودروسازان از طریق شرکت‌های قطعه‌سازی داخل تامین شود. ازسوی دیگر، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: ساختار درونی شرکت‌های خودروسازی کشور باید اصلاح شود که در این زمینه طرح اصلاح ساختار صنعت خودرو ارائه شده است. آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی کشور دارای مشکلاتی در درون ساختار و نوع مدیریت خود هستند که باعث کاهش بهره‌وری در این صنایع شده است. وی با بیان اینکه نیروی انسانی شاغل در صنایع خودروسازی کشور بسیار بیشتر از حد مورد نیاز و مازاد است، خاطرنشان کرد: با این حال این شرکت‌ها به‌دلیل فشارهای بیرونی اجازه تعدیل نیروهای مازاد را ندارند؛ درحالی که در تمام دنیا شرکت‌های خودروساز به محض کاهش تیراژ تولید نیروهای مازاد خود را تعدیل می‌کنند. وی افزود: تحقیق و توسعه باید به دغدغه اصلی شرکت‌های خودروسازی کشور تبدیل شده و حداقل 3تا 4درصد میزان فروش شرکت‌ها به این حوزه اختصاص یابد با این حال هم‌اکنون این اتفاق نمی‌افتد به‌گونه‌یی که کمتر از نیم‌درصد فروش شرکت‌های خودروسازی صرف تحقیق و توسعه می‌شود. محبی‌نژاد با بیان اینکه طرح اصلاح ساختار صنعت خودرو برای رفع چنین مشکلاتی به معاون اول رییس‌جمهوری و وزارت صنعت ارائه شده است، تصریح کرد: این طرح مکمل طرح احیا و اعتلای صنعت خودرو است که هدف از ارائه آن اصلاح مشکلات و موانع بیرونی صنعت خودروسازی کشور در کنار رفع مشکلات ساختاری و درونی این صنعت است.


طرح مسائل اصناف در دولت

گروه صنعت رییس اتاق اصناف ایران گزارش وضعیت حوزه اصناف و بازار را به معاون اول رییس‌جمهور ارائه کرد. علی فاضلی در دیدار با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، گزارشی از وضعیت حوزه اصناف و بازار را ارائه کرد و گفت: در این دیدار، گزارش بازرسی و نظارت بر بازار تولید و توزیع کشور، الزامات توجه به اصناف در برنامه ششم توسعه همچنین ضرورت حمایت دولت از بنگاه‌های کوچک ارائه شد. رییس اتاق اصناف ایران درخصوص طرح‌های اتاق اصناف ایران در زمینه رونق کسب‌وکار به‌ویژه صنوف تولیدی که منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی درراستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی می‌شود، توضیحاتی به معاون اول ارائه کرد. وی درباره برنامه ششم توسعه نیز کلیات پیشنهادات اتاق اصناف ایران را مطرح کرد که معاون اول رییس‌جمهور نیز قول داد که نماینده دولت در مراحل بررسی برنامه ششم تاکیدات لازم را برای حمایت از طرح‌های توسعه و نوین‌سازی اصناف به عمل آورد. جهانگیری هم با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن برنامه حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک، خواستار ارائه برنامه‌های پیشنهادی در این زمینه ازسوی اتاق اصناف ایران شده.


صادرات ۲ میلیارد دلاری غذا

گروه تجارت مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صادرات بیش از 2میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری صنعت غذای کشور در سال گذشته خبرداد. مهدی صادقی‌نیارکی به وجود 11 هزار بنگاه در حوزه صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی در ایران اشاره کرد و افزود: این تعداد 15 درصد مجموع صنعت ساخت کشور را به خود اختصاص داده که بخش عمده‌یی از این صنایع کوچک و متوسط هستند. وی افزود: در صنعت غذا 100 میلیون تن ظرفیت‌سازی انجام گرفته اما خیلی از این واحدها با ظرفیت پایین در حال تولید هستند. تولید در مقیاس پایین و غیر اقتصادی موجب افزایش هزینه بنگاه‌های تولیدی می‌شود. این مقام مسوول در وزارت صنعت بیان کرد: پروسه صدور مجوز کسب و کار در کشور بسیار طولانی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر