اخبار

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۵۴

سامانه هشدار سریع سیل

در تهران راه‌اندازی می‌شود

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از راه‌اندازی سامانه هشدار سریع سیل تهران در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد صادقی با بیان اینکه شهر تهران از سامانه هشدار سریع سیل بی‌بهره بوده است، اظهار کرد: بر اساس قانون، سازمان هواشناسی مسوولیت اطلاع‌رسانی به‌موقع و هشدار سریع درخصوص وقوع سیل را بر عهده دارد اما در جریان بروز اتفاقاتی همچون توفان سال ۹۳ یا سیل کن که طی سال گذشته رخ داد، سامانه هشدار سریع وجود نداشت. وی افزود: با بررسی این موضوع از سازمان هواشناسی، مسوولان این سازمان اعلام کردند که منابع لازم برای امکانات پیش‌بینی خرد مقیاس مخاطرات جوی را ندارند و تنها می‌توانند بر اساس اطلاعات ماهواره‌یی مکان تغییرات آب و هوایی را بررسی کنند در حالی که تهران با برخورداری از این حجم جمعیت نیازمند اطلاع‌رسانی به موقع درخصوص مخاطرات خردمقیاس را نیاز دارد.

صادقی گفت: بدین‌ترتیب با پیشنهاد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای راه‌اندازی سامانه هشدار سریع سیل، مرکز مطالعات سازمان هواشناسی در فاز اول با همکاری وزارت نیرو، وزارت مسکن و شهرسازی فاز اول مطالعات اجرای این طرح را به انجام رساند.

وی افزود: بدین‌ترتیب مقرر شد شهرداری تهران زیر‌ساخت‌های لازم را برای راه‌اندازی سامانه هشدار سریع سیل شهر تهران فراهم کند و سازمان هواشناسی به عنوان متولی مسوولان این کار را

بر‌عهده بگیرد به‌طوری‌که در سال ۹۵ شاهد فعالیت سامانه هشدار سریع سیل شهر تهران خواهیم بود.


رونق ۳۵درصدی عملیات بندری در بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ثبت ۱۳میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع کالا و رونق ۳۵درصدی عملیات جابه‌جایی محموله‌های بازرگانی در بندر شهید رجایی طی دو ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی «ابراهیم ایدنی» ضمن اشاره به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ابتدای فروردین تا ابتدای خرداد ماه سال ۹۵ اظهار داشت: طی مدت یاد شده، درمجموع ۱۲میلیون و ۹۴۴هزار و ۵۹۱تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد. وی ادامه داد: از مجموع عملیات انجام شده در این بندر، ۷میلیون و ۹۹۰هزار و ۵۹۱تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۴میلیون و ۹۵۴هزار و ۱۶۲ تن اختصاص به مواد نفتی دارد.


استفاده از خطوط ریلی اولویت ترانزیت کالا باشد

عضو هیات‌مدیره راه آهن گفت: استفاده از خطوط ریلی به دلیل ارزانی و امنیت بالا باید انتخاب اول فعالان بخش‌های مختلف در جابه‌جایی و ترانزیت کالا باشد. به گزارش ایرنا، آنه محمد کوسه غراوی روز چهارشنبه در همایش معرفی ظرفیت‌های اینچه برون در کریدور ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان که در گرگان برگزار شد، اضافه کرد: ایران به دلیل موقعیت خاص راهبردی و دسترسی به آب‌های آزاد مرکز ثقل کشورهای منطقه است که می‌توان از این موقعیت مطلوب برای افزایش درآمدها ناشی از ترانزیت کالاهای خارجی استفاده کرد.

وی افزود: سودآوری هر تن ترانزیت کالای خارجی معادل چند تن ترانزیت داخلی است که این تفاوت درآمدی می‌تواند فعالان اقتصادی را به تمرکز بیشتر برای جابه‌جایی کالاهای خارجی ترغیب کند. عضو هیات‌مدیره راه‌آهن ادامه داد: در سال‌های 93 و 94 راه‌آهن کشور 35میلیون تن کالای داخلی و 4میلیون تن کالای خارجی را جابه‌جا کرد اما با این وجود درآمد حاصل از ترانزیت کالاهای خارجی با کالاهای داخلی برابر بود.

غراوی گفت: دولت تدبیر و امید اهتمام زیادی به استفاده از خطوط راه‌آهن برای حمل و نقل کالاها دارد که این توجه منطقی منجر به افزایش درآمدها شد. وی بیان کرد: در سال 92 ترانزیت انواع کالا توسط راه‌آهن 530هزار تن بود که این رقم در سال 94 به یک میلیون و 546تن رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر