عقب ماندگی نوسازی تاکسی‌ها در برنامه 5 ساله شهرداری

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۵۱

رییس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از عقب‌ماندگی نوسازی تاکسی‌ها نسبت به برنامه 5 ساله شهرداری تهران خبر داد و گفت: اگر جایی از برنامه 5 ساله ایراد و اشکال دارد، درصدد رفع و اصلاح این مشکلات تا قبل از پایان امسال باشید.

محسن سرخو در جریان چهل و دومین نشست کمیته که به بررسی اجرایی شدن مصادیق برنامه 5 ساله دوم شهرداری در حوزه حمل و نقل اختصاص داشت، اظهار کرد: تصویب برنامه 5 ساله دوم شهرداری از اقدامات خوب و مثبت این دوره از شورا بوده که تفاوتی‌هایی در حوزه حمل و نقل با برنامه 5 ساله اول دارد.

البته در برخی از اهداف برنامه که خیلی مهم و حیاتی بوده، نتوانستیم به نتایجی برسیم و در بعضی از اهداف نتوانستیم کاری انجام دهیم. وی با اشاره به بحث تاکسیرانی توضیح داد: در بحث نوسازی تاکسی‌ها با هدف هیبریدی و برقی در برنامه 5 ساله بسیار عقب هستیم شاید نیاز به یک ساز و کار و انعطاف‌پذیری زیادتری داریم.

سرخو یادآور شد، برای ورود خودروهای هیبریدی بهتر است یک نوع مدل اعلام نشود و از چندین خودرو با مدل‌های برقی و هیبریدی از طریق شرکت‌های خصوصی و غیرخصوصی استفاده شود. البته شرکت‌های خارجی هستند که در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی که در جلسه حضور داشت، گفت: 500 دستگاه خودرو وارد ناوگان شده و با هفت شرکت سرمایه‌گذار که نوع خودرو هم مشخص شده است، قرارداد داریم.

روی 59 هزار تاکسی، معاینه فنی به صورت رایگان انجام شده است. سرخو نیز گفت: یکی از آلاینده‌های شهر تهران تاکسی‌ها هستند و مسوولیت شما در این زمینه بسیار زیاد است. رییس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در بحث موتورسیکلت‌ها نیز بیان کرد: موتورهای برقی یکی دیگر از آیتم‌های برنامه 5 ساله بوده است که طبق برنامه 5 ساله باید سالانه 10هزار موتور برقی جایگزین موتورسیکلت‌های بنزینی شود که حداقل در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد موتورهای غیربرقی تردد نکنند که در این رابطه نیز انعطاف‌پذیری کم بوده است. در این بحث باید استفاده شخصی و کاری تعریف شود زیرا موتور در تهران استفاده متعدد دارد یک استفاده واحد ندارد ما باید همه ظرفیت‌ها را به کار‌ گیریم تا برنامه 5 ساله محقق شود.

سرخو درباره اتوبوسرانی پایتخت نیز گفت: در برنامه 5 ساله باید تعداد 1000دستگاه اتوبوس بهسازی یا به ناوگان افزوده شود همچنین 400دستگاه در سالهای 93 و 94 باید برقی می‌شد. اما آنچه اتوبوسرانی با بودجه شهرداری تهیه کرده است، تعداد ورودی با تعداد خروجی که سال به سال هم فرسوده می‌شود، تطبیق ندارد در واقع مطابق با برنامه 5 ساله باید سالی 6000 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان و 6000 دستگاه اتوبوس نوسازی می‌شد در صورتی که درحال حاضر 1000دستگاه به فرسوده‌ها اضافه شده است و نتوانستیم طبق برنامه عمل کنیم.

رییس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران همچنین درباره واگذاری خطوط بی. ‌آر. تی به شرکت‌های خصوصی ابراز نگرانی کرد و گفت: به هیچ عنوان خطوط را واگذار نکنید زیرا مردم از این خطوط رضایتمندی خود را اعلام کرده‌اند اگر می‌خواهید خطی را واگذار کنید، خطوط جدید راه‌اندازی کنید.

در بحث پرکیلومتر نیز می‌توانید از رانندگان شرکت واحد که تمایل به بازخریدی دارند، استفاده کنید و در این باره سخت‌گیری صورت نگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر