کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۴۹

برنامه وزارت بهداشت برای مزارع آبیاری‌شده با فاضلاب

رییس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت با اشاره به نقش تعاملات بین‌بخشی در راستای تامین سلامت عمومی جامعه، در عین حال گفت: کاهش مزارع سبزی و صیفی که با فاضلاب و پساب غیراستاندارد آبیاری می‌شوند، به صورت جدی در دستور کار اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت در سال جاری است. به‌گزارش ایسنا، غلامرضا شقاقی با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار و ایمن‌سازی جامعه در برابر طغیان این نوع بیماری‌ها، اظهار کرد: تدوین برنامه‌های عملیاتی جامع با همکاری دستگاه‌های درون و برون‌بخشی از انتظارات وزارت بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشکی در این رابطه است. وی با تاکید بر کاهش مزارع سبزی و صیفی که با فاضلاب و پساب غیراستاندارد آبیاری می‌شوند، از این اقدام به عنوان مهم‌ترین راهکار کاهش آمار بیماری‌های واگیردار به ویژه وبا در کشور یاد کرد و گفت: این برنامه به صورت جدی در دستور کار اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت در سال جاری است. شقاقی در پایان نیز با اشاره به اهمیت سلامت آب شرب تصریح کرد: افزایش نظارت بهداشتی، کنترل کیفی آب شرب، بازآموزی کارشناسان کنترل‌کننده طغیان بیماری و افزایش درصد مطلوبیت کلرسنجی آب نیز از اقدامات موثر در راستای تامین سلامت جامعه و سالم‌سازی آب شرب است.


انتقاد پرستاران به طرح تربیت «بهیار یک ساله»

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، تربیت بهیار یک ساله را تهدیدی برای وظایف پرستاری دانست و گفت: اگر این طرح اصلاح نشود، جامعه پرستاری گرفتار خواهد شد. به گزارش مهر، علی اشرف رحمان پناه عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، تربیت کمک پرستار یک ساله یا همان بهیار یک ساله را تهدیدی برای جامعه پرستاری دانست و گفت: من به مسوولان سازمان نظام پرستاری انتقاد دارم که چرا نتوانسته‌اند به‌عنوان متولیان حوزه پرستاری، این مشکل را حل کنند. وی با تاکید بر تبعات منفی حضور کمک پرستار در مراکز درمانی با توجه به شرح وظایف نامشخص این افراد، افزود: من معتقدم اگر این اتفاق بیفتد، جامعه پرستاری دچار مشکلات جدی خواهد شد. زیرا، عملکرد این افرادبه پای پرستاران نوشته می‌شود. رحمان پناه با اشاره به شنیده‌ها در ارتباط با وعده‌هایی که به این افراد داده می‌شود، گفت: شنیده شده به کسانی که متقاضی آموزش کمک پرستاری یک ساله هستند، وعده داده‌اند که ظرف یک سال پرستار می‌شوید. وی ادامه داد: ممکن است نیت طراحان اصلی طرح این نباشد، اما کسانی که از این محل سوءاستفاده می‌کنند، فقط به دنبال منافع مادی و جذب مشتری هستند. عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور به اعضای جلسه هشدار داد که مراقب تبعات این طرح باشند. وی افزود: کمک‌پرستار یک ساله گریبان پرستاری را خواهد گرفت و اگر دیر شود، نمی‌توان از گرفتاری‌های این طرح خلاص شد.


سودجویان چای

به‌دنبال سود 100 برابری

رییس سازمان چای کشور گفت: سودجویان قصد دارند چای سنواتی و تاریخ مصرف گذشته را که کیلویی 100تومان خریدند، با ورود به کارخانجات مختلف و افزودن عطر و اسانس کیلویی 10هزار تومان بفروشند.

محمد ولی روزبهان با تاکید بر اینکه سال قبل شاهد کاهش 25میلیون دلاری واردات چای بوده‌ایم، تصریح کرد: در سال 1394 و 1393 حدود 4000 هکتار از باغات چای رها شده که 68 هکتار آن متعلق به فومن بود مجدد به چرخه تولید بازگشت. روزبهان با بیان اینکه بازگشت باغات چای رهاشده به چرخه تولید باعث اشتغالزایی برای 4000نفر شد، گفت: سال گذشته 19هزار و 600تن چای خشک تولید شد و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز این میزان به حدود 22 و 23هزار تن افزایش یابد. رییس سازمان چای کشور با بیان اینکه خریداران چای سنواتی تولید 1388 خواهان عرضه و توزیع آن به بازار هستند، ابراز کرد: مصرف چای حداکثر سه سال است و امکان عرضه پس از سه سال و گذشت تاریخ مصرف آن امکان‌پذیر نیست. روزبهان با بیان اینکه استاندار گیلان تمام قد در برابر سودجویان ایستاده است، گفت: افراد سودجو قصد دارند چای سنواتی خریداری شده به قیمت 100تومان را با ورود به کارخانجات مختلف و افزودن عطر و اسانس کیلویی 10هزار تومان به فروش برسانند. وی با اشاره بر اینکه سال گذشته چای 250میلیارد تومان درآمد برای اقتصاد استان به ارمغان آورده است، ادامه داد: براساس تصویب ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ریاست استاندار گیلان، چای تولید شده سنواتی سال 88 در انبارها فقط باید با رعایت ساز و کار ساده برای تولید اسانس و... صادر شود. روزبهان افزود: میزان تولید سالانه چای 20هزار تن است و این درحالی است که چای سنواتی موجود در انبارها 50هزار تن یعنی دو و نیم برابر تولید یکسال است.


یارانه صادراتی شیرخشک و لبنیات در راه است

وزیرجهاد‌کشاورزی گفت: یارانه صادراتی شیرخشک (و معادل آن لبنیات) تازه ابلاغ شده اما هنوز در اختیار قرار نگرفته است و باید ببینم چه می‌شود، اما وزارت جهادکشاورزی (برای تنظیم بازار) خود اقدام به جمع‌آوری و خرید حمایتی شیرخام دامداران می‌کند. به گزارش تسنیم، محمود حجتی در خصوص آخرین وضعیت یارانه صادارتی شیر خشک (لبنیات) اظهار کرد: این یارانه صادراتی تازه ابلاغ شده اما هنوز در اختیار قرار نگرفته است و باید ببینیم چه می‌شود. این یارانه به صادرکنندگان پرداخت خواهد شد. وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی (برای تنظیم بازار شیر خام) اقدام به خرید حمایتی و جمع‌آوری شیرخام دامداران کرده و آنها را تبدیل به شیر خشک می‌کند. وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا مانند سال‌های گذشته یارانه مصرفی شیر (فرآورده‌های لبنی) به مردم اختصاص خواهد یافت یا خیر؟ گفت: این موارد را دولت و شورای اقتصاد باید پاسخگو باشند و بنده در ارتباط با تولید صحبت می‌کنم. بنابر این گزارش یارانه صادراتی شیر خشک و معادل آن فرآورده‌های لبنی برای رقابت‌پذیری و حضور در بازارهای منطقه‌یی 200میلیارد تومان ابلاغ شده است و صادر‌کنندگان منتظر اختصاص آن هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر