از منطقه

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۲۷

استقراض ترکیه با صدور صکوک به بازارهای جهانی

ترکیه که با کمبود جدی پس‌اندازهای داخلی روبه‌روست برای تامین بخشی از کسری تراز ارزی خود با صدور اوراق بهادار اسلامی(صکوک) از بازارهای جهانی استقراض می‌کند.

به گزارش ایرنا، سازمان خزانه‌داری ترکیه اعلام کرد، صکوک این خزانه‌داری پنج ساله و از جنس دلار خواهد بود و از امروز در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است. این نخستین باری است که ترکیه از نوامبر سال 2014 تاکنون اقدام به صدور اوراق بهادار اسلامی به بازارهای سرمایه می‌کند. خزانه‌داری ترکیه این اوراق را توسط بانک انگلیسی اچ.اس.بی.سی، استاندارد چارترد و ان.بی.دی کاپیتال امارات در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد. انتشار این اوراق در آستانه اقدام بانک مرکزی امریکا برای افزایش نرخ بهره‌ها دقت‌برانگیز است. خزانه‌داری ترکیه اعلام نکرده که چه میزان از این اوراق را می‌خواهد به سرمایه‌گذاران عرضه کند. ترکیه از اول سال جاری میلادی تاکنون از بازارهای سرمایه جهان سه میلیارد دلار استقراض کرده که برابر یک سوم برنامه استقراض خارجی این کشور است. نسبت پس‌اندازهای داخلی در ترکیه حدود 12درصد است. براساس آمارهای رسمی ترکیه حدود 400میلیارد دلار بدهی خارجی دارد.


پاکستان تولید برق هسته‌ای را افزایش می‌دهد

پاکستان که تولید 40هزار مگاوات برق هسته‌یی را تا سال 2050 در برنامه دارد تا چند هفته آینده عملیات احداث واحد سوم نیروگاه هسته‌یی در شهر کراچی را به کمک یک شرکت چینی آغاز می‌کند. رسانه‌های پاکستان به نقل از سخنگوی«شرکت ملی هسته‌یی چین» نوشتند که واحد سوم نیروگاه هسته‌یی کراچی با استفاده از رآکتور پیشرفته از نوع نسل سوم ساخته خواهد شد. «پن جیان مینگ» سخنگوی شرکت ملی هسته‌یی چین گفته است که این دومین نیروگاه هسته‌یی است که چین با استفاده از رآکتورهای نسل سوم در پاکستان می‌سازد و سال گذشته نیز از این نوع رآکتور برای ساخت واحد دوم نیروگاه کراچی استفاده شد. در این گزارش‌ها به ظرفیت تولید برق فاز جدید نیروگاه کراچی اشاره نشده است. این سخنگو با بیان اینکه رآکتور نسل سوم که قرار است در واحد سوم نیروگاه کراچی مورد استفاده قرار گیرد با استفاده از فناوری‌های بسیار پیشرفته ساخته شده و چین به دنبال آن است تا این فناوری را به سایر کشورها نیز بفروشد.


تعیین سیاست‌های

اقتصاد کلان «اوراسیا»

سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا دستورالعمل‌های سیاست‌های اقتصاد کلان کشورهای عضو را برای سال‌های 2016 و 2017میلادی تعیین کردند. جلسه شورای عالی اقتصادی اوراسیا با حضور«ولادیمیر پوتین»، «نورسلطان نظربایف» «سرژ سرکیسیان»، «الکساندر لوکاشنکو» و «الماسبیک آتامبایف» به ترتیب روسای جمهوری فدراسیون روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد. به گزارش کیانیوز، «تیگران سرکیسیان» رییس هیات‌مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت: در این نشست، سند ضد بحران اقتصادی و شناسایی مهم‌ترین چالش‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت پیش روی اقتصاد کشورهای عضو اوراسیا مشخص و به تایید اعضا رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر