اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۱۶

دو صنعت جدید آماده ورود به بورس تهران

دکتر قالیباف‌اصل گفت: فرآیند آماده‌سازی دو صنعت جدید برای پذیرش در بورس تهران درحال نهایی شدن است. حسن قالیباف‌اصل در حاشیه عرضه اولیه سهام واسپاری ملت با اعلام خبر فوق به پذیرش صنعت جدید هتل‌داری در بورس تهران اشاره کرد و گفت: موضوع پذیرش هتل‌های زنجیره‌یی هما متعلق به تامین اجتماعی هفته آینده در هیات پذیرش مطرح می‌شود و امیدوارم که با پذیرش و عرضه آن در بورس تهران موافقت شود. وی خاطرنشان کرد: فرآیند آماده‌سازی نیروگاه جهرم به عنوان نخستین شرکت دارای سیکل ترکیبی در بورس برای پذیرش درحال انجام است و تا پایان خرداد ماه به هیات پذیرش می‌رود. شرکت آسان پرداخت فعال در خدمات بانکی است و درج شده و آماده‌سازی آن درحال انجام است. تلاش می‌کنیم هر چه زودتر نهایی شود و شاهد عرضه سهام آن در بورس تهران باشیم. وی در جمع خبرنگاران حاضر در تالار معاملات به برنامه‌ریزی بورس تهران برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق اوراق بدهی اشاره و اظهار کرد: بورس تهران در زمینه اوراق بدهی برنامه‌ریزی مستمر و بلندمدت دارد. همچنین برای درج و عرضه اوراق بدهی دولت و شرکت‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در زمینه آشنایی شرکت‌ها با تامین مالی از طریق بازار اوراق بدهی بازاریابی و اطلاع‌رسانی خوبی انجام شده است. مدیرعامل بورس تهران افزود: بورس تهران در روزهای پایانی سال گذشته عرضه 50 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی نفتی را در کارنامه خود ثبت کرد. این رقم در بازار سرمایه و در این حجم بی‌سابقه بود. همچنین در بهار امسال عرضه‌هایی مانند صکوک رایتل در زمینه اوراق بدهی و صکوک انجام گرفت که جزو بازار بدهی محسوب می‌شود. با توجه به برنامه‌های دولت امسال حدود 30اوراق بدهی در بازار را به ارزش 30هزار میلیارد تومان عرضه می‌کنیم. استقبال خوب در زمینه اوراق بدهی نشان می‌دهد بازار سرمایه، پتانسیل خوبی در زمینه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق اوراق بدهی را دارد.


بازارهای سهام آسیا

دوباره ملتهب شد

بازارهای سهام آسیا با انتظار سرمایه‌گذاران برای انتشار آمار اقتصادی مهمی که دورنمای افزایش نرخ‌های بهره امریکا در دو ماه آینده را مشخص خواهند کرد میان صعود و سقوط در نوسان بودند. شاخص ‌ام اس سی ‌ای بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه کمتر از 0.1درصد رشد کرد و به 129.04واحد رسید. این شاخص در بحبوحه نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به برنامه بانک مرکزی امریکا برای افزایش نرخ‌های بهره 1.6درصد در ماه مه اُفت کرد که بزرگ‌ترین کاهش از زمان کاهش 1.83درصدی در ماه فوریه بوده است.

شاخص نیک‌کی 225 ژاپن 0.8درصد رشد کرد و به 17101.81واحد رسید درحالی که کسپی کره جنوبی کمتر از 0.1درصد رشد کرد و در 1985.27واحد ایستاد. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ کمتر از 0.1درصد اُفت کرد و به 20810.29واحد رسید درحالی که شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین با 0.1درصد رشد در 2918.78واحد قرار گرفت. شاخص اس‌اند پی/ ای اس ایکس 200 استرالیا با 0.9درصد کاهش به 5332.30 واحد رسید. شاخص‌های سهام در تایوان، سنگاپور، اندونزی و فیلیپین بالاتر ایستادند اما شاخص سهام نیوزیلند اُفت کرد.

اوایل روز چهارشنبه دو نظرسنجی نشان داد که فعالیت کارخانه‌یی چین در ماه گذشته ضعیف بود و نتیجه‌بخش نبودن اقدامات محرک اقتصادی پکن را منعکس کرد. یک شاخص رسمی مدیران خرید کارخانه در چین ماه گذشته به 50.1 واحد رسید. رقم بالای 50 به منزله رشد و رقم پایین 50 رشد منفی است. نظرسنجی خصوصی کایشین مارکیت بدبینانه‌تر بود و نشان داد شاخص مدیران خرید کارخانه از 49.4واحد در ماه آوریل به 49.2واحد در ماه مه کاهش یافته است. با این همه توجه اصلی در آسیا به ژاپن معطوف شده است. شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور قرار است تاخیر در افزایش مالیات بر فروش را اعلام کند. دور بعدی افزایش مالیات قرار است در آوریل سال آینده باشد که نرخ آن از 8درصد کنونی به 10درصد افزایش داده می‌شود اما نخست‌وزیر ژاپن قصد دارد این افزایش را تا سال 2019 به تاخیر بیندازد.


منطقه آزاد اروند

مرکز بورس کالای ایران

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: در منطقه آزاد اروند قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوب و مناسبی برای راه‌اندازی بورس کالا وجود دارد. محمد اسکندری در حاشیه بازدید و افتتاح پروژه‌های منطقه آزاد اروند اظهار کرد: با توجه به بررسی قابلیت برخی از کالاهای مهم مانند تولیدات کشاورزی، دامی و برخی از کالاهای پتروشیمی در منطقه آزاد اروند می‌توانیم این منطقه را برای برخی از کالاها که در بورس کالاهای ایران معامله می‌شود به یک مرکزی از بورس کالای کشور تبدیل کنیم. وی تالار بورس منطقه آزاد اروند را سومین تالار کشور نام برد و افزود: می‌توان از ظرفیت شعبه‌های کارگزاری‌های بورس مختلف در این منطقه استفاده کرد و فعالیت‌های این منطقه را چند برابر کرد. اسکندری درخصوص معامله و ورود ذرت، گندم و جو در بازار بورس ایران گفت: امسال هیات دولت تصویب کرد که ذرت، گندم و جو کشور از طریق بورس کالای ایران معامله شود و خوزستان که کل ذرت تولیدی آن وارد بورس شد، نمونه موفق این کار است. وی ادامه داد: اگر بتوانیم معاملات محصولات کشاورزی در بورس کشور را ارتقا دهیم هم می‌توانیم فاصله دریافت پول خریدار تا تحویل پول به فروشنده و تحویل کالا به خریدار را مناسب‌تر دهیم و از طرفی با ورود و عرضه این محصولات در بورس، بار مالی دولت نیز بسیار کم خواهد شد که این مساله می‌تواند به خودکفایی بخش کشاورزی کمک کند. اسکندری، قابلیت‌های موجود در منطقه آزاد اروند را برای راه‌اندازی بورس کالا مساعد دانست و گفت: ظرفیت‌های تجاری زیادی در این منطقه وجود دارد و بورس کالا می‌تواند حجم تجارت در این منطقه را بیشتر کند. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در بورس گفت: تجارت در بورس شفاف‌تر می‌شود و نقش واسطه‌ها را می‌توان به نقش سازنده‌تری تبدیل کرد و اطلاعات قابل دسترس‌تری داشته باشیم؛ در نتیجه رقابت سالم‌تر شده و سود تولیدکننده و مصرف‌کننده از معاملات خود افزایش خواهد یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر