روی کدال نشست

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۱۵

کسب 786 میلیون ریال سود واگذاری «خگستر»

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در دوره یک ماهه منتهی به 31 اردیبهشت ماه 94 معادل 786میلیون ریال سود کسب کرد. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در دوره یک ماهه منتهی به 31 اردیبهشت ماه 95 تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده سه هزار و 410میلیارد و 615 میلیون ریال و ارزش بازار 6 هزار و 197میلیارد و 599 میلیون ریال در سبد سهام خود داشت. براساس این گزارش، بهای تمام شده این شرکت طی ماه گذشته معادل سه میلیارد و 33میلیون ریال کاهش یافت و در پایان دوره یک ماه به مبلغ سه هزار و 407میلیارد و 582 میلیون ریال رسید. ارزش بازار آن نیز در این دوره معادل 197 میلیارد و 132میلیون ریال کاهش یافت و معادل 6 هزار و 467میلیون ریال اعلام شد. شرکت در دوره یک ماهه یاد شده تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده یک میلیارد و 229میلیون ریال تحصیل کرد. «خگستر» در اردیبهشت ماه امسال تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده چهار میلیارد و 262میلیون ریال و مبلغ پنج هزار و 48میلیون ریال واگذار کرد و معادل 786میلیون ریال سود کسب کرد.


تعدیل سنگین یک سهم کوچک

شرکت نوسانی و کوچک شیشه و گاز با اصلاح بودجه سال جاری دست به تعدیل سنگین و خیره‌کننده 806 درصدی سود هر سهم زد که از قرار معلوم غیرعملیاتی و ناشی از محاسبه زمین‌هاست. شرکت شیشه و گاز از تک سهم‌های نوسانی حاضر در بورس است که طی سال جاری با رشد 45درصدی قیمت از 388تومان اول سال به 563 تومان 29 اردیبشهت و قبل از توقف نماد برای مجمع عادی به طور فوق‌العاده رسیده است.

براساس این گزارش «کگاز» با سرمایه 25میلیارد تومانی دارای سه سهامدار حقوقی و شامل گسترش پایاصنعت سینا با 51 درصد، سرمایه‌گذاری ملی ایران با 16.8و بنیاد مستضعفان با 7.6درصد مالکیت است. این شرکت درحالی پیش از این نخستین سود سال مالی اسفند جاری را 257ریال پیش‌بینی کرده بود که در اصلاحیه‌یی، این متغیر مهم را با رشد خیره‌کننده 806 درصدی به 2328ریال افزایش داده که از قرار معلوم غیرعملیاتی و ناشی از محاسبه زمین‌هاست. دی سال گذشته سعید بیات، مدیرعامل این شرکت با اعلام توضیحاتی درباره افزایش تولید و عرضه سهام حق تقدم استفاده نشده، شایعه فروش زمین مهرآباد را تکذیب کرده بود. به این ترتیب باید منتظر ارائه توضیحات مدیران این شرکت کوچک و تولید‌کننده شیشه‌های مظروف مانند بطری نوشیدنی بود. محصولات بلور و بطری این شرکت با برند شوگا شناخته می‌شود.


افزایش سرمایه ۲۱۵ درصدی «خزر»

اعلام اظهارنظر حسابرس درباره افزایش سرمایه ۲۱۵درصدی فنرسازی زر از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب شد تا سهم این شرکت با صف خرید حدود دو میلیون سهمی روبه‌رو شود. شرکت فنرسازی زر 26 اسفند سال گذشته اعلام کرد قصد افزایش سرمایه 150درصدی دارد که از مطالبات سهامداران و آورده نقدی تامین خواهد شد اما بعداز تصمیم هیات‌مدیره در 26 اردیبهشت مقرر شد، سرمایه «خزر» 215درصد شده و از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها تامین شود. حال بعد از گذشت 17روز از این تغییر اظهارنظر حسابرس در این مورد منتشر شد و با اعلام آن در کدال، سهام این شرکت با صف خرید حدود دو میلیونی روبه‌رو شد.


اعلام افزایش سرمایه 237 درصدی پارس خودرو

پارس خودرو درحالی 25 فروردین سال جاری برنامه افزایش سرمایه 110درصدی قبلی را به 237درصد تغییر داده بود که بار دیگر این برنامه را با یک تغییر مهم به جریان انداخت. اعلام این تصمیم موجب شد تا سهام این شرکت در همان دقایق اولیه دیروز بازار با رشد قیمت و صف خرید همراه شود.

براساس این گزارش«خپارس» در دور قبلی اعلام کرده بود، این میزان افزایش سرمایه را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی تامین خواهد کرد اما در تصمیمی جدید و طبق مصوبه 11خرداد هیات‌مدیره قصد دارد علاوه بر مطالبات سهامداران و آورده نقدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز اقدام کند.

به این ترتیب در صورت تایید حسابرس و مجوز سازمان بورس، سرمایه بیش از 677 میلیارد تومانی با حدود 237درصد افزایش به بیش از 2هزار و 277میلیارد تومان خواهد رسید. هدف از این تامین مالی، خارج شدن شرکت از شمولیت ماده 141قانون تجارت، اصلاح ساختار مالی، تامین سرمایه در گردش مورد نیاز اعلام شده است. اعلام این تغییر به رشد 5 درصدی قیمت و صف خرید سنگین و 14میلیون سهمی این شرکت منجر شد.

در شرایطی پارس خودرو نخستین درآمد هر سهم سال مالی اسفند 95 را 25ریال سود اعلام کرده که سایپا بهمن سال گذشته برای این شرکت و 6 زیرمجموعه دیگر اعلام کرد، قصد افزایش سرمایه و کاهش سرمایه دارد و طبق جدولی که به سازمان بورس ارائه کرد برای پارس خودرو برنامه افزایش سرمایه 750میلیارد تومانی داشت و قرار بود 20 اسفند با برگزاری مجمع فوق‌العاده‌یی این تصمیم را نهایی کند که به نتیجه‌یی نرسید. همچنین سایپا در آن جدول اعلام کرده 10شهریور سال جاری، سرمایه «خپارس» را کاهش خواهد داد. با این اوصاف و درحالی افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها فعلا مشمول مالیات 25درصدی بوده و احتمال معافیت آن مطرح است که باید منتظر تحقق یا عدم تحقق این وعده بود.


تاپیکو قادر به تحقق سود ۹۴ نشد

تاپیکو از عدم فروش بلوک ۱۷درصدی پتروشیمی ایلام به ارزش 1.2هزار میلیارد تومان خبر داد و آماده بازگشایی نماد شد. تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) برای تحقق سود سال مالی 31 اردیبشهت 94 اقدام به برگزای مزایده 1.2هزار میلیارد تومانی 17درصد سهام پتروشیمی ایلام (با تعیین زمان بازگشایی پاکت‌ها در 30 اردیبهشت) کرده بود اما قادر به فروش این دارایی نشد. براساس این گزارش، این هلدینگ 4.35هزار میلیارد تومانی در برابر سود 227ریالی سال مالی 94 برای هر سهم در سال مالی آینده 230ریال سود پیش‌بینی کرده که یک درصد بیشتر است. در این رابطه اسلام خسروی، عضو هیات‌مدیره و معاون پشتیبابی- مالی تایپکو با ارسال نامه‌یی به سازمان بورس اعلام کرد: پیرو نامه شماره 1561مورخ 28 اردیبهشت 95 این هلدینگ درخصوص آگهی فروش 17درصد سهام شرکت پتروشیمی ایلام به استحضار می‌رساند واگذاری این سرمایه‌گذاری برای سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 95 محقق نشده است. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد نماد این شرکت که از اول خرداد متوقف شده، آماده بازگشایی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر