اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۱۴

واگذاری 1283میلیارد ریال سهم دولتی در بورس

بالغ بر 1283میلیارد ریال سهم دولتی از ابتدای امسال تاکنون به صورت تدریجی در بورس فروخته شده است. از ابتدای امسال تا به امروز بالغ بر 1283 میلیارد ریال سهم دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی در بورس اوراق بهادار واگذار شده است. بر اساس این گزارش از این میزان واگذاری یک هزار و 95میلیارد ریال به صورت بلوکی و 188 میلیارد ریال به صورت تدریجی واگذار شده است. همچنین از 1283میلیارد ریال سهم دولتی فروخته شده در سال جاری، 1250میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه یک ماده دو قانون اصل 44 و 33میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه دو ماده 2 این قانون بوده است.


هفتمین عضو حقوقی هیات‌مدیره فرابورس مشخص شد

تکلیف هیات‌مدیره ۷ نفره شرکت فرابورس با تعیین عضو حقوقی هفتم مشخص شد. در جریان مجمع سالانه دو روز پیش شرکت فرابورس ایران و بعد از تصویب صورت‌های مالی و میزان سود تقسیمی، انتخابات اعضای حقوقی هیات‌مدیره برای دو سال آینده انجام شد که با بروز اختلاف‌نظر در مورد آرا بانک ملی و کانون کارگزاران بورس، تکلیف 7 هیات‌مدیره نهایی به بعد از بررسی‌های سازمان بورس موکول شد. براساس این گزارش، حال نتیجه بررسی سازمان بورس حکایت از آن دارد که بانک ملی ایران به عنوان هفتمین عضو حقوقی شرکت فرابورس تعیین شده و این بانک در کنار 6 عضو دیگر شامل بورس تهران، صبا تامین، گروه مالی پارسیان، سرمایه‌گذاری امید، گروه مالی ملت و مرکز مالی ایران قرار گرفته است. به همین دلیل و با توجه به مفاد اساسنامه ارکان بورس مانند شرکت‌های بورس و فرابورس و... مقرر شده نماینده سازمان بورس این موضوع را با هیات‌مدیره سازمان در میان گذاشته تا در پایان وقت اداری روز گذشته، تصمیم نهایی برای هفتمین عضو اتخاذ و سپس صورت جلسه قابل ارائه به مراجعی مانند اداره ثبت شرکت‌ها آماده شود. با این اوصاف باید منتظر اعلام رسمی و نهایی سازمان بورس بود تا ترکیب قطعی هیات‌مدیره 7 نفره شرکت فرابورس ایران مشخص شود.


عزم دولت در شفافیت با اعمال معافیت‌های مالیاتی

ساعات پایانی روز سه‌شنبه متن بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص فهرست مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس مرتبط با قانون مالیات بر ارزش افزوده منتشر شد. معافیت‌های مالیاتی برای خدمات معاملات بورسی حاکی از عزم دولت در حمایت از فعالیت‌های شفاف‌ مالی و اقتصادی است که از طریق بورس و اوراق بهادار محقق می‌شود. جعفر جمالی معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این خبر گفت: از چند سال پیش، جلسات کارشناسی مشترک و متعددی بین سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان امور مالیاتی جهت تعیین مصادیق خدمات معاملات مشمول معافیت مالیاتی موضوع بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده برگزار می‌شد. در این جلسات کار حقوقی و کارشناسی مفصلی صورت گرفت که نهایتا در جلسه مشترکی با حضور روسای دو سازمان انجام گرفت با موارد ابلاغی در بخشنامه شماره 17/95/200 مورخ 10خرداد 95 موافقت شد و همچنین اجرایی شدن معافیت مذکور از تاریخ 16 بهمن 91 مورد تصریح قرار گرفت. این مقام مسوول تصریح کرد: معافیت‌های مالیاتی برای خدمات معاملات بورسی حاکی از عزم دولت در حمایت از فعالیت‌های شفاف‌ مالی و اقتصادی است که از طریق بورس و اوراق بهادار محقق می‌شود. هدف سازمان بورس از این تلاش حمایت از ناشران و نهادهای مالی و سرمایه‌گذاران بورسی بوده که با تصمیم قانون‌گذار و همراهی سازمان امور مالیاتی گامی موثر در جهت تحقق اصول و پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و ایجاد بازار شفاف، منصفانه و رقابتی برداشته شد. وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های مستمر سازمان بورس و اوراق بهادار سرانجام عمده اقلام فهرست پیشنهادی بورس از خدمات معاملات اوراق بهادار و کالا توسط ریاست سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد، گفت: در ادامه این فعالیت، کارگروه مشترکی برای تعیین تکلیف سایر مصادیق موردنظر و پیشنهادی سازمان بورس مانند خدمات پردازش اطلاعات مالی و رتبه‌بندی اوراق بهادار، مشاوره سرمایه‌گذاری، کارمزد نهادهای مالی بابت تنظیم گزارش معاملات و... در دستور کار قرار گرفته که امید است این موارد نیز به‌زودی نهایی شود.


وجود 173 صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه

نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه درحال حاضر 173 صندوق سرمایه‌گذاری فعال داریم، اظهار کرد: از این شمار، 94 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، 48 صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت، 15صندوق سرمایه‌گذاری درآمدی، 3صندوق پروژه، 10صندوق زمین و ساختمان و 3صندوق جسورانه (صدور موافقت اصولی) هستند. علی سعیدی با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری شده که یکی از مشکلات دیرینه صنعت بورس از حیث تنوع ابزار برطرف شود، گفت: امروز تنوع بهتر ازگذشته در بازار سرمایه وجود دارد و از مجموعه‌یی از ابزار مالی نظیر اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اسناد خزانه، اوراق رهنی، قراردادهای آتی کالا و غیره به قصد تامین مالی یا پوشش ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سال 1389 تاکنون از این ابزارها 12هزار میلیارد تومان برای تامین مالی استفاده شده است و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که طی یک برنامه پنج‌ساله این میزان را به 150هزار میلیارد تومان برسانیم. سعیدی به نهادهای مالی که به عنوان ویترین سرمایه وجود دارد و مجموعه بازنشستگی می‌تواند از آنها استفاده کند، اشاره کرد و گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان از این جمله هستند. 417 نهاد مالی فعال داریم که از جمله آنها می‌توان به 108 کارگزار، 13 نهاد مشاوره سرمایه‌گذار، ۹ شرکت تامین سرمایه، 27 شرکت هلدینگ، 72 شرکت سرمایه‌گذاری و 5شرکت پردازشگر اطلاعات مالی اشاره کرد. سعیدی به برنامه‌ها و اهداف راهبردی مدنظرکه به وسیله آن صندوق‌های بازنشستگی نیز بتواند در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند، اشاره کرد و گفت: افزایش ارزش بازار سهام، افزایش ارزش، حجم و تعداد دفعات معاملات بازار سرمایه، توسعه داد و ستد الکترونیک در بازار سرمایه، سهولت دسترسی به بازار، افزایش ارزش معاملات بورس‌ها، افزایش پذیرش شرکت‌های سهامی جدید، افزایش سهام شناورآزاد شرکت‌های پذیرفته شده و افزایش شفافیت و دسترسی به اطلاعات ازجمله این اهداف راهبردی هستند. باید درصنعت بیمه و بازنشستگی به شیوه مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها بیش از پیش توجه کرد در این زمینه سیاست‌گذاری و انتخاب ترکیبی مناسب از مدیریت شرکت‌ها و ایجاد سبدهای سرمایه‌گذاری، سیاست‌گذاری برای ایجاد بهبود ساختار مدیریت سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری برای پذیرش تمام شرکت‌های زیرمجموعه در گام اول و سپس عرضه سهام و ایجاد ترکیب جدی از جمله پیشنهادهای پیش‌روست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر