حرکت زیگزاگی در قعر کانال

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۱۳

گروه بورس

روز گذشته در پی کاهش محدود قیمت نفت در بازار‌های جهانی، نمادهای گروه پتروشیمی و شیمیایی از وابسته‌های صنعت نفت با کاهش قیمت روبه‌رو شده و شاخص کل را نیز تحت تاثیر قرار دادند و با وجود توجه سرمایه‌گذاران به صنعت خودرو و صف خرید روی نمادهای این صنعت، شاخص کل 60 واحد منفی شد.

از طرف دیگر نزدیک شدن شاخص کل به کانال 75هزار واحدی عاملی برای نگرانی برخی سهامداران و عرضه روی نمادهای بانکی، معدنی و فلزی شد.

همچنین شرایط مبهم اقتصادی ایران و نا امیدی از نتایج مجامع شرکت‌های بورسی عاملی برای عدم توجه سهامداران به بازار شد اما در عین حال ارزش بازار در رقم 323 هزار و 200میلیاردتومان باقی ماند.

البته روز گذشته بسیاری از صف فروش‌ها که در ابتدای ساعت معاملاتی در برخی از گروه‌های مهم بازار تشکیل شده بودند در اواخر روز به کمک پذیره‌نویسی یک میلیارد و نیم سهم شرکت اعتباری ثامن و جابه‌جایی درون‌گروهی سهامدار عمده بانک آینده جمع‌آوری شدند.

همچنین از نکات قابل توجه بازار در روز گذشته می‌توان به افت مجدد ارزش معاملات اشاره کرد؛ در روز چهارشنبه نسبت به روز قبل‌تر ارزش معاملات حدود 8 میلیارد تومان افت کرد و از 185میلیارد تومان به مرز 178میلیاردتومان رسید.


افت 60 واحدی شاخص کل بورس

به گزارش«تعادل» شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات چهارشنبه 12خرداد ماه 95 با کاهش 60 واحدی به رقم 76هزار و 84 واحد رسید. شاخص کل ‌هم‌وزن اما با افزایش 14واحدی عدد 13هزار و 779واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 5واحدی به رقم 84هزار و 812 واحد رسید.

شاخص بازار اول نیز درحالی با کاهش 74واحدی به رقم 53 هزار و 222واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 63 واحدی عدد 166هزار و 481واحد را به نمایش گذاشت. شاخص آیفکس نیز در پایان این معاملات با افت 1.6واحدی به ارتفاع 814.7 واحد منتقل شد.

طبق این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 31واحد، بانک پاسارگاد با 20واحد و پالایش نفت بندرعباس با 16واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو با 30واحد، پتروشیمی پردیس با 27واحد و بانک کارآفرین با 19واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات بورس تهران نیز روز گذشته به بیش از 177میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن853 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 79هزار و 352 نوبت دادوستد بود. طی این معاملات نماد معاملات شرکت‌های افرا نت، گروه صنعتی بارز، گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، پتروشیمی فجر، گروه صنعتی پاکشو، شیرین‌دارو، کارخانجات تولیدی شهید قندی یزد از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های نفت ایرانول، همکاران سیستم، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا و بیمه نوین بازگشایی شدند.


روند معاملات روز گذشته بورس و فرابورس

از طرفی روز گذشته برای نخستین ‌بار 10درصد از کل سهام شرکت واسپاری ملت متعلق به شرکت گروه مالی ملت در بازار دوم بورس تهران به قیمت هر سهم 106تومان کشف قیمت شد. همچنین نماد معاملاتی اوراق صکوک اجاره گروه سرمایه‌گذاری با توجه به پرداخت آخرین اجاره‌بهای سه ماهه این اوراق در روز دوشنبه‌ این هفته در پایان معاملات دیروز متوقف شد؛ از سوی دیگر یک میلیارد و 500 میلیون سهم در دست انتشار شرکت اعتباری ثامن (در شرف تاسیس) به قیمت هر سهم یک‌صد تومان از طریق بازار فرابورس پذیره‌نویسی شد.

در سمت دیگر بازار سرمایه و در فرابورس 158میلیون حق تقدم بانک آینده در بازار پایه توافقی میان کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده جابه‌جا شد؛ این درحالی است که در این نماد معاملاتی با وجود سفارش عرضه 50 میلیون سهمی اما تقاضای 340میلیون سهمی به قیمت هر سهم 10تومان در پایان معاملات دیروز درج شد.

روز گذشته نماد«خساپا» باز هم به ترتیب با 132میلیون سهم به ارزش 164میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار روز گذشته را از آن خود کرد. در نماد معاملاتی فولاد کاویان نیز 39.5میلیون سهم به ارزش کمتر از 6 میلیارد تومان در بازار پایه توافقی از کد سهامدار عمده حقیقی با معامله درون‌گروهی روبه‌رو بود.

در نماد معاملاتی باغ‌میشه نیز 37میلیون سهم به ارزش بیش از 9میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی کد به کد شد. شرکت توسعه شهری توس‌گستر نیز شاهد معاملات کد به کد سهامدار عمده حقوقی در جریان بازار خرده‌فروشی بورس تهران بود.

در زامیاد اما بیش از 16میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان کد ‌به ‌کد شد.

در سخت‌آژند نیز اندکی بیش از 10میلیون سهم به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان میان کدهای درو‌ن‌گروهی سهامدار عمده حقوقی جابه‌جا شد. همچنین گسترش صنایع انرژی آذراب به دنبال برنامه معاملات انتقالی خود شاهد جابه‌جایی 8میلیون سهمی به ارزش بیش از 2میلیارد ریال به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده بود. لیزینگ رایان سایپا نیز دیروز شاهد جابه‌جایی 7میلیون سهمی به ارزش بیش از 2میلیارد تومان در این نماد معاملاتی بود و اما در نماد معاملاتی بانک پاسارگاد علاوه بر معاملات دوطرفه از سوی سهامدار عمده حقیقی، بازار سهام شاهد بازارگردانی ضعیف سهام در این نماد معاملاتی بود.

بر همین اساس در گروه سایر کانی‌های غیرفلزی بودجه برآوردی شرکت شیشه و گاز با سرمایه 25میلیارد تومانی برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه 95 به رقم 2328ریال اعلام شد؛ این درحالی است که سود هر سهم پس از کسر مالیات «کگاز» در گزارش قبلی این سال مالی 257ریال اعلام شده بود که اکنون با تعدیل مثبت 806درصدی خود را آماده بازگشایی در هفته آینده کرده است.

در این نماد معاملاتی که پیش از این بنیاد مستضعفان از عدم تصمیم برای فروش زمین خبر داده بود به تازگی آگهی مزایده فروش زمین مهرآباد این شرکت منتشر شده و گزارش‌ها حاکی از واگذاری این دارایی‌ به شرکت نوشابه ساسان حکایت دارد که بر این اساس سهامدار عمده بنا دارد این درآمد غیرعملیاتی را از طرق افزایش ظرفیت تولید و فروش شرکت به سود عملیاتی مداوم تبدیل کند.

عرضه‌های بورس کالا

تالار صادراتی بورس کالای ایران روز چهارشنبه 12خرداد ماه عرضه 55 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی مجتمع فلات مرکزی ایران را به قیمت 11دلار در هر تن تجربه کرد. 30هزار و 600 تن قیر و 200تن عایق رطوبتی نیز در این تالار عرضه شد. همچنین 26هزار تن شمش هزار پوندی 99.8شرکت ایرالکو و یک هزار و 512 تن سبدمیلگرد شرکت ذوب آهن اصفهان در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.

براساس این گزارش، تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در این روز شاهد عرضه 58 هزار و 754 تن انواع قیر، گوگرد، مواد شیمیایی و مواد پلیمری بود. همچنین200تن جو دامی، 950تن ذرت دانه‌ای، 89 تن روغن کلزا، 20هزار تن سویا، 400 تن شکر سفید، 500 تن کنجاله آفتابگردان پلیت و 3هزار تن کنجاله سویا در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه شد.


عبور ارزش معاملات بورس انرژی

از 320 میلیارد ریال

در مجموع ارزش کل معاملات روز سه‌شنبه 11خردادماه 95 روز بورس انرژی در آستانه برگزاری مجمع سال مالی 1394 بیش از 320میلیارد و 444میلیون ریال شد.

در تابلو سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یک سال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در تمامی نمادهای فعال 249 هزار و 80 قرارداد به ارزشی بیش از 233میلیارد و 720میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

در این روز کل معاملات صورت گرفته در عرضه‌های عادی و عرضه‌های مازاد بازار فیزیکی معادل 8 هزار و 517 تن به ارزشی قریب به 86میلیارد و 724میلیون ریال بود.

در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای حلال 402، حلال 404، حلال 410، نفتای سنگین تصفیه نشده، نفتای سبک، آیزوریسایکل و آیزوفید پالایش نفت شیراز، متانول پتروشیمی فن‌آوران، متانول پتروشیمی شیراز، حلال 410 پالایش نفت آبادان، نفتای سنگین پالایش نفت تهران، پنتان پلاس پتروشیمی پارس و برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی و در رینگ بین‌الملل بورس انرژی کالاهای حلال 402 پالایش نفت تبریز و نفت کوره 280 پالایش نفت تبریز مورد عرضه قرار گرفت که از نکات حائز اهمیت معاملات این روز می‌توان به معامله تمام عرضه صورت گرفته نفتای سنگین پالایش نفت تهران به حجمی برابر با 5000 تن در رینگ داخلی بورس انرژی ایران اشاره کرد.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی روز گذشته (چهار‌شنبه 12خرداد 95)، کالاهای برش سنگین، گاز بوتان صنعتی، گاز پروپان صنعتی و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام، آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، قطران ذوب‌آهن اصفهان و نفتای سنگین پالایش نفت تهران به ترتیب با حجم‌های 1012تن، هزار تن، هزار تن، 200هزار تن، هزار تن، 200تن و 500 تن عرضه شد. عرضه‌های فوق در کنار معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، بازار روز گذشته بورس انرژی ایران را رقم زد و در مجموع حجم عرضه‌های روز گذشته بورس انرژی به حدود 5 هزار تن رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر