درآمد مالیاتی 35درصد افزایش یافت

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۵۰۶

گروه اقتصاد کلان|

کاهش درآمدهای نفتی، طی دو سال اخیر دولت را به این فکر انداخته است تا برای تامین منابع مورد نیاز خود تمرکز بیشتری را به حوزه مالیات معطوف کند. هرچند پیش‌تر سهم مالیات در درآمدهای دولت، ناچیز بود اما این‌بار با کمرنگ‌تر شدن سهم نفت به واسطه افت قیمت جهانی، دولت هم به مالیات به عنوان گزینه‌یی بالقوه برای افزایش درآمدهای خود می‌نگرد. کاهش معافیت‌های مالیاتی، اخذ مالیات از بخش‌هایی که پیش از این به واسطه‌یی معاف از مالیات بودند و اصلاح شیوه مالیات ستانی ازجمله ابزارهایی است که در جهت افزایش درآمدهای مالیاتی مورد توجه قرار گرفته است. در این میان، در حالی که دولت می‌کوشد تا گستردگی درآمدهای مالیاتی را در سبد درآمدی خود افزایش دهد، معاون ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور نیز از افزایش 35درصدی درآمد مالیاتی در سال جاری خبر داده است.

علیرضا طاری‌بخش با اشاره به درآمد 860میلیارد ریالی مالیات در سال جاری گفت: از این میزان درآمد مالیاتی، 37درصد متعلق به مالیات بر ارزش افزوده و مابقی مختص مالیات مستقیم است.

به گزارش «ایسنا»، این مقام مسوول نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری را 9درصد اعلام کرد و گفت: 6درصد از این نرخ مالیات و 3درصد نیز عوارض سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست. طاری‌بخش خاطرنشان کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، 8پروژه به دارایی معرفی شده که از این تعداد، دو پروژه مرتبط به امور مالیاتی و یک پروژه منحصر و مختص به مالیات ارزش افزوده است. وی افزود: مالیات بر واحدهای صنفی تاثیر منفی ندارد بلکه می‌تواند سرمایه در گردش را بهبود بخشد.

طاری‌بخش اظهار کرد: مودیان مشمول اجرای قانون مالیات موظفند در مبادلات و عرضه کالاها مالیات و عوارض ارزش افزوده را از خریداران وصول کرده و برابر مقررات به حساب‌های تعیین شده سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

در همین حال رییس مالیاتی شهر و استان تهران از قطعی شدن مالیات نیمی از صاحبان مشاغل سال 93 خبر داده است. رییس امور مالیاتی شهر و استان تهران با بیان اینکه برای مالیات بر درآمد نیمی از صاحبان مشاغل در سال ۹۳ برگ قطعی صادر شده است، گفت: هنوز اطلاعات سامانه ملی املاک برای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی ارائه نشده است و از آن بی‌خبرم.

حسین بنی‌صفار در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به اخذ مالیات از خانه‌های خالی طبق اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، اظهار کرد: در قانون پیش‌بینی شده تا وزارت راه و شهرسازی سامانه ملی اسکان و املاک کشور را تهیه کند و باید از آنها پرسید که وضعیت ایجاد سامانه چگونه است.

رییس امور مالیاتی شهر و استان تهران در پاسخ به این سوال که باید 6ماه پس از تصویب قانون این سامانه ایجاد می‌شد، اکنون سازمان مالیاتی دسترسی به آن دارد، تصریح کرد: تاکنون چیزی ارائه نشده و موضوع در حال پیگیری است. باید از مسوولان پرسید که چه کاری انجام داده‌اند.

بنی‌صفار در مورد اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی با توجه به نامشخص بودن وضعیت سامانه ملی املاک و اسکان کشور چه می‌شود، گفت: تاریخ اجرای مالیات بر خانه‌های خالی دو سال بعد از خالی بودن است و نگران عقب افتادن آن نباشید، به موقع اجرا می‌شود.

وی در مورد برگه قطعی مالیات سال 93 مشاغل بند «ج» گفت: برای بیش از 50درصد مودیان این مشاغل در شهر و استان تهران برگه قطعی مالیات 93 صادر شده و تلاش می‌کنیم، تا پایان خردادماه تکلیف اکثر پرونده‌ها روشن شود.

در ادامه اخبار مالیاتی روز گذشته، سازمان امور مالیاتی نیز آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل را تا 20روز دیگر اعلام کرد. بر این اساس، صاحبان مشاغل فقط تا پایان خردادماه مهلت دارند تا اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1394 خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

اگر مودیان مالیاتی برای اظهارنامه‌های خود پس از موعد مذکور اقدام کنند، علاوه بر اینکه از معافیت‌های مقرر قانونی محروم می‌شوند، مشمول جرایم غیرقابل بخشش نیز خواهند شد. فرم اظهارنامه الکترونیکی عملکرد سال ۱۳۹۴ روی سایت سازمان امور مالیاتی قرارداده شده و صاحبان مشاغل می‌توانند از هم‌اکنون با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس

WWW. TAX. GOV. IR نسبت به ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی اقدام کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر