دعوت از سوئدی‌ها برای ورود به محیط امن ایران

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۴۹۹

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سومین مقصد از سفرهای اروپایی خود، روز گذشته وارد استکهلم، پایتخت سوئد شد. وی پیش از این با سفر به دو کشور لهستان و فنلاند، علاوه بر دیدار با مقامات سیاسی و اقتصادی این کشورها، در نشست‌های اقتصادی مشترک نیز شرکت و سخنرانی کرد. به عقیده کارشناسان همکاری‌های اقتصادی با محوریت بخش خصوصی، یکی از مهم‌ترین مباحث مورد رایزنی ظریف و هیات تجاری 60 نفره همراه وی در ورشو و هلسینکی بوده است.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه کشورمان در نخستین برنامه دیدار خود از سوئد با میکاییل دامبری وزیر نوآوری و امور شرکت‌های سوئد دیدار و ضمن تشریح ظرفیت‌های اقتصادی و انسانی ایران، گفت: ایران قبلا نخستین شریک تجاری سوئد در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بوده و سوئد از وجهه خوبی در بازار ایران برخوردار است. وزیر امور خارجه با ابراز امیدواری از اینکه روابط اقتصادی دو کشور در مرحله پسابرجام به جایگاه قبلی خود بازگردد، اظهار داشت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سنگین ایران، آلودگی هوا، انرژی‌های نو و مدیریت پسماند ازجمله زمینه‌های عملیاتی گسترش این روابط است. دامبری نیز در این دیدار ضمن استقبال از افزایش همکاری‌های دو کشور، ابراز امیدواری کرد همایش اقتصادی ایران- سوئد که در استکهلم با حضور هیات اقتصادی همراه دکتر ظریف برگزار ‌شد زمینه ارتباط بیشتر شرکت‌های دو کشور را فراهم کند.


محیطی امن‌تر از ایران برای سرمایه‌گذاری نخواهید یافت

در همین راستا، رییس دستگاه دیپلماسی کشور بعد از این دیدار در نشست مشترک اقتصادی- بازرگانی ایران و سوئد که در هتل شرایتون استکهلم برگزار شد شرکت و به سخنرانی پرداخت. وی در این نشست که وزیر امور اتحادیه اروپا و تجارت سوئد و 230نفر از فعالان اقتصادی دو کشور در آن حضور داشتند، اظهار داشت: حضور بخش خصوصی ایران و سوئد در این نشست نشان از فرصت‌های زیادی است که در اقتصاد، امنیت و توسعه دو کشور وجود دارد. ایرانی‌هایی که در این نشست حضور دارند در تجارت سوئد فعال هستند و می‌دانید که ایرانی‌ها مردم جدی هستند و وقتی قراردادی می‌بندیم به قول خود عمل می‌کنیم و به آن متعهد هستیم. وزیر امور خارجه یادآور شد: ما مذاکرات بسیار طولانی در موضوع هسته‌یی انجام دادیم و کسی هم فکر نمی‌کرد تا این حد به تعهدات خود متعهد باشیم. وی با بیان اینکه ما به تعهدات خود عمل کردیم و در هیچ موردی خلف وعده نداشتیم، اظهار امیدواری کرد که با همکاری هیات تجاری از حرف‌های‌مان فراتر برویم و بتوانیم از ثمرات برجام استفاده کنیم.

ظریف تاکید کرد: من همه را برای همکاری با ایران تشویق می‌کنم چراکه شما محیطی امن‌تر از ایران پیدا نخواهید کرد و وجود این امنیت به‌دلیل حکومت و قدرت نظامی نیست بلکه به واسطه اتکا و اعتماد به مردم است. رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: این مردم هشت سال دفاع مقدس را پیش بردند و با مجاهدت، صدام را عقب راندند. ما در طول تحریم‌هایی که کلینتون (رییس‌جمهوری اسبق امریکا) به آنها تحریم‌های فلج‌کننده می‌گفت، ایستادیم و این به دلیل آن است که به مردم خود اتکا و اعتماد داریم. وی تصریح کرد: ما افتخار می‌کنیم که دهمین مجلس را تشکیل دادیم و یک روز هم تاکنون بدون مجلس نبودیم. مردم ما معتقدند تغییر سیاست‌ها باید از طریق صندوق‌های رای دنبال شود. وزیر امور خارجه همچنین در پایان خاطرنشان کرد: جوانان ایرانی در حوزه‌های مختلف ازجمله ICT، دارو و علوم هسته‌یی، حرفه‌یی هستند و همه اینها به‌صورت بومی به دست آمده و برآمده از اتکا به توان داخلی بوده است.


سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه برنامه کاری خود در استکهلم با استفان لوون نخست‌وزیر سوئد نیز دیدار و درخصوص گسترش روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی مورد اهتمام دو کشور گفت‌وگو و رایزنی کرد.

ظریف در این ملاقات با ابلاغ سلام حسن روحانی و ابراز امیدواری نسبت به انجام سفر نخست‌وزیر سوئد به تهران، بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی تاکید کرد. بحران‌های منطقه غرب آسیا و ضرورت حل سیاسی آن و اهمیت تسهیل ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق بحرانی موضوع دیگر رایزنی‌های ظریف و نخست وزیر سوئد بود. لازم به ذکر است، ظریف هنگام دیدار با نخست‌وزیر سوئد با وزیر مسکن این کشور که ایرانی است و در این ملاقات حضور داشت با زبان فارسی احوالپرسی کرد.


لزوم گسترش همکاری‌ها در پسابرجام

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، صبح روز گذشته با حضور در محل ساختمان وزارت خارجه سوئد با خانم مارگوت والستروم همتای سوئدی خود دیدار و بر توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های بین‌المللی تاکید کرد. ظریف در این دیدار به حضور هیات اقتصادی بزرگ همراه خود در این سفر و برگزاری همایش بازرگانی مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها در مرحله پسابرجام باید گسترش یابد. وی همچنین در نشست خبری مشترک با همتای سوئدی خود، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شرایط حقوق بشر در ایران تصریح کرد: برخی، سیاه‌نمایی درمورد حقوق بشر در ایران را به کسب‌وکار خود مبدل کرده‌اند. هر کشوری می‌تواند در حوزه حقوق بشر، خود را ارتقا دهد. ما تنها کشوری در منطقه هستیم که انتخابات آزاد داریم و اخیرا پس از انتخابات سراسری در ایران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. رییس دستگاه دیپلماسی ایران بااشاره به اینکه تلاش‌هایی در سوئد و دیگر کشورها برای سیاه‌نمایی در مورد ایران صورت گرفته است، تاکید کرد: من فکر می‌کنم بسیاری از ایرانیان مقیم سوئد، کماکان به ایران سفر می‌کنند، ایران را وطن خود می‌دانند و خواستار افزایش روابط میان ایران و سوئد هستند. من فکر می‌کنم شما باید به این افراد گوش فرا دهید نه به اندک افرادی که از طریق تبلیغات منفی علیه ایران به دنبال منافع شخصی خود هستند.


برای توسعه، باید باورها را جابه‌جا کنیم

در همین راستا، محسن جلال‌پور رییس اتاق بازرگانی ایران که ظریف را در این سفرها همراهی می‌کند، با حضور در نشست تجاری ایران و سوئد ضمن تاکید بر احیای روابط بانکی دو کشور، اظهار داشت: امروز برخی شرکای اروپایی ایران مانند اتریشی‌ها و ایتالیایی‌ها با پیشگامی در فعال‌سازی خدمات بانکی، اجازه داده‌اند علاقه و سابقه بنگاه‌های دو طرف، به کار و تجارت واقعی تبدیل شود. متاسفانه این امر در مورد سوئد صادق نیست؛ احیای روابط جدی کارگزاری بین بانک‌های ما روند مطلوبی ندارد و این سبب شده سوئد فرصت‌های کار در ایران و منطقه را کمتر پیدا کند.

جلال‌پور با تاکید بر اینکه 200 تا 300میلیون دلار مبادله سالانه میان دو کشور، در شأن ایران و سوئد و سابقه دوستی طولانی این دو کشور نیست، گفت: «گونار میردال» اقتصاددان معروف سوئدی که جایزه نوبل در رشته اقتصاد را دریافت کرده، معتقد است «برای توسعه، باید باورها را جابه‌جا کنیم»؛ اکنون ما در آستانه یک تحول بزرگ قرار داریم و در پساتحریم، دوستان قدیمی ایران و سوئد باید برای افزایش همکاری‌های دوجانبه تلاش کنند. رییس اتاق ایران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در ایران مشغول بهبود فضای کسب‌و‌کار هستیم و امیدوارم در فضای به وجود آمده بتوانیم ارتباط بسیار بیشتری با بانک‌ها و فعالان اقتصادی سوئد برقرار کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر