جای خالی نظام تامین مالی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۴۱۹

گروه اقتصاد اجتماعی|

سپیده پیری|

رونمایی از دو پروژه مجازی در بخش تعاون بهانه‌یی شد تا صبح دیروز جمعی از اهالی رسانه به همراه حمید کلانتری معاون تعاون، مهدی حسین‌زاده مدیرعامل صندوق ضمانت و سرمایه‌گذاری بخش تعاون، محمد علی سهمانی مدیرعامل بانک توسعه تعاون، تعدادی از اتحادیه‌های صاحب‌نام بخش تعاون و مجریان و موسسان پرتال جامع میهمان علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند. در این برنامه علی ربیعی ضمن رونمایی از دو طرح «تامین مالی جمعی» و «پرتال جامع تعاون» به تشریح مزایای این اقدامات برای بخش تعاون پرداخت. گزارش «تعادل» از این نشست را در ادامه می‌خوانید.


بیش از 50درصد مردم علاقه‌ای به استفاده از تسهیلات بانکی ندارند

ربیعی گفت: «یکی ازگرفتارهای بزرگ ما فقدان نظام تامین مالی برای واحد‌های خرد و کوچک و متوسط است و متاسفانه تاکنون سیستم بانکی هیچ برنامه‌یی برای بنگاه‌های خرد و کوچک نداشته است. باید نظام تامین مالی را برای کسانی که فعالیت‌های اقتصادی را از سطح خرد و کوچک آغاز می‌کنند طراحی و تعریف کنیم.» وزیر تعاون با بیان اینکه بیش از 95 درصد اشتغال کشور در واحد‌های خرد و کوچک رخ می‌دهد بر لزوم تامین مالی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تاکید کرد.

وی با تاکید بر جذب سرمایه‌های خارجی و تجمعی سرمایه‌های داخلی و اعتمادسازی در مردم برای جمع سرمایه‌های خرد گفت: بی‌تردید به اشتغال فراگیر نیاز داریم و مسیر این نوع اشتغال از تعاونی‌ها می‌گذرد. وی با تاکید بر اینکه در بخش تعاون، ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه و افزایش ظرفیت اشتغال وجود دارد، گفت: سعی داریم با کمک بخش‌های غیردولتی، ظرفیت‌های بخش تعاون بالفعل شود. وزیر کار همچنین بر زنجیره‌یی کردن فعالیت‌های تعاونی‌ها تاکید کرد و گفت: تعاونی‌ها با اتصال به یکدیگر می‌توانند برای بازار محصولات خود و همچنین افزایش توان تولید، در اقتصاد کشور نقش جدی ایفا کنند. وی افزود: «ما معتقدیم که کارهای بزرگ با پول‌های خرد و سرمایه‌های اندک انجام می‌شود و قطعا این ظرفیت با استفاده از پتانسیل‌های بخش تعاون کشور با اطمینان بیشتری انجام‌پذیر خواهد بود.»


شکل‌گیری بازار مجازی در پرتال

سید حمید کلانتری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در ادامه اظهار کرد: «سیاست ما ارتقای بهره‌وری در بخش تعاون است و دنبال رقابت‌پذیرتر کردن تعاونی‌ها هستیم.» وی افزود: استراتژی ما در وزارتخانه تعاون حرکت به سمت کاهش هزینه تمام شده کالا و افزایش کیفیت خدمات است. انتظاری که از اتحادیه‌های تعاونی داریم این است که در کارآمدتر شدن هیات‌مدیره‌ها و مدیریت تعاونی‌ها تلاش کنند. کلانتری با اشاره به ظرفیت اشتغال یک میلیون و 700هزار نفری تعاونی‌ها افزود: در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کشور و مردم است که در صورت عدم پیش‌بینی راهکارهای موثر برای حل آن تبعات و آسیب‌های متعدد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به دنبال دارد. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سرمایه اول برای راه‌اندازی این پرتال را 50 میلیارد ریال ذکر کرد و درباره بازار مجازی تعاون نیز اظهار کرد: این بازار زمینه تسهیل خرید و فروش تولیدات و محصولات تعاونی را به شکل مجازی فراهم می‌کند.

به گفته وی بازار مجازی آرزوی دیرینه تعاونگران در حوزه مبادلات بخش تعاون بود و با راه‌اندازی آن امکان خرید و فروش محصولات بخش تعاون فراهم خواهد شد. بازار مجازی تعاون بخشی از پرتال جامع تعاون است. بر اساس ضرورت جدی که در تقویت تعاونی‌ها وجود دارد این بازار در قالب یک تعاونی سهامی عام امروز رونمایی شد و آغاز به کار کرد. هدف این بازار این است که بین تعاونی‌ها تعاملات اقتصادی جدی برقرار شود و خرید و فروش انجام شود. دور‌ترین تعاونی که در نقطه دور افتاده کشور کالایی تولید کند، می‌تواند کالای خود را در سایت مجازی تعاون عرضه کند. تعاونی‌های بزرگ‌تری که کار صادرات انجام می‌دهند، می‌توانند خریدار این تعاونی باشند و به عبارتی بازار در بازار انجام دهیم و تولید‌کنندگان کسب و کارهای مختلف بتوانند تعامل کنند.


هم‌افزایی علمی و انتقال تجارب

معاون تعاون از افزایش 65 درصدی نرخ ضمانت‌های صندوق ضمانت و سرمایه‌گذاری تعاون خبر داد و گفت: «ظرفیت افزایش این رقم تا 150درصد هم وجود دارد اما متاسفانه در برخی استان‌ها هیچ تقاضایی برای این صندوق ارسال نمی‌شود.» وی همچنین به ارتباط بخش تعاون با صندوق کارآفرینی و امید اشاره کرد و گفت: «تسهیلات 4 درصدی این صندوق می‌تواند بسیاری از تعاونی‌های کوچک را احیا کند.»

وی در رابطه با ماهیت این پرتال گفت: «پرتال جامع تعاون به شیوه شرکت تعاونی سهامی عام «هفتا» تشکیل شده که اعضای آن با مالکیت هر یک 5 درصد توسط اتاق تعاون تهران، بانک توسعه تعاون، شرکت توسن، پیشگام رسانه پارس، سامانه آریاهمراه و شرکت سرمایه‌گذاری آسیاکام (سهامی عام) تشکیل شده است. معاون تعاون آغاز به کار پرتال جامع تعاون، اشتراک دانش، انتشار اخبار و رویدادهای مهم تعاونی‌های سراسر جهان، انتقال تجارب موفق را از جمله مزیت‌های این اقدام خواند و افزود: «پرتال می‌تواند نقش کلیدی را ایفا کند که مشاور بخش تعاون باشد و دانش فعالان این بخش را به صورت گسترده با همه دغدغه‌مندان این بخش به اشتراک بگذارند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر