پای بحران اقتصادی بر گلوی سرطانی‌ها

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۴۱۱


گزارش‌های تازه محققان خارجی نشان از آن دارد که بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ جهان با افزایش شدید مرگ و میر ناشی از سرطان مرتبط شده است. به گفته محققان کالج امپریال لندن، نرخ بیکاری و کاهش هزینه‌های سلامت عمومی با بیش از ۲۶۰هزار مورد مرگ اضافی ناشی از سرطان تا سال ۲۰۱۰ مرتبط بوده است. اکثر این تعداد مرگ‌ها، ۱۶۰هزار نفر، در اتحادیه اروپا روی داده است.

گزارش این مطالعه، شامل ۷۰ کشور و در مجموع بیش از ۲میلیارد نفر بوده است. دکتر ماهیبن ماروتاپو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «سرطان علت اصلی مرگ در سطح جهان است، از این‌رو پی بردن به نحوه تاثیر تغییرات اقتصادی بر میزان بقای ناشی از سرطان مهم و اساسی است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما در این مطالعه دریافتیم افزایش شمار بیکاری با افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان مرتبط بوده است، اما پوشش سلامت جهانی در مقابل این تغییرات نقش حفاظتی داشته است. این مساله به خصوص برای موارد مربوط به سرطان‌های قابل درمان نظیر سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان روده وجود داشته است.» محققان اذعان می‌کنند، هزینه‌های مربوط به بخش سلامت عمومی ارتباط تنگاتنگی با مرگ‌های ناشی از سرطان دارد و کاهش این هزینه‌ها می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود. این در حالی است که پیش از این نیز، رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نسبت به شیوع رو به افزایش سرطان در کشور هشدار داده و عنوان کرده بود که آمار مرگ و میر بر اثر سرطان در ایران، بالاتر از کشورهای پیشرفته دنیاست. دکتر ایرج خسرونیا اظهار داشت: سرطان ازجمله بیماری‌هایی است که در کشور ما عوارض زیادی به دنبال دارد که این مساله ناشی از عدم توجه به مقوله «خودمراقبتی» است که کمتر در جامعه ما اتفاق می‌افتد. وی با اعلام اینکه آمار ابتلا به سرطان در کشورمان رو به افزایش است، افزود: متاسفانه مردم ما کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و وقتی بیماری مزمن شد، آن وقت اقدام به درمان می‌کنند که دیگر خیلی دیر شده است. خسرونیا به تغییر سبک زندگی، مصرف زیاد غذاهای آماده و فست فودها، کم تحرکی و... به عنوان عوامل موثر در ابتلا به بیماری‌ها نام برد و گفت: در پنجمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، سه موضوع خودمراقبتی، سرطان و بیماری‌های قلب و عروق، مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد و در کنار آن به موضوعاتی مثل پزشکی قانونی و مسائل پزشکی نیز اشاره خواهیم داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر