کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۴۰۶

نزدیکی مواضع ایران و اندونزی در اوپک

شانا وزیر نفت با بیان اینکه همه درهای همکاری ایران به روی اندونزی باز است، گفت: ایران و اندونزی در اوپک و بازارهای جهانی نفت مواضعی نزدیک به هم دارند.

بیژن زنگنه صبح روز گذشته در دیدار با سودیرمان سعید، وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی و هیات همراه با بیان این مطلب افزود: در روابط دو جانبه ٢ کشور هم‌اکنون فرصتی فراهم شده است که بتوان تغییرات عمده کشور برای توسعه روابط میان ایران و اندونزی را در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایجاد کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه همه درهای همکاری ایران برای بخش دولتی و خصوصی اندونزی باز است، اظهار کرد: شرکت‌های دولتی و خصوصی این کشور می‌توانند در زمینه‌هایی ازجمله تجارت نفت خام، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی و حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنعت پالایش و توسعه میدان‌های نفتی حضور یابند. زنگنه با بیان اینکه ما آماده آغاز روابط راهبردی با اندونزی برای تامین بلندمدت خوراک پالایشگاه‌ها (میعانات گازی و نفت خام) هستیم، افزود: ایران و اندونزی همواره رابطه دوستانه‌یی با یکدیگر داشته‌اند و کوچک‌ترین تنش و مشکلی در روابط دو کشور وجود نداشته و ایران این کشور را پایگاهی بزرگ در شرق آسیا می‌داند. وزیر نفت با اشاره به اینکه ما منتظریم شرکت دولتی نفت اندونزی(پرتامینا) هر چه زودتر به ایران بیاید و در کارهای توسعه‌یی مشارکت داشته باشد، یادآور شد: آغاز همکاری‌های کوتاه‌مدت با خرید و فروش و تجارت آغاز می‌شود و ما هیچ محدودیت و مشکلی در توسعه روابط با اندونزی نداریم.


31 درصد کاهش مصرف گازوییل در نیروگاه‌ها

فارس مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تا پایان سال حداقل روزی 15میلیون لیتر گازوییل صادر خواهیم کرد که با توجه به قیمت‌های فعلی نفت، ارزش کل صادرات گازوییل در سال جاری به ۲میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

سیدناصر سجادی اظهار کرد: کل گازوییلی که در سال 94 در کشور عرضه شد 81.6 میلیون لیتر بود که نسبت به سال 93 که روزی 100.8میلیون لیتر بوده 19درصد کاهش داشته است. وی اضافه کرد: کل گازوییلی که در سال 94 در بخش حمل و نقل کشور مصرف شد حدود روزی 42میلیون لیتر بوده که این عدد در سال 93 حدود 50 میلیون لیتر در روز بوده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در سال 94 در نیروگاه‌ها روزی 16میلیون لیتر گازوییل مصرف شد که نسبت به سال 93 که 23میلیون لیتر بوده 31درصد کاهش داشته است. وی با بیان اینکه صادرات گازوییل در سال 94 روزی 5.4 میلیون لیتر بوده است، گفت: منابع صادرات گازوییل مستقیما به خزانه می‌رود و وظیفه صادرات نیز بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است. سجادی ادامه داد: صادرات گازوییل از ابتدای سال 95 حدود روزی 11میلیون لیتر بوده است؛ پارسال در این مدت میزان صادرات روزی 1.8میلیون لیتر بوده و در اردیبهشت ماه امسال میزان صادرات گازوییل به روزی 16میلیون لیتر رسیده است.

وی در پایان گفت: تا پایان سال حداقل روزی 15میلیون لیتر گازوییل صادر خواهیم کرد که ارزش آن بستگی به قیمت نفت دارد چنانکه با توجه به قیمت‌های فعلی نفت و با توجه به اینکه در سال 94 به طور متوسط هر لیتر گازوییل 35سنت قیمت داشته است، ارزش کل صادرات گازوییل در سال جاری به 2میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر