روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۴۰۲

آزادی مشروط واردات برنج

تسنیم| مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به دریافت تعرفه ۵۰۰ تومانی و عوارض از واردات برنج خارجی محدودیت ورود این محصول به کشور به‌ غیر از فصل برداشت آزاد شد. جمال مدرسی اظهار کرد: درخصوص واردات برنج به کشور ممنوعیتی وجود ندارد و تنها در چهار ماهه فصل برداشت این محصول یعنی در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان ورود این محصول به کشور برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ممنوع است. وی افزود: برای واردات برنج سقفی گذاشته نشده و براساس وضعیت بازار و عرضه و تقاضا اعمال می‌شود و ما دیگر جلو کسی را برای واردات نمی‌گیریم. مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برنج وارداتی به طور معمول 30درصد بیشتر از نیاز داخلی به کشور وارد می‌شود و نیاز کل کشور به واردات این محصول یک ‌میلیون و 200هزار تن است که به طور معمول یک ‌میلیون و 500 هزار تا یک ‌میلیون و 700هزار تن به کشور وارد می‌شود. مدرسی تصریح کرد: با توجه به اینکه برای واردات برنج تعرفه گذاشته شده است و برای ورود هر کیلوگرم از این محصول 500 تومان عوارض و ورودی دریافت می‌شود دیگر مانند گذشته از طرف ما محدودیتی اعمال نمی‌شود. وی یادآور شد: تعرفه و عوارض واردات برنج به‌ حدی بالا رفته که واردات این محصول توجیهی برای وارد‌کننده ندارد و واردکنندگان به دولت حقوق گمرکی و عوارض پرداخت می‌کنند. مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی درخصوص حجم وارد شده این محصول به کشور گفت: تا پایان سال گذشته 760هزار تن برنج در فاصله زمانی 8 ماهه مجاز به کشور وارد شده و ورود این محصول در سال جاری نیز ادامه داشته اما هنوز آمار سال جاری مشخص نشده است. مدرسی تاکید کرد: افزایش قیمت برنج در بازار داخلی به‌ خاطر مسائل واردات برنج خارجی نیست بلکه مواردی پیرامون شبکه نظارت بر عرصه این محصول باعث می‌شود که بازار رفتارهای غیرحرفه‌یی از خود نشان دهد.


ضعف رقابت‌پذیری صادراتی

گروه تجارت| قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت گفت: تشکیل شرکت‌های تخصصی صادراتی نیاز بعضی از گروه‌های کالایی صادراتی در کشور است تا زمینه رقابتی بودن کالای صادراتی حفظ شود. مجتبی خسروتاج در نشست صادرکنندگان شاخص با وزیر صنعت، معدن و تجارت، یکی از مشکلات صادرات طی دو دهه گذشته را نبود شرکت‌های تخصصی صادراتی دانست و گفت: این شرکت‌ها می‌توانند ضمن برخورداری از توان نیروی انسانی کارآمد، رعایت استانداردهای بین‌المللی، آشنایی با دانش لازم برای حضور در بازارهای جهانی و قدرت مدیریت و لجستیک و... به تعهدات بین‌المللی خود وفق تعهدات پایبند بوده و می‌توانند به ترویج و توسعه کالاهای ایرانی بپردازند. وی عدم وجود شرکت‌های توانمند بازرگانی در مقیاس جهانی، ضعف قدرت رقابت‌پذیری و بعضا رقابت مخرب شرکت‌های صادراتی با یکدیگر را از دیگر دلایل و ضرورت‌های ایجاد چنین شرکت‌هایی ذکر کرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: تشکیل شرکت‌های تخصصی صادراتی نیز با چالش‌هایی همچون چالش فرهنگی و ضعف کار جمعی، بی‌اعتمادی به سیاست‌های بلندمدت دولت در حمایت از اینگونه شرکت‌ها، شفاف نبودن مقررات مالیاتی برای قراردادهای طرفین بین تولید‌کنندگان و شرکت‌های صادراتی و... روبه‌رو هستند. خسروتاج ضمن اشاره به وضعیت تعداد صادرکنندگان در گروه‌های مختلف کالایی و سهم آنان از کل صادرات بخشی خاطرنشان کرد: در بعضی از رشته‌های کالایی از وجود شرکت‌های توانمند صادراتی برخورداریم که باید آنها را تقویت کرده و در تعدادی نیازمند تشکیل اینگونه شرکت‌ها هستیم ضمن اینکه در تعدادی نیز از طریق دخالت و هماهنگی تشکل‌ها می‌توان کار را مدیریت کرد و با هماهنگی در بازار وارد شد.


انتقاد جدی چایکاران از دولت

گروه صنعت| رییس اتحادیه چایکاران با بیان اینکه دولت باید مطالبات چایکاران را به موقع پرداخت کند، گفت: برداشت برگ سبز چای در چین اول امسال نسبت به سال قبل حدود ۲۵درصد افزایش داشته است. ایرج هوسمی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه شنیده می‌شود دولت تصمیم گرفته قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای را ۱۲درصد نسبت به سال قبل افزایش دهد، اظهار کرد: هنوز چیزی در این زمینه ابلاغ نشده است. وی با بیان اینکه چایکاران توقع داشتند، نرخ خرید تضمینی نسبت به سال گذشته حداقل ۳۰درصد افزایش پیدا کند، گفت: با توجه به افزایش دستمزد کارگران ما انتظار داشتیم این اتفاق رخ دهد. رییس اتحادیه چایکاران در پاسخ به این پرسش که از افزایش ۱۲درصدی نرخ خرید تضمینی رضایت دارید؟ افزود: ما چاره‌یی نداریم، قدرت مقاومت و دفاع نداریم، تسلیم می‌شویم و به تصمیم دولت احترام می‌گذاریم، امیدواریم مسوولان آن را برایمان جبران کنند. هوسمی با بیان اینکه دولت باید مطالبات چایکاران به موقع پرداخت کند، ادامه داد: کشاورزان چایکار از مهر تا اردیبهشت‌ ماه حتی یک دینار درآمد از باغ خود ندارد اما در همین مدت باغات نیاز به رسیدگی و هزینه دارند بنابراین باید مطالبات او به موقع پرداخت شود که بتواند از پس هزینه‌های خود برآید. وی با اشاره به اینکه تنها مختصری از مطالبات چین اول چای به کشاورزان پرداخت شده است، اضافه کرد: در چین اول امسال نسبت به سال قبل حدود ۲۵درصد افزایش تولید داشتیم ضمن اینکه چین دوم برگ سبز چای از یک ماه دیگر آغاز خواهد شد. به گفته رییس اتحادیه چایکاران سال گذشته قیمت تضمینی برگ سبز درجه یک ۲۱۸۰و درجه دو ۱۲۱۰تومان بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر